Știrile recente dau ca sigură mărirea numărului de acțiuni pe care Consiliul Local Constanța le are în port, de la 20 la 33 %. Președintele organizației Constanța a partidului Forța Civică, Mihai Petre, iese din nou la atac împotriva acestei măsuri, pe care o consideră o manevră electorală dar și o inginerie financiară, ambele menite să umple buzunarele actualei puteri.
”Proiectul Șova”, de majorare a procentului de care dispune astăzi Consiliul Local Municipal Constanța din acțiunile Portului Constanța, de la 20 la 33, și listarea la bursă a 14% din acțiunile deținute astăzi de Guvernul României, este un simplu troc politico-financiar, cu un dublu obiectiv: securizarea voturilor lui Radu Mazăre și PSD la alegerile locale din 2016 și accesul firmelor de casă ale aceluiași Radu Mazăre și ale aceluiași PSD la acțiunile Portului Constanța, singura instituție nepenetrată de caracatița social-democrată.
Mazăre și PSD mint cu nerușinare atunci când spun că modificarea acționariatului Portului Constanța (33% – Guvern, 33% – Consiliul Local Municipal Constanța, 20% – Fondul Proprietatea, 14% – listare la bursă) va conduce atât la dinamizarea procesului de dezvoltare a Portului, cât și la îmbunătățirea traiului cotidian al constănțeanului. În spatele acestor vorbe, și nimic mai mult decât vorbe, realitatea este alta.
Astăzi, după doi ani de guvernare USL, în condițiile în care Consiliul Local Constanța deține 20% din acțiunile Portului, constănțenii plătesc în continuare cea mai mare factură la întreținere din întreaga țară. În plus, aceeași factură, în loc să scadă, crește de la an la an. Astfel, ne întrebăm, oare de ce nu s-a compensat până acum costul gigacaloriei cu 20%, banii din profitul Portului care intră în bugetul municipalității? Fie pentru că acești bani nu sunt suficienți pentru o subvenționare echitabilă, pentru toți constănțenii, fie pentru că banii merg spre firmele de partid apropiate de Radu Mazăre și abonate la bugetul local.
Dacă 20% din profitul Portului nu ajunge pentru subvenționarea nici măcar cu un leu a gigacalorei pentru toți constănțenii, atunci cum va ajunge 33%? Va compensa diferența de doar 13% ceea ce acum nu poate fi compensat de cei 20%?
Evident că nu! Probabil, cei 13% din profitul Portului vor ajunge la suplimentarea ajutoarelor la încălzire doar pentru acel segment de votanți pentru care Radu Mazăre și Consiliul Local acordă deja ajutoare la plata întreținerii.
Cu alte cuvinte, trecerea a 33% din acțiunile Portului Constanța la Consiliul Local Constanța înseamnă creșterea ajutoarelor de încălzire numai pentru votanții lui Mazăre (aproximativ 80.000 ultima dată) și nu pentru toți constănțenii (aproximativ 240.000). Deci, de trecerea celor 33% din acțiunile Portului la autoritatea locală vor beneficia numai Radu Mazăre și PSD, prin securizarea segmentului de votanți fideli, în timp ce constănțenii care nu l-au votat pe Mazăre vor alege în continuare între pâine, medicamente și plata întreținerii.
Pe de altă parte, ne întrebăm, de unde găsesc Mazăre și Consiliul Local bani pentru a susține bugetul de investiții al Portului, proporțional cu acțiunile deținute? Nu găsesc. Cu alte cuvinte, Consiliul Local și firmele lui Mazăre vor fi precum o sugativă pentru profitul Portului iar Portul nu poate conta în procesul de dezvoltare pe contribuția Consiliului Local Municipal.
Listarea la bursă a 14% din acțiunile Portului, deținute astăzi de Guvern, deschide oportunitatea achiziționării acestora de orice firmă cu un potențial financiar consistent. Ar fi de mirare ca de îndată ce acțiunile vor fi listate, acestea să fie achiziționate rapid de firme apropiate lui Radu Mazăre? Nu numai că nu ar fi de mirare, ci ar fi și foarte probabil. Practic, pe lângă securizarea segmentului său de votanți, cu firmele sale acționare în port, Radu Mazăre și camarilla sa ar putea ieși liniștiți la pensie.
Dacă structura Consiliului de Administrație al APC va respecta formula acționariatului: 33% Consiliul Local Municipal Constanța (a se citi Mazăre și PSD), 33% Guvern, 20% Fondul Proprietatea și 14% firme private care cumpără acțiunile de pe bursă (a se citi firmele PSD), se poate spune că 47% din profitul Portului va fi drenat exclusiv în interesele politice, personale și de grup ale lui Radu Mazăre și ale PSD.
Desigur, ne mai întrebăm și care este expertiza lui Mazăre și a angajaților Primăriei, în afară de cea penală, de a administra 33% din Portul Constanța, obiectiv strategic al NATO? Sau îl administrăm de la Rio, între două carnavaluri? Sau, cine știe, poate mutăm circul din Mamaia în port și pe Sulleyman direct de pe catwalk în funcția de președinte al Consiliului de Administrație al Portului?
Singura structură de stat din județul Constanța care a scăpat necăpușată de caracatița lui Mazăre și a PSD este Portul Constanța. Așa trebuie să și rămână, așa cum și municipiul și județul Constanța trebuie să înceapă să se curețe de acest sistem toxic.
Mazăre și PSD au dus Constanța la periferia României, de ce trebuie să li se permită să ducă și Portul Constanța la periferia Europei?
Dacă Guvernul va aproba “proiectul Șova”, se poate spune că Radu Mazăre și PSD sunt la 4% distanță de a-și face port privat.
Mihai Petre, președinte Forța Civică, organizația locală Constanța.
Simona Tnr liked this on Facebook.