No menu items!
No menu items!

Lucrările de infrastructură, calculate prost, licitate prost, construite prost

Nici bine nu s-a topit zăpada din Constanța, că în urma ei au rămas deja gropi imense, în care ne rupem autoturismele zi de zi. Adevărate cratere, semne distincte ale incompetenței autorităților care ne conduc. Mulți dintre români au căzut victime mitului că gropile apar din cauza sării sau a materialului antiderapant împrăștiat peste zăpadă. În realitate, lucrările de infrastructură se fac prost, pe bani puțini, gândite încă de la început să nu dureze în timp, pentru ca după o perioadă să fie nevoie din nou de fonduri pentru a le repara.

Lucrările de infrastructură, subevaluate încă din faza de proiectare

Împreună cu mai mulți colegi jurnaliști, am ales pur aleatoriu câteva din lucrările de infrastructură scoase la licitație de autoritățile din Tulcea și Constanța. Cu lista în mână, ne-am adresat mai multor firme de construcții, pentru a afla dacă prețul estimat pentru efectuarea lucrărilor este cel corect. Aveam să aflăm că dacă ar participa la licitații, cu banii puși pe masă de autorități, un constructor serios nu și-ar putea cumpăra nici măcar materialele necesare. Despre profit nici măcar nu se pune problema, majoritatea lucrărilor fiind mult subevaluate.

Spre exemplu, reabilitarea străzii Barajului din municipiul Tulcea, lucrare proiectată de Incertrans S.A. București, a fost estimată de autoritățile din județul vecin la suma de 11.689.759 de lei. Firmele de construcții pe care le-am contactat ne-au răspuns, la unison, că prețul real al proiectului ar trebui să fie de fapt cu aproximativ 2.000.000 de lei mai mare. Procentual, prețul ar trebui mărit cu 111 %, pentru ca autoritatea contractantă să beneficieze de un proiect de cea mai bună calitate, iar constructorul să poată oferi o lucrare durabilă în timp.

Este vorba de șoseaua de centură a orașului Tulcea, care se întinde pe mai mulți kilometri. Constructorul va trebui să reabiliteze nu doar șoseaua cât și un pasaj peste linia ferată și o intersecție semaforizată.

Urmează trei lucrări, proiectate de aceeași societate comercială, Siluan Proiect SRL din Tulcea. Este vorba despre proiectele ce se referă la ”proiectare și execuție modernizare străzi în localitățile Horia, Cloșca și Florești, din comuna Horia, în județul Tulcea. Împreună, cele trei asfaltări au fost estimate la aproximativ 10.300.000 lei iar specialiștii pe care i-am contactat ne-au răspuns, după ce au analizat datele tehnice, că 85 % din această sumă ar fi doar costul materialelor necesare. Din restul de bani ar trebui să plătești manopera (săpături și marcaje) și să rămâi și cu un profit, situație virtual imposibilă.

Tot Siluan Proiect SRL a proiectat și lucrările de reabilitare și modernizare a străzilor din comuna Gârliciu, de data aceasta în județul nostru. Costul estimat de specialiști se ridică la suma de 11.130.000 de lei, adică la peste 157 % față de cât au stabilit autoritățile că ar trebui să coste, prețul estimat fiind în opinia acestora puțin peste șapte milioane de lei.

Un alt caz interesant este cel al modernizării străzilor din comuna tulceană Dăeni. Proiectantul acestor lucrări se numește S.C. ELVES WEB DESIGN SRL, o firmă care, ați ghicit probabil, se ocupa până nu de mult cu desenatul site-urilor de internet, doar că între timp și-a găsit o nouă vocație, în lumea asfaltărilor. Prețul stabilit pentru lucrări, 20.322.884. Specialiștii în construcții ne-au răspuns că această sumă ar reprezenta doar 82 % din costurile reale. Dacă ai adăuga și terasamentele, indicatoarele, marcajele și podețele și alte lucrări cerute în proiect, costurile lucrărilor ar trebui să fie mult mai mari decât cele estimate.

Mergem mai departe și ne mutăm în Călărași, acolo unde se modernizează drumurile din comuna Jegălia. Proiectante, firmele S.C. Hurad AB SRL / S.C. ROADS & BRIDGES CONSULTING DESIGN SRL. Prețul estimat este și aici aproape la jumătate din cât ar costa o lucrare de calitate într-adevăr. 6.000.000 spun autoritățile, 10.000.000 spun constructorii, cu indulgență și un profit foarte, foarte mic.

Revenim la Tulcea, acolo unde se reabilitează varianta ocolitoare a orașului Babadag, despre care am mai scris. Aici prețul estimat de autorități e aproximativ apropiat de cel calculat de specialiști. 4.447.835 spun autoritățile, 5.200.000 spun constructorii.

Ultima lucrare pe care am selectat-o din lista licitațiilor în curs, este reabilitarea drumului comunal din Ostrov, județul Constanța. Aici, fiecare constructor pe care l-am contactat a râs, pentru că suma de 684.000 pusă la bătaie de autorități abia-ți ajunge pentru mixtura asfaltică necesară. Cu restul de bani ar trebui probabil să vii de acasă, e greu de explicat cum au gândit aleșii noștri acest cost pentru că până și un copil de grădiniță ar înțelege că necesarul lucrării este de cel puțin 2000 de tone de asfalt, marfă pe care n-o poți achiziționa cu banii oferiți de autoritatea contractantă pentru întreaga lucrare.

Și tragedia nu se oprește aici. Dacă prețurile lucrărilor sunt estimate încă din faza de proiectare mult sub valorile reale, atunci când vine vorba de licitații, apar o multitudine de firme fantomă care pretind că pot efectua lucrările scoase la mezat, cu 60 % din prețul estimat. Ajungem astfel ca o asfaltare să fie făcută, uneori, chiar și cu 70 % din banii necesari. Vă dați seama cât de proastă va ieși acea lucrare?

În urma acestor proiecte, gândite sub costurile reale încă din start, rămân lucrări proaste, străzi care se surpă la câteva luni după inaugurare, pe scurt, o infrastructură jalnică din cauza căreia investitorii străini evită să-și mute afacerile pe meleagurile noastre.

Întrebarea este, de ce sunt gândite sub prețul real aceste lucrări încă din prima zi a proiectului? Pentru a suplimenta costurile după ce au fost achiziționate de firme ”prietene” sau pur și simplu din prostia unor oameni care nu-s în stare să gândească un proiect cap coadă?

 

Similar Articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Instagram

Most Popular