Home Blog Page 187

Trafic dificil pe Lăpușneanu

Pentru remedierea unei avarii survenite astazi, 29 mai 2017, la conducta cu diametrul de 600 mm de pe bd. Alexandru Lapusneanu, din municipiul Constanta, se impune restrictionarea traficului auto pe doua benzi de circulatie, in intervalul orar 10,15-12,30, pe sensul dinspre Casa de Cultura catre Dacia, in dreptul blocului LE 48.
Pentru efectuarea reparatiei, zona mentionata a fost imprejmuita si semnalizata corespunzator, iar pentru fluidizarea traficului a fost anuntata si Politia Locala.

Ne cerem scuze participantilor la trafic din zona respectiva si le dam asigurari ca echipele RAJA Constanta vor face tot posibilul pentru remedierea avariei intr-un timp cat mai scurt.

Abonatii nu sunt afectati de aceasta lucrare, intrucat echipele de interventie incearca sa efectueze reparatiile cu conducta sub presiune.

Organizatorii Untold și NeverSea caută 2000 de fraieri care să muncească fără să fie plătiți

 UNTOLD și NEVERSEA îți oferă șansa să trăiești experiențe unice de festival dintr-o altă perspectivă decât cea a festivalierului. Cel mai bun festival din Europa, UNTOLD și cel mai mare festival de la malul Mării Negre, NEVERSEA recrutează peste 2000 de voluntari. Doritorii vor avea ocazia să opteze pentru toate departamentele din cadrul festivalurilor iar unul dintre avantajele voluntariatului poate să însemne chiar oportunitatea de a face parte din echipa de festival a lui Armin van Buuren, Martin Garrix sau Ellie Goulding.

Pentru a putea intra în echipa voluntarilor trebuie să ai între 16 și 35 de ani. Perioada de recrutare începe astăzi, 26 mai și se incheie pe data de 07 iunie, iar răspunsurile către voluntari vor fi trimise în perioada 08-12 iunie.

Cei peste 2000 de voluntari vor fi repartizați în funcție de preferințe dar și de aptitudinile și abilitățile lor. Departamentele unde voluntarii pot activa sunt: info point, comunicare, stewards, logistică, greeters, user experience, echipă mobilă, emergency team și eco team. Voluntarii vor beneficia de un program de pregătire de 16 ore în care vor învăta elemente de managementul proiectelor, comunicare, customer care și self management. Cei aleși vor primi un echipament de festival, acces la festival și două mese pe zi.

Voluntarii vor avea ocazia să cunoască oameni noi, vor învăța cum se lucrează pentru un festival, și pe lângă toate astea, petrecerea va fi una pe cinste. Înscrierile de voluntari pentru festivalul UNTOLD se fac pe site-ul www.untold.com iar pentru festivalul NEVERSEA pe www.neversea.com.

CONTACT:

Ioana Chifor

PR Manager UNTOLD

Apă cu presiune scăzută în mai multe localități

Pentru executarea unor lucrari de reparatii la liniile de alimentare cu tensiune, Enel Electrica Dobrogea intrerupe furnizarea energiei electrice la statia de pompare si tratare Cota 20 Ovidiu, astazi – 25 mai 2017, in intervalul 09,00- 17,00. Fara energie, pompele de la nivelul statiei nu pot functiona, iar alimentarea abonatilor deserviti se va face prin cadere libera din rezervorul de la nivelul statiei. In aceasta situatie, consumatorii din localitatile Mihail Kogalniceanu, Culmea, Nazarcea si Oituz vor avea apa cu presiuni scazute in intervalul mentionat.

Asiguram toti abonatii afectati de lucrarile Enel, ca echipele noastre vor reporni statia imediat, ce se va relua furnizarea de energie.

Fără apă la Eforie

Pentru remedierea unei avarii survenite astazi, 25 mai 2017, la conducta principala de alimentare cu apa cu diametrul de 300 mm, de pe strada Progesului din Eforie Sud, SC RAJA SA Constanta este nevoita sa intrerupa furnizarea de apa in intervalul orar 09,00 – 17,00. Sunt afectati abonatii din zona de Sud a localitatii Eforie Sud. Initial, echipele de interventie au incercat remedirea avariei cu conducta sub presiune, dar in urma ecopertarii zonei, s-a constatat necesitatea inlocuirii unui tronson pe o lungime de aproximativ 6 metri.

Ne cerem scuze tuturor abonatilor afectati de aceste lucrari de reparatii, carora le dam asigurari ca echipele RAJA fac tot posibilul pentru remedierea avariei intr-un timp cat mai scurt si reluarea furnizarii de apa in conditii optime.

