Constanta.RO

Constanța oraș pietonal? Făgădău investește 50 de milioane de euro în mersul pe jos

0

Soluția găsită de primarul Constanței la problema traficului și a lipsei locurilor de parcare este mersul pe jos, că doar “face piciorul frumos,” cu bicicleta sau cu noile autobuze Isuzu. Administrația nu vede altă variantă pentru viitorul apropiat din perspectiva dezvoltării urbane.

În mare parte, aceste idei nici măcar nu-i aparțin primarului, ele fiind doar rodul colaborării dintre Primăria Constanța și reprezentanții locali ai Băncii Mondiale și cei ai BERD. 

Urmărind evoluția tuturor proiectelor susținute de primarul Făgădău, din 2015 și până azi, planul devine extrem limpede. Ne îndreptăm cu repeziciune spre modelul Orașului Pietonal.

Așa se explică cum, rând pe rând, au fost scoase din joben soluții tot mai inventive: pavajul pixelat de pe Tomis (aici), stâlpișorii care împiedica accesul autovehiculelor pe trotuare (aici), zeci de noi sensuri giratorii (unele decorate în modele tradiționale), benzi pentru biciclete (aici), noi treceri de pietoni cu refugii (acele garduri negre din țeavă pătrată) (aici), semafoare cu inimioare spălate de praf cu 12 Euro bucata (contract al Confort Urban), separatoare de sens, semafoare pentru Formula 1 (pe care le vezi de la 2km) luminate integral cu LED (picior și consolă).

Pe lângă modificările menționate, în paralel, traficul a fost restricționat și toate parcările disponibile din centru orașului sunt acum taxate, cu plata prin SMS (0,5 Euro pe oră) sistem introdus încă din octombrie 2017.

Evoluția proiectului Constanța Oraș Pietonal

2015 – Montarea celor 24 de staţii VELO a fost demarată în aprilie 2015, atunci când firma CS Vision din Brașov a câștigat contractul în valoare de 3,58 milioane de lei plus TVA. Proiectul din fonduri europene era unul vechi, din 2013, început sub administrația Mazăre, și încă nefinalizat nici după 6 ani. Totul s-a blocat atunci când a venit rândul achiziționării unui sistem de taxare și management pentru închirierea celor 390 de biciclete, care ruginesc azi în depozitele Primăriei Constanța. Dar ce să faci cu bicicletele dacă nu ai și piste speciale?

2016 – Astfaltarea Bulevardului Tomis demarată în vara lui 2016 a fost primul pas prin care s-a încercat integrarea proiectului de închirieri biciclete în sistemul rutier al orașului. Atunci au fost trasate primele piste pentru biciclete, parcarea mutată de pe stânga pe dreapta bulevardului, iar în final artera a devenit una cu sens unic (de la Capitol până la intersecția cu strada Traian), traficul fiind “întors” pe strata Mircea cel Bătrân.

2016 – Consultarea publică a “Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Constanța” a avut loc în iunie 2016, a durat fix 3 ore, și s-a ținut în Aula Magna a Univeristatii Ovidiu din bulevardul Mamaia. Întâlnirea a făcut parte din “strategia de consultare publică” fiind organizată sub auspiciile, cum nu se putea altfel, Băncii Europeane pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Pe lângă reprezentanții autorității locale și cei ai BERD, din partea societății civile a participat doar “Coaliția ONG-urilor ” (vreo 30 de persoane).

2016 – Chestiunea împrumutului de la BERD pentru autobuze a devenit publică pe 30 decembrie 2016 atunci când, la Constanța, și-a făcut apariția Venera Vlad – director asociat pentru România al BERD. A fost momentul în care s-au pus bazele reînnoirii flotei de autobuze a RATC, dar care așa cum s-a văzut ulterior n-a rezolvat și problema emisiilor de CO2, în condițiile în care, BERD-ul ne-a băgat pe gât niște autobuze pe motorină, Euro 6, fabricate în Turcia.

Proiecte

Câteva zile mai târziu, BERD a publicat Planul de Mobilitate Urbană, redactat chiar de către Venera Vlad, din care putem înțelege că tot ce vedem azi în orașul Constanța a fost planificat încă din perioada 2015 – 2016, etapă în care, Decebal Făgădău îl schimbase pe Radu Mazăre la conducerea Primăriei Constanța. 

Așa am ajuns să împrumutăm 22 milioane de Euro (26 cu tot cu dobânzile anuale) pentru achiziția celebrelor Isuzu, Diesel, în condițiile în care, la începutul lui 2019, primarul ne-a explicat că n-a depins prea mult de voința sa, ci de sfaturile consultanților.

2017 – Montarea stâlpișorilor a făcut evident parte din plan. Acțiunea a fost demarată în luna martie, când Primăria, prin Confort Urban, a început să instaleze stâlpișori, acțiunea fiind justificată de necesitatea eliberării “căilor de acces către blocuri și către ghenele de gunoi.” Ulterior s-a spus că urmează să fie montați și în dreptul trecerilor de pietoni sau la interesecții. Cu pași mărunți dar siguri, pilonii au fost montați în tot orașul, scopul fiind acela de a descongestiona trotuarele pentru a încuraja mersul pe jos (traficul pietonal).

2017 – Semnarea contractului de consultanță cu Banca Mondială a avut loc pe 9 octombrie 2017, primarul Făgădău fiind flancat la dreapta de reprezentanta World Bank iar la stânga de cea a BERD-ului. În timp ce Banca Mondială ne vinde sfaturi, cei de la BERD au grijă să nu rămânem fără bani de împrumut, la o dobândă de 1,4% pe an.

2018 – Plata parcării prin SMS și amenzile Poliției Locale au devenit realități în octombrie 2018. Din acel moment, Poliția Locală a primit dispoziție să amendeze șoferii pe bandă rulantă. Iar amenzile nu sunt mici (între 127 Euro și 212 Euro), cuantumul acestora depășind cu mult contravenții similare din orașe cu locuitori mai înstăriți, precum Londra sau Berlin.

2018 – Ridicarea mașinilor parcate neregulamentar nu putea să lipsească din acest pachet de măsuri. Astfel, din 15 noiembrie 2018, primăria prin Poliția Locală a început marea colectarea pe străzile Constanței. Nefericiții prinși pe picior greșit, sau mai bine zis pe locul greșit, au de achitat costuri de aproximati 132 Euro pentru recuperarea mașinii (mai mult ca la Viena unde plătești doar 100 Euro).

2019 – Centrul Vechi și Piața Ovidiu devin zone pietonale. Anunțul a fost făcut de către primărie la începutul lunii februarie, și vizează mai multe străzi, perimetrul vizat fiind împărțit în zone exclusiv pietonale și zone pe care se va circula însă  doar ocazional, și cu maxim 30 de km la oră.

Semafor-Smart-Constanta

Merită amintit că la începutul lui 2016, primarul Decebal Făgădău se gândea să transforme și bulevardul Tomis (între blocul Capitol și primărie), tot în zonă pietonală, însă doar în weekend-uri. Această idee “de geniu” n-a murit, ea fiind reiterată cu diverse ocazii și-n ultimii ani.

2019 – Investiții de 50 milioane de Euro în benzi pentru autobuze, biciclete, pomi și fântâni arteziene. Cam acestea au fost concluziile ultimei ședințe a Consiliului Local de săptămâna trecută, joi, 28 martie 2019. La îndemnul primarului, consilierii locali au votat în unanimitate cele trei proiecte în valoare totală de 240 Milioane de lei (50,4 Milioane de Euro) + TVA, care vin să întregească planul de transformare a Constanței în oraș pietonal.

S-au alocat astfel 70 milioane lei pentru o rețea de piste de biciclete în zona Bd. 1 Mai – Șoseaua Mangaliei, alte  91 milioane lei pentru introducerea benzii unice de transport local, reabilitarea trotuarelor, realizarea de piste de biciclete, spații verzi mediane, mobilier urban inteligent între Gara Constanța și stațiunea Mamaia, și peste 79 milioane lei pentru refacerea infrastructurii pietonale, fântâni arteziene și spații verzi în zona centrală, pe str. Ștefan cel Mare și zonele limitrofe.

Rămâne doar să ne întrebăm unde vom ajunge peste 10 de ani de-acum încolo, dacă toate resursele orașului nostru din prezent și viitor sunt dirijate azi exclusiv către infrastructura mersulului pe jos?

 




About Author

Lasa un raspuns