Constanta.RO

Prietenul lui Vergil Chițac, ministrul Nicolae Ciucă, a transformat elicopterele românești în taxiuri aeriene pentru Gabriel Comănescu

0

Dăm puțin filmul înapoi. În 2016, proaspăt învins în alegerile locale, Vergil Chițac este așezat pe un loc de parlamentar, de senator mai exact, lăsând în afara listei membri ai PNL care munciseră ani de zile pentru o asemenea funcție. La mijloc existau însă interese mult mai puternice, sponsorul Gabriel Comănescu având nevoie de prietenul său în parlament. Așa cum oricine poate constata, frunzărind activitatea lui Vergil Chițac în funcția de senator, acesta s-a ocupat de două lucruri importante: elaborarea legii prin care pensia specială se cumulează cu pensia militară, situație care îl ajuta direct și, cel mai important, dezvoltarea unei legi offshore, proiect ce venea în ajutorul companiilor petroliere și care proiect ajuta, ghiciți pe cine? Evident, pe prietenul de la GSP, Gabriel Comănescu.

Dincolo de toate astea, zilele acestea investiția în Vergil Chițac avea să se dovedească extrem de benefică pentru fostul student al domnului amiral, Gabriel Comănescu. Dar, ca să înțelegem, trebuie să mergem, din nou, puțin înapoi în timp.

Ciucă și Chițac, o prietenie de milioane

Nicolae Ciucă, Klaus Iohannis, Vergil Chițac

Nicolae Ciucă, Klaus Iohannis, Vergil Chițac

Dincolo de legea pe care amiralul a scris-o special pentru petroliști, Vergil Chițac a dat lovitura, legând o prietenie specială cu generalul Nicolae Ionel Ciucă, un militar cu o carieră ireproșabilă, fost șef al statului major al armatei române, actualmente ministru al Apărării Naționale.

Undeva la sfârșitul anului trecut, când încă nici nu ne gândeam la pandemie, un prieten liberal de la București ne dezvăluia un scenariu, greu de crezut la acea vreme: Vergil Chițac va fi candidatul liberalilor la Primăria Constanța. Într-un context în care părea greu de crezut că tabăra amiralului și tabăra liberalilor se vor împăca, am simțit nevoia să întrebăm de ce, iar răspunsul a venit atunci prompt. Generalul Nicolae Ionel Ciucă insistă pe lângă președintele Iohannis, la care are mare trecere, ca amiralul Chițac să fie candidatul PNL Constanța pentru primărie. Și cine-l refuză pe președinte?

În lunile care au urmat, scenariul s-a desfășurat exact așa cum ne-a fost descris și nici măcar gafele din pandemia care ne-a lovit nu l-au putut scoate din joc pe amiralul Chițac, deși pentru orice alt personaj probabil că episodul ”izoleta” ar fi fost capăt de linie.

chitac ciuca

Iar când a fost vorba de împăcare între cele două tabere, puteți ghici cine e omul care a venit la Constanța să ceară liniște și armonie? Exact, generalul Nicolae Ionel Ciucă a așezat în aceeași sală mai mulți lideri importanți ai PNL Constanța, alături de prietenul său Vergil Chițac și a reușit, cel puțin la nivel teoretic, să convingă părțile că trebuie să colaboreze, la dorința expresă a președintelui, argument care a adus liniștea.

Așa s-a scris întoarcerea fiului rătăcitor în PNL Constanța. Un contraamiral de flotilă primește un ajutor de neprețuit de la un general. Doar că, așa cum veți vedea, ajutorul s-a extins, pe această linie și către prietenul Gabriel Comănescu, afaceristul primind la rândul lui un ajutor, pe aceeași axă, într-un moment critic pentru compania petrolieră pe care o conduce.