Restaurantul ”Vraja Mării” se reconstruiește ilegal. Au fost sesizate organele penale

La sfârșitul anului trecut, proprietarul restaurantului Vraja Mării din Constanța, Dumitru Cușu, solicita o autorizație de mediu pentru consolidarea clădirii care devenise în anii trecuți o ruină vie, nedemnă de zona în care se situează. Restaurantul îl știm cu toții. Să ne fie iertat, nu dorim să denigrăm în vreun fel, dar pentru constănțeni, Vraja Mării a fost în toți anii aceștia o bombiță de tip anii 90, care părea că a înghețat în timp, refuzând să se modernizeze, în ciuda faptului că se află într-una din cele mai frecventate zone ale orașului Constanța, pe faleza Cazinoului.

Tocmai de aceea, vestea că localul se va consolida și implicit se va moderniza nu putea decât să bucure. Doar că, în dulcele stil constănțean, situația descrisă în actele oficiale nu are nicio legătură cu ceea ce s-a petrecut în realitate, pentru că de la modernizare s-a trecut direct la demolare și reconstrucție. Fără avize de cultură, necesare zonei, fără autorizații. Fără acordul autorităților. Și probabil că lucrurile s-ar fi dus până la capăt dacă nu ar fi sesizat ceea ce se întâmplă mai mulți cetățeni, care au scris autorităților, cerând ca lucrurile să fie puse în ordine. În plus, conform mashului amplasat la fața locului, e clar că vom avea de a face cu o clădire ultramodernă care nu se încadrează deloc în peisajul retro al zonei. Dar, ca de obicei, autoritățile dorm.

IMG_9655

Iată ce ne-a scris una dintre doamnele care au cerut respectarea legii în privința construcției restaurantului Vraja Mării.

”Prin prisma hobby-ului fotografiei, fotografiind zi de zi răsăritul la Cazinou, am fost martora demolării până la temelie a restaurantului Vraja Mării, fapt petrecut la sfârșitul lunii martie 2017. Constatând că la fața locului nu existau afișajele necesare conform legii, care să indice ce se petrecea, în baza cărei autorizații, m-am adresat Primăriei Constanța și Inspectoratului de Stat în Construcții (atât celui din Constanța, cât și celui din București), sesizând demolarea, lipsa afișajului și solicitând, în acest context, informații. Am solicitat să mi se comunice ce se întâmplă, dacă era legal ceea ce se petrecea și, în caz contrar, ce eventuale măsuri se impuneau și dacă au fost luate sau urmau a fi luate. Ulterior, mi s-a răspuns că a început urmărirea penală, măsura luată pentru nerespectarea autorizației de construire, cea care ar fi fost obținută pentru consolidare, nu pentru demolare și cu atât mai putin pentru o noua construcție. Lucrările au continuat ulterior începerii urmăririi penale și ulterior solicitării de sistare a acestora. Menționez că nu știu cine a făcut plângerea penală. Arăt, doar, că nu eu, inclusiv pentru că formularea unei plângeri presupune un interes direct, de persoana direct vătămată. În acest caz, singura direct vătămată era municipalitatea și înclin să cred că acesteia din urmă îi revine meritul de a sesiza Parchetul Judecătoriei Constanța (nu cunosc numărul de dosar). Între timp, lucrările au continuat, deși acest fapt este ilegal după data de 15. mai, conform art. 6 din Legea 597/2001. Singurul îndreptățit să stopeze lucrările este Inspectoratul de Stat în Construcții, care nu pare sa facă nimic în acest sens, nici la acest moment. Menționez că am formulat o nouă serie de petiții, prin care am explicat ca lucrările se continuă, zilnic, după data de 15. mai, în mod contrar legii, precum și în pofida începerii urmăririi penale. La ultimele petiții nu am primit nici un răspuns, deocamdată. Însă, și dacă îl voi primi, doresc ca demersul meu sa fie continuat de o organizație neguvernamentala. Rog transmiteți acest mesaj unei organizații interesate să se implice în denunțarea acestui act de sfidare a legii. Ceea ce se construiește interesează toată România, nu doar Constanta. Este un loc public, este o zonă protejată cultural și istoric. Demersul meu a avut în vedere acest aspect, precum și pe cel estetic. Mai adaug că, la fața locului, mi s-a comunicat ca se intenționeaza ridicarea unei construcții cu 7 etaje (P+7). Este adevărat că, momentan, s-a afișat un mash cu fotografia computerizată a imaginii viitoarei construcții, care nu include acele etaje, dar sunt fundații -neautorizate, desigur- pentru a susține o asemenea înălțime. Dețin informații particulare care confirma ceea ce muncitorii au spus deja. La acest moment, s-ar putea sa nu o mai spună, deoarece între timp au fost atenționați să tacă. Eu însămi am fost supusă unor presiuni personale de a-mi retrage plângerea penală, de altfel inexistentă. Revoltătoare este pasivitatea autorităților, precum si perseverarea în nelegalitate a constructorului, care nici până în acest moment nu a afișat la fața locului datele obligatorii conform legii. Mash-ul existent nu este cel pe care legea il solicită”, este mesajul pe care ni l-a trimis o constănțeancă.

