CHERA CONSTANTIN, fost director al Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa(MINAC) în sarcina căruia s-a reţinut infracţiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice și LUNGU VIRGIL, fost director al Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional (DJCCPCN) în sarcina căruia s-a reţinut infracțiunea de conflict de interese în formă continuată și infracțiunea prevăzută de art. 11 alin 1 din Legea 78/2000 și anume „fapta persoanei care, în virtutea funcţiei, a atribuţiei ori a însărcinării primite, are sarcina de a supraveghea şi de a controla un agent economic privat, de a înlesni efectuarea unor activităţi comerciale, dacă fapta este de natură a-i aduce direct sau indirect foloase necuvenite”.
În rechizitoriul întocmit, procurorii au reţinut următoarea stare de fapt:
În luna noiembrie a anului 2008, în calitate de director al Muzeului de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa, inculpatul Chera Constantin a refuzat, în mod nejustificat, încheierea unui contract ce avea ca obiect supravegherea şi cercetarea arheologică pe traseul lucrărilor la Autostrada A2 şi la centura ocolitoare a municipiului Constanţa, direct cu beneficiarul acestor servicii, împrejurare care a produs un prejudiciu patrimoniului muzeului de 4.406.056,11 lei.
Inculpatul Chera Constantin a permis însă ca o altă persoană juridică, respectiv SC Deprom SRL, să se interpună şi să încheie contractul. În acest mod, Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie Constanţa a devenit prestator de servicii în beneficiul societăţii comerciale menţionate, primind, în cadrul acestor relaţii contractuale, sume inferioare celor pe care le-ar fi dobândit dacă ar fi contractat direct cu beneficiarul lucrărilor prestate.
Inculpatul Lungu Virgil, şef al Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional (D.J.C.C.P.C.N.) Constanţa, a înlesnit efectuarea unor activităţi comerciale de către SC Deprom SRL, societate asupra căreia avea atribuţii de control, atât sub aspectul activităţii prestate în domeniul arheologiei, cât şi sub aspectul încasării şi virării timbrului monumentelor istorice datorat din activitatea de librărie.
Astfel, inculpatul Lungu Virgil a făcut recomandări scrise şi verbale persoanelor interesate de încheierea de contracte de supraveghere arheologică, cercetare arheologică şi conservare primară cu SC Deprom SRL, a întocmit, a semnat şi a afişat o lungă perioadă de timp, în interiorul sediului D.J.C.C.P.C.N. Constanţa, pe uşa compartimentului care elibera avize, un înscris prin care comunica terţilor împrejurarea că SC Deprom SRL efectuează lucrări de cercetare şi supraveghere arheologică.
Totodată, în perioada 08.06.2010 – 09.12.2011, inculpatul Lungu Virgil, în calitate de director executiv al DJCCPCN Constanţa, a emis mai multe certificate de descărcare de sarcină arheologică (14 acte materiale), în baza rapoartelor de cercetare arheologică întocmite de Muzeul Naţional de Istorie şi Arheologie Constanţa, unitate la care era angajat în acelaşi timp. În temeiul acestor acte s-a realizat un folos material în favoarea muzeului care presta activităţile de cercetare în baza unor contracte încheiate cu beneficiarii.