Gabriel Comănescu rămâne fără elicoptere, în urma unei noi țepe

xl_320156d2d6

Despre Gabriel Comănescu, mogulul din spatele GSP, știm cu siguranță un lucru: nu plătește. Companiile sale au la activ zeci și zeci de procese pe rol. Mogulul nu-și plătește oamenii și nici subcontractorii sau partenerii de afaceri, decât după întârzieri de ani de zile, obligat în cel mai bun caz de instanța de judecată. Acest fapt este atât de cunoscut, încât mulți dintre cei care acceptă să presteze servicii pentru GSP solicită garanții sau chiar banii înainte.

Gabriel Comănescu a câștigat în mod dubios un contract cu OMV Petrom. Valoarea contractului, un miliard de lei. Spunem dubios, pentru că există indicii destul de clare că GSP nu îndeplinea condițiile stipulate în contract. Dar, așa e când trebuie să câștigi, câștigi.

Pentru a duce la bun sfârșit acest contract, GSP avea nevoie de servicii de transport aerian, pentru a duce și a aduce personalul pe platformele companiei, dar și pentru asigurarea situațiilor urgente, din punct de vedere al sănătății personalului, condiție obligatorie în desfășurarea unui asemenea contract.

Așa a ajuns Gabriel Comănescu să colaboreze, o perioadă, cu o societate portugheză de transport și intervenții aeriene, Heliportugal. Colaborarea a fost însă de scurtă durată, pentru că, așa cum spuneam, banii care trebuiau plătiți pentru serviciile prestate de portughezi nu au venit.

Ruptura dintre GSP și Heliportugal, mai ales în contextul acestei pandemii, a creat un context atât de grav, pentru oamenii care fuseseră astfel abandonați pe platforme, încât Federația Sindicatelor Libere Petrol și Energie avea să lanseze un apel disperat.

”Federația Sindicatelor Libere Independente Petrol – Energie a luat notă cu îngrijorare de situația legată de suspendarea de către contractorul GSP Offshore a transportului aerian către platformele petroliere OMV din Marea Neagră, inclusiv a MEDEVAC. Această situație pune în discuție siguranța, integritatea și chiar viața salariaților în cauză, care acum nu pot fi recuperați de pe platforme, nu beneficiază de evacuarea de urgență care ar putea să le salveze viața în unele cazuri. Practic, avem colegi condamnați la moarte în caz de urgențe medicale.

În plus, în contextul actual al pandemiei COVID-19, lipsa de reacție imediată poate declanșa apariția unui focar cu consecințe deosebit de grave asupra sănătății tuturor angajaților din locație și asupra activității economice realizate în acel punct de lucru.

Din păcate, această problemă nu este singulară. Atitudinea contractorului GSP Offshore, de indiferență și sfidare, manifestată în relațiile comerciale care au dus la această situație, este similară cu modul în care au fost tratate relațiile cu salariații și cu Sindicatul. Este deja de notorietate modul în care societatea a acționat atacând sindicatul și încercând să intimideze membrii și angajații interesați de mișcarea sindicală și de apărarea propriilor drepturi.

Contractorul GSP Offshore a încălcat în mod repetat angajamentele asumate prin contracte, inclusiv prin Contractul Colectiv de Munca (CCM) aplicabil, refuzând să respecte drepturile salariaților preluați de la OMV Petrom. Este bine-cunoscut că acest contactor a întârziat plata salariilor și a altor drepturi, amânările ajungând la aproape un an de zile, privând astfel fiecare salariat în cauză de sume care ajung la mii de euro. Toate cele amintite mai sus i-a determinat pe oameni să recurgă la gesturi de disperare extremă, precum greva foamei.

Nepăsarea față de drepturile angajaților și modul „original” în care GSP Offshore interpretează prevederile contractelor, inclusiv al CCM aplicabil, nu se opresc doar la întârzierea plății veniturilor cuvenite, ci afectează inclusiv siguranța oamenilor. Un bun exemplu în acest sens, pe lângă suspendarea transportului aerian, este faptul că echipamentele de protecție acordate salariaților nu au fost conforme cu anotimpul pentru care au fost date spre utilizare.

