O știți pe Dana Dumitrescu, fostă Zgabercea? Probabil că n-ați auzit mulți despre ea. Este directorul Teatrului de Stat din Constanța. A ajuns în această funcție pentru că a avut norocul să fie una dintre soțiile lui Cristian Zgabercea, umil servitor al fostului baron, Nicușor Constantinescu și condamnat alături de acesta la 4,8 ani de închisoare.
Dana nu va mai fi director al teatrului pentru mult timp. Noua conducere a Consiliului Județean o place și a susținut-o o lungă perioadă de timp, dar a cedat până la urmă, acceptând faptul că pentru teatru este nevoie de un manager mult mai competent, trimițând-o pe Dănuța într-un preaviz de 60 de zile, perioadă în care madama are sarcina să dreagă câteva dintre problemele descoperite la instituția cu pricina.
Parvenitul însă, tot parvenit. Dana se ține cu dinții de funcția de la teatru. Îi place să fie director, cum să se întoarcă ea la munca de jos? Ar fi dramatic. Așa că, în loc să facă frumos un pas înapoi, ca orice om care nu mai este dorit, Dana se ține de prostii. A contestat toate deciziile luate de Consiliul Județean în privința ei iar mai nou, depune memorii mincinoase pe la presă, Primăria, CJC, Ministerul Culturii și probabil urmează să depună și pe la Biserica Ortodoxă Română, Președinție și Sindicatul Directorilor Nedoriți din România, dac-o exista. Orice, ca să rămână în funcție.
Da, memoriul depus de Dana a ajuns și la noi. L-am citit de câteva ori, ca să înțelegem ce vrea poetul care a compus opera. N-am înțeles. Textul e prăpăstios, începe cu situația dezastruoasă a culturii din univers, planetă, județ și oraș, continuă cu injurii și minciuni adresate autorităților care n-au fost atente cu teatrul și pe care Dana le-a iertat, cât timp au lăsat-o în pace și se termină cu o concluzie apocaliptică: pentru ca toate problemele culturale să se rezolve, Dana trebuie lăsată în funcție. Ea și numai ea este salvatorul culturii din Constanța. Nu, nu glumim. Haideți să despicăm acest memoriu pe care l-am primit și noi, ca să înțelegeți de ce textul ni se pare o glumă proastă ce nu trebuie băgată în seamă.
Trecem peste balivernele legate de cultura care e blestemată de la revoluție încoace și intrăm abrupt în subiect.
”Teatrul de Stat Constanţa funcţionează într-o clădire ce a fost foarte bună pentru Teatrul Fantasio, dar este prea mică pentru spectacolele noastre. Am fost mutaţi, în 2004, dintr-o clădire mult mai mare, în care ne simţeam acasă, chiar dacă o împărţeam cu alte instituţii de cultură şi chiar dacă nu era decât fosta sală de festivităţi a unui liceu, iar nu un teatru propriu-zis.”
Celui care a scris acest comunicat îi place mai mult în sala de festivități a unui liceu decât la Fantasio, unde i se pare că locul e prea mic. Asta în condițiile în care, Teatrul de Stat Constanța nu reușește să umple sala de spectacol de doar 270 de locuri cu spectatori plătitori de bilete, recurgând des la angajații teatrului pentru a masca golurile penibile din sală. Și asta în condițiile în care biletul costă 10-20 de lei, în vreme ce la Casa de Cultură biletele se epuizează rapid deși costă de 10 ori mai mult și în ciuda faptului că sala este de trei ori mai mare. Să mergem mai departe.
”Acum suntem subordonaţi Consiliului Judeţean Constanţa, iar clădirea în care funcţionăm aparţine Primăriei Constanţa, ceea ce generează o situaţie ambiguă şi pasarea responsabilităţii între autorităţi.”, spune memoriul.
Nimic mai fals. Am discutat, despre teatru, în repetate rânduri, atât cu reprezentanții CJC cât și cu cei ai Primăriei. Fiecare dintre cele două părți și-a înțeles rolul și nu s-a întâmplat niciodată ca unii să dea vina pe ceilalți.
”Am tăcut şi am mers înainte în condiţiile date şi, cu toate dificultăţile, încet – încet, lucrurile s-au pus în mişcare în ultimii patru ani:
Așadar, lucrurile se mișcă. Cum s-or fi pus în mișcare, că parcă autoritățile dorm și vă ignoră.
Am avut producţii din ce în ce mai multe şi din ce în ce mai bune, au venit regizori reputaţi să monteze la noi, am participat la festivaluri, iar din anul 2016 am organizat un festival de interes național, pe care constănţenii îl aşteptau să se reînfiinţeze încă din anii 80;
Știu că bunica a așteptat să vină americanii. Nu i-a văzut venind. N-am auzit de constănțeni așteptând reînființarea unui festival din anii 80. Să fim serioși! Cât despre tot ce s-a făcut, s-a făcut pe banii Consiliului Județean care a sprijinit teatrul cu orice s-a cerut. Dacă teatrul ar fi trebuit să se descurce cu propriile încasări, și-ar fi închis porțile din prima lună de funcționare.
Am început să avem câte trei spectacole pe săptămână, în loc de două, numărul de spectatori s-a triplat, aşadar şi veniturile au crescut;
Amuzant, exact subsemnatul, autorul acestui articol, a fost cel care a întrebat-o pe Dana de ce nu face spectacole și în ziua de vineri. Ideea a funcționat, dar nu a triplat numărul de spectatori, evident e doar o altă minciună.
Am tăcut când nu i-am văzut la nicio premieră, nici pe preşedintele CJC, nici pe primarul Constanței, cu toate că primesc invitații la toate;
O, dar ce minciună gogonată. Din nou, subsemnatul, a fost cel care a insistat pe o legătură mai strânsă între clasa politică și teatrul din Constanța. Și tot subsemnatul a dus personal invitațiile către primar și președintele Consiliului Județean Constanța. Ambii au acceptat invitația și au participat la premiere, de câte ori au putut. Primarul chiar a venit la aproape toate premierele la care a fost invitat, mărturie stând interviurile pe care ni le-a oferit cu amabilitate chiar în foaierul teatrului. Nu suntem fanii primarului, dar Decebal Făgădău are meritul de a fi un iubitor și mai ales un cunoscător al teatrului.
Memoriul continuă cu acuzații peste acuzații la adresa președintelui Consiliului Județean care, în opinia autorului, nu și-a făcut datoria față de teatru, urmărind cu precădere s-o schimbe pe Dana Dumitrescu din funcție. Așa e Dana. L-a pus pe Horia Țuțuianu în imposibilitatea de a o mai ține în funcție, prin incompetența ei iar acum, atacă exact omul care s-a străduit mult timp s-o protejeze.
În final, autorul memoriului cere ca jurnaliștii să-și prezinte urgent scuze de la actori, pe care i-ar fi denigrat prin nu știu ce articole tendențioase, Horia Țuțuianu să-și ceară scuze de la Dana Dumitrescu și s-o lase acolo în funcție iar apoi se descurcă ea și mută teatrul la Ministerul Culturii, cu tot cu clădire, că doar e teatrul ei, l-a adus de acasă de la Buzău și-l mută când vrea ea și unde dorește ea.
O mizerie de memoriu, în care se simte disperarea de la mare distanță și care se încheie cu lista mai multor persoane care semnează ca primarul. Uitându-ne pe lista semnatarilor am descoperit că a fost semnat de 47 de persoane, deci nici măcar jumătate din angajații teatrului. Dintre aceste persoane am remarcat semnăturile lui Plugaru Gheorghe,mecanic, Băncila Emil montator decor, Onea Monica – consilier juridic, Radu Lucia, director economic, Mocanu Ioana (referent, numele i-a dispărut de pe site), Negrișanu Florica – plasator scaune, Glință Niculina, costumieră, Georgeta Gîscan – plasatoare scaune, Iordache Maria – magazioner, Mandache Ion – montator decor, Aurica Mangu – costumieră, Sterian Ștefan luminist, Preda Ion – maestru sunet. Belecciu Tatiana – casieră, Zobuian Etvart – pictor decoruri, Feri Mehmed – tâmplar, EVY ANINA SCHVARCZBERGER, referent, Agafiței Oana, secretară, Fănel Vână, fost șofer, promovat la stadiul de regizor, Ungureanu Stela referent achiziții, Dumitrescu Adrian actor și frate de director, Băncilă Vlad, montator decor, Parvuleț Paula croitor, Dorina Macovei croitor. Ne oprim aici, credem că ați înțeles destul de clar cum stau lucrurile și cine sunt cei atât de îngrijorați de scaunul directorului.
Este vorba despre oameni simpli, care au înțeles că nu e bine să te pui cu directorul și, pentru a-și proteja locul de muncă au semnat orice li s-a cerut. Este doar încă o dovadă a faptului că Dana Dumitrescu se folosește de angajații săi, pentru a se agăța de scaun, dovedind astfel o lipsă crasă de respect față de ei.
La final, vrem să adresăm o întrebare doamnei director Dana Dumitrescu. Atunci când ați semnat pentru ca în vecinătatea clădirii teatrului Fantasio să se ridice o clădire, pe un teren retrocedat, în beneficiul găștii lui Nicușor Constantinescu, nu v-a interesat faptul că ați putea pune în pericol integritatea clădirii în care activați?