Amuzant este că pe cererea de autorizare făcută la Mediu de către reprezentanții Vraja Mării, inspectorii care au primit-o au făcut mai multe adnotări cu creionul, punând întrebări legate de veridicitatea celor scrise în cerere, întrebări care au rămas vizibile în documentul publicat online. (Poate fi găsit aici). Cu toate acestea, restaurantul a primit autorizarea pentru consolidare. Nu pentru reconstrucție, situație în care ar fi fost necesare cu totul alte autorizații. 

mediumediu2

Situația este confirmată și de reprezentanții Inspectoratului de Stat în Construcții dar și de cei ai Primăriei Constanța, ambele instituții arătând că în cazul restaurantului Vraja Mării, patronul se află într-o situație penală. Cu toate acestea, deși răspunsul vorbește clar despre suspendarea lucrărilor de construcție, la fața locului se muncește de zor chiar și în aceste momente. Fără ca vreun panou să ne spună ce se construiește, așa cum ar fi fost legal.  

isc primarie

 

Dumitru Cușu, patronul restaurantului Vraja Mării este unul dintre cei mai bogați constănțeni. Acesta deține în proprietate și hotelul Dacia din Mamaia dar și celebrul Belona din Eforie. De asemenea, de menționat ar fi și faptul că Parchetul din Constanța și-a desfășurat activitatea până de curând într-una dintre clădirile aparținând milionarului, chirie pentru care acesta ar fi primit o sumă de aproximativ 10.000 de euro lunar. Să fie oare acesta motivul pentru care autoritățile dorm, făcându-se că nu văd cum în cea mai bună zonă a Constanței se construiește ilegal?

Iată care sunt noii artiști anunțați la festivalul NeverSea

JASON DERULO, artistul cu 11 single-uri de platină, care s-au vândut în peste 50 de milioane de exemplare, vine pentru prima dată în România la cel mai mare festival de la malul Mării Negre, NEVERSEA. La doar 27 de ani, artistul american este în toate topurile momentului și are un succes incredibil cu fiecare melodie pe care o lansează.  A colaborat și a compus melodii pentru artiști ca: Puff Diddy, Sean Kingston, Lil Wayne, Kelly Rowland, Nicky Minaj, Snoop Dog, 2 Chainz, Hardwell și mulți alții. Melodii atât de cunoscute fanilor și nu numai, precum “Watcha Say” “Talk Dirty”, “Want to want me” “Wiggle Wiggle” dar și cea mai nouă piesă “Swalla”, toate se vor auzi în vară, live pe scenele NEVERSEA.

La început de vară, ce poate să sune mai bine la malul Mării Negre decât melodia “Hot right now”, cântată live de compozitoarea și artista britanică, RITA ORA. Primul ei album “Ora”, lansat în 2012 a ajuns în scurt timp numărul unu în Marea Britanie. Albumul conține melodiile “RIP” la care a colaborat cu Tinie Tempah dar și “How we do party”, atât de fredonate de fanii din întreaga lume. Cunoscută pentru nonconformismul său, artista britanică este și actriță. A avut roluri în filmele Fast and Furious 6 și Fifty Shades of Grey.

Trupa britanică pop YEARS & YEARS vine la malul Mării Negre, și urcă pe scena principală a festivalului NEVERSEA. ELLA EYRE este deja cunoscută fanilor din România. În 2016 a fost prezentă la Cluj-Napoca, la cea de-a doua ediție a festivalului UNTOLD, unde zeci de mii de fani au fredonat melodii precum „Waiting all night”, „Together” și „Deeper”.

Se oprește apa în Albești

Pentru efectuarea unor lucrări de mentenanță și reparații, la liniile de alimentare cu tensiune a zonei Albesți, Enel Electrica Dobrogea întrerupe furnizarea energiei electrice mâine, 25 mai 2017, în intervalul 09,00 – 17,00. Fără curent, stația de pompare Albești nu poate funcționa, iar abonații deserviți, cei din localitățile Albești și Arsa vor rămâne fără apă potabilă în intervalul menționat.