Am semnalat toate aceste probleme și am solicitat implicare și rezolvarea imediată a tuturor disfuncționalităților raportate de membrii noștri față de contracte, inclusiv CCM, atât contractorului, cât și OMV Petrom. Din păcate, la acest moment problemele nu au fost soluționate. Astfel, toate aceste nerespectări ale drepturilor și ale siguranței și sănătății în muncă a membrilor noștri de sindicat ne-a determinat să demarăm de curând procedurile pentru deschiderea unei acțiuni judecătorești menite să asigure implementarea corectă a contractelor și să ofere protecție membrilor noștri de sindicat de pe platforme”, transmiteau reprezentanții sindicatului.

Salvarea vine de la prietenul lui Vergil Chițac, ministrul Nicolae Ionel Ciucă

Ca de obicei, Gabriel Comănescu a fost ajutat și în această situație complicată. Salvarea, de această dată, a venit tocmai de la prietenul Nicolae Ionel Ciucă. Deși inițial a negat că va exista o implicare, imaginile o arată destul de clar. Elicopterele militare românești, Puma Naval, au preluat rolul companiei Heliport, devenind taxiu aerian pentru a-l ajuta pe Gabriel Comănescu. Dincolo de faptul că e greu de înțeles ajutorul oferit unei companii private, cu elicopterele militare ce deservesc misiuni NATO, situația se complică și mai mult, pentru că aceste elicoptere sunt mult prea grele pentru a ateriza pe platforme, viața oameni care lucrează acolo fiind astfel pusă în pericol.

Tehnic vorbind, elicopterele Puma Naval au o greutate de 10 tone. Presupunând că nu vor fi alimentate cu combustibil complet – ceea ce nu se poate face în aceste condiții – greutatea ajunge la 7 tone. Platformele în cauză susțin o greutate de maxim 7 tone, în standarde, fiind vechi și fără mentenanță la zi se estimează că pot suporta maxim 6 tone. Cu alte cuvinte, din ordinul ministrului Ciucă, viața militarilor și a celor 320 de lucrători de pe platforme (două ture plus echipele tehnice) este pusă în pericol.”, scrie publicația Tomis News, care a analizat situația.

Aceeași publicație scoate la lumină adevăratul motiv pentru care a fost nevoie de o intervenție urgentă pentru Gabriel Comănescu. Fără ajutorul primit de la MAPN, GSP ar fi putut pierde contractul.

” Urgența asigurării MEDEVAC este ca o sabie la capul lui Comănescu, nu doar din motive profesionale, ci și din rațiuni contractuale care, în realitate, este… expirat! Prestarea serviciilor de transport aerian la/de la platformele marine din Marea Neagră aparținând OMV Petrom, ca fiind parte a serviciilor integrate care fac obiectul acordului cadru încheiat între OMV Petrom şi GSP Offshore, este reglementată de două documente: Schedule 1 General Terms and Conditions și Schedule 3 Specific Terms and Conditions for Helicopter Services (completată cu Annex 1.5 cuprinzând specificaţiile tehnice ale serviciului de transport aerian cu elicoptere). Conform acestor documente, dacă elicopterele cu care se prestează serviciul de transport aerian nu sunt disponibile o perioadă mai mare de şapte zile, OMV Petrom poate, la alegerea sa, să înceteze contractul subsecvent sau acordul cadru conform condițiilor generale. Întrucât interesul lui OMV Petrom nu este să realizeze lucrările, ci să îl finanţeze pe Gabriel Comănescu, nu a solicitat încetarea contractului. De asemenea, nici MApN, nici Forțele Navale, nu au fost interesate de acest mic detaliu. Amintim că GSP nu mai asigură acest serviciu de aproape 30 de zile…”, notează Tomis News.

Așadar, în concluzie, investiția lui Gabriel Comănescu în activitatea politică a profesorului său Vergil Chițac s-a dovedit al naibii de eficientă, judecând după ajutorul sosit urgent tocmai de la unul dintre cei mai buni prieteni ai amiralului, într-un moment critic, în care s-ar fi putut pierde milioane de euro.

Vom reveni.




About Author

Lasa un raspuns