Într-un interviu acordat ieri postului public de radio, primarul orașului Năvodari, Florin Chelaru, a anunțat că va trimite o adresă oficială Consiliului Județean Constanța prin intermediul cărei va solicita instituției, informații cu privire la “criteriile care au stat la baza scumpirii biletelor de către operatori, de ce au avut loc aceste scumpiri, și cine anume a hotărât asta.”
Situația transportului de pe raza județului Constanța este una dezastruoasă, și tinde să devină explozivă. Instituția abilitată prin lege să pună lucrurile în ordine este Consiliul Județean, condus de Marius Horia Țuțuianu. Dar în ciuda miilor de sesizări primite atât la Primăria Năvodari, cât și la Consiliul Județean, din partea călătorilor și a asociațiilor civice, Țuțuianu întârzie nemotivat să-și facă datoria. De ce oare?
S-a ajuns astfel la punctul în care, transportaorii fac ce vor, cetățenii devenind prizonierii unui CARTEL alcătuit din firmele Grup Media Sud Company SRL (GMS), JTA Trans-Group SRL și TranSEvren.
Consiliul Județean are obligația legală să reglementeze prețul biletelor
Este de neconceput cum Horia Țuțuianu privește cu nepăsare la firmele de maxi-taxi care încalcă Legea zilnic, ceas de ceas, și minut de minut, în condițiile în care, Consiliul Județean este obligat să intervină și să amendeze tarifele transportatorilor județeni.
În conformitate cu Art 8 din Ordonanța de Urgență Nr. 51/2019 consiliile județene, din întreaga țară, au obligația să “aprobe tarifele propuse de către operatorii economici pentru serviciile de transport judeţean, astfel încât costurile de transport suportate de către utilizatori să aibă în vedere recuperarea integrală a costurilor de exploatare şi un profit rezonabil pentru operatorii de transport.”
Cu alte cuvinte, transportatorii au obligația să obțină aprobarea Consiliului Județean pentru fiecare modificare de tarif, în timp ce consiliile județene sunt obligate, de-asemena prin Lege, să stabilească în acord cu operatorii, toate tarifele.
Mai mult decât atât, în conformitate cu Art 8, lit. C din OUG 51.2019, consiliile județene sunt obligate să “elaboreze și să aprobe programele de transport judeţean de persoane prin servicii regulate, precum şi a capacităţilor de transport necesare.”
Ori, după cum se poate observa, de peste o lună de zile CJ Constanța se rezumă la realizarea unor controale total ineficiente și care în loc să conducă la ameliorarea calității serviciilor de transport, au generat creșterea prețului per călătorie.
Cartelul amintit și-au majorat peste noapte tarifele, absolut ILEGAL!
Semnalul a fost dat de firma Grup Media Sud Company SRL (GMS), care pe 17 iulie a mărit, fără avertisment, prețul biletelor cu 20% pentru ruta Constanța – Năvodari.
La câteva zile diferență, ca să nu spunem ore, spre finalul lunii iulie, și operatorul JTA Trans-Group SRL a anunțat că urmează să-și majoreze prețul perceput pentru o călătorie, din data de 5 august 2019, de la 6 la 8 lei, adică cu nu mai puțin de 33%.
A urmat, în ordine, anunțul firmei TranSEvren care de-asemenea și-a crescut prețul biletelor, și tot din data de 5 august, simultan cu JTA Trans-Group SRL. Este sau nu este acesta, un comportament specific cartelurilor?
Și tot ieri, data la care transportatorii ne-au dovedit că au mai multă forță decât Consiliul Județean, primarul orașului Năvodari, a ținut să precizeze că aceste majorări au avut loc, după ce transporatorii s-au întâlnit cu reprezentanții administrației locale. Adică, în loc să rezolve problemele reclamate de călători, Țuțuianu a reușit imensa performață de a majora prețul biletelor:
“Nu se poate să vii la o întâlnire cu Primăria, cu Consiliul Județean, cu ISCTR-ul, și să ieși de aici și să spui că mărești prețul, ca și cum prețul a fost stabilit într-o ședință care avea o altă discuție și o altă tematică” a explicat Florin Chelaru. (interviul integral AICI)