Ne cerem scuze tuturor abonatilor afectați, cărora le dăm asigurări că, de îndată ce se va relua alimentarea cu energie electrică, lucrătorii RAJA vor reporni stația de pompare și se va relua alimentarea cu apă. Totodată, rugăm consumatorii din satele Albești și Arsa să-și asigure rezerva minimă necesară pentru consum şi uz casnic pe perioada întreruperii furnizării apei.

S-a oprit apa între Techirghiol și Agigea

Pentru remedierea unei avarii la conducta principala de alimentare cu apa, cu diametrul de 500 mm, din localitatea Agigea, SC RAJA SA este nevoita sa opreasca furnizarea apei potabile astazi, 23 mai 2017, in intervalul 09,00 – 16,00. Sunt afectati de oprirea apei potabile consumatorii din zona variantei Agigea – Techirghiol.  
 Ne cerem scuze fata de abonatii afectati de  aceste lucrari si ii asiguram ca echipele noastre de interventie vor face tot posibilul pentru finalizarea reparatiilor si reluarea furnizarii apei potabile la parametrii optimi in cel mai scurt timp.

Noi imagini de groază. Patiserie închisă în Băneasa

 

 

Noi imagini de groază, transmise opiniei publice de reprezentanții Protecției Consumatorilor din Constanța. De această dată, o patiserie din orașul Băneasa a fost locul în care inspectorii și-au făcut cruce, constatând modul în care era gestionată unitatea. De această dată nu vorbim de produse expirate, la fel ca în cazurile anterioare, în schimb unitatea își desfășura activitatea într-o mizerie incredibilă.

Patiseria a fost închisă până la remedierea neregulilor constatate. Amenda poate ajunge până la 30.000 de lei.

patiserie 18624648_10209669715440948_1604706758_n 18623068_10209669711040838_175952320_n 18622965_10209669716000962_693355946_n 18622785_10209669714840933_1273480833_n 18601538_10209669715560951_1703533910_n 18554875_10209630355976986_614342206_n restaurant

 

Sâmbătă este din nou Noaptea Muzeelor. Planetariul și Acvariul, înscrise în program

Sâmbătă noaptea are loc o nouă ediție a evenimentului numit Noaptea Muzeelor. Așa cum v-ați obișnuit, cu această ocazie puteți vizita muzeele și instituțiile înscrise în program, fără a plăti taxă de intrare, cu singura condiție ca vizita să se petreacă noaptea.

Printre instituțiile înscrise în program se află ca în fiecare an și CMSN Constanța care va deschide sâmbătă noaptea Planetariul și Acvariul, pentru cei dornici să le facă o vizită. Mai multe detalii despre ceea ce se va întâmpla sâmbătă ne-a oferit directorul instituției, Adrian Bîlbă.

Locuri de muncă în Valu lui Traian

Societate comercială cu profil de construcții ușoare și amenajări peisagistice, cu sediul în Valu lui Traian, angajează muncitori calificați – peisagiști, lăcătuși mecanici, sudori, zugravi.

Contract de muncă 8 ore/zi, 5 zile/săptămână, salariu 1065 lei în mână, negociabil. Obligatoriu diplomă de specializare. Nu se decontează transport.

Informații suplimentare – telefon 0241.231.006, interior 28.

Câteva ore fără apă în cartierul Faleză Nord

Pentru remedierea unei avarii survenite astazi, 17 mai 2017, pe strada Pescarilor din cartierul Faleza Nord, RAJA Constanta intrerupe furnizarea de apa in intervalul orar 9,00-11,30. Sunt afectati consumatorii din blocurile BM1, BM2, BM3, BM4, BM5, BM6, BL7, BM8, BM9, BM10, BM11, de pe strazile Pescarilor si Rotterdam.
Ne cerem scuze tuturor consumatorilor afectati, carora le dam asigurari ca echipele RAJA fac tot posibilul pentru remedierea avariei intr-un tinmp cat mai scurt si pentru reluarea furnizarii de apa.

Se oprește apa în Eforie

Pentru executarea unor lucrări de înlocuire a conductei cu diametrul de 560 mm, de pe strada Mării, din localitatea Eforie, RAJA SA Constanța este nevoită să întrerupă furnizarea de apă potabilă joi, 18 mai 2017, între orele 4.00-16.00. Vor fi afectați de lipsa apei consumatorii din zona Belona, porțiunea cuprinsă între Eforie Nord și Sud.

Ne cerem scuze față de consumatorii care vor suferi de lipsa apei potabile, dar îi asigurăm că echipele care execută lucrările vor face tot posibilul pentru finalizarea intervențiilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp. Totodată, rugăm toţi abonații afectaţi de această oprire să-şi asigure rezerva minimă de apă pentru consum şi uz casnic pe perioada întreruperii furnizării apei.

Restaurant chinezesc din City Park Mall, închis de OPC. Imagini de groază, amendă record

Restaurantul chinezesc din incinta City Park Mall Constanța a fost supus astăzi unui control din partea inspectorilor OPC. Imaginile filmate la fața locului arată dezastrul pe care un client nici nu-l bănuiește atunci când alege să mănânce de la acest restaurant.

Restaurantul a fost închis, fiind aplicată totodată o amendă record de 25.000 de lei. Inspectorii OPC au declarat că peste 60 % din alimente erau expirate și fără documente de proveniență. A fost sesizată Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor pentru retragerea avizului de funcționare a societății comerciale care administrează restaurantul.

Felix Stroe a deschis lucrările Forumului Regional al Apei Dunăre – Europa de Est

 

apa

 

 

 

 

În perioada 15 – 17 mai 2017, Asociația Română a Apei și Patronatul Apei organizează la București un complex de manifestări reunite în cadrul Forumului Regional al Apei Dunăre – Europa de Est.

Președintele Asociației Române a Apei, Felix Stroe, a fost cel care a deschis în mod oficial lucrările Forumului Regional al Apei Dunăre – Europa de Est, iar în discursul său a amintit despre importanța serviciilor de alimentare cu apă, dar și despre eforturile făcute de asociație pentru promovarea acestor servicii. „Serviciile de alimentare cu apă și canalizare sunt de o importanță vitală pentru asigurarea calității vieții în toate formele ei. Schimbările din ultimii ani și activitatea Asociației Române a Apei au determinat autoritățile publice să intensifice și să acorde atenția cuvenită acestui sector“, a subliniat Felix Stroe.

Despre activitatea ARA și eforturile depuse pentru alinierea legislației române la cerințele internaționale a vorbit și ministrul delegat pentru Fonduri Europene, Rovana Plumb. „Am urmărit activitatea ARA pe plan național și internațional și nu pot decât să felicit această organizație pentru rezultatele obținute ca urmare a conlucrării, fie că vorbim despre operatori sau parteneri externi. Și noi, ca și ARA, avem un singur obiectiv – de a dezvolta infrastructura, pentru a face viața mai bună fiecărui cetățean. Munca dumneavoastră este un indicator al gradului de civilizație al populației. Schimburile de experiență și workshopurile din cadrul acestei manifestări aduc un plus de valoare acestui domeniu, care se simte la nivelul beneficiarilor. Pentru 2014-2020, pentru Programul Operațional Investiții Mari (POIM) sunt alocate 3 miliarde de euro pentru infrastructura de apă, iar de aceste finanțări nu depinde doar dezvoltarea operatorilor și creșterea calității serviciilor, dar și agenții economici care asigură forță de muncă și materialul necesar implementării acestor proiecte“, a transmis ministrul Rovana Plumb.

Până la acest moment, au fost depuse pe POIM 43 de proiecte de finanțare, în valoare totală de 6 miliarde de euro, din care 29 sunt proiecte începute pe alte programe europene, dar, din diferite motive, nu au fost finalizate. Ministerul Fondurilor Europene a acceptat pregătirea unui număr mai  mare de proiecte, pentru a nu ne regăsi în situația anilor trecuți, când, în urma analizei și a studiilor de fezabilitate, valoarea atrasă prin programe a fost mai mică decât a pus la dispoziție Uniunea Europeană. Mai mult, Guvernul a adoptat, săptămâna trecută, o Ordonanță privind suportarea, de la bugetul de stat, a cofinanțării proiectelor fazate din exercițiul bugetar 2007-2013, proiecte care nu au putut fi realizate din cauze neimputabile operatorilor.

Invitat special al organizatorilor, Excelența Sa Tamar Samash, ambasadorul Israelului în România, a subliniat importanța vitală a apei și progresele făcute de țara sa în detecția pierderilor de apă. „Apa este baza tuturor lucrurilor. La început, Dumnezeu a creat apa și pământul, deci apa a fost aici înainte de orice altceva. Statul Israel este lider mondial în procese de detecție a pierderilor de apă și dezsalinizare. În urma colaborării cu ARA, în România se fac primii pași în implementarea unor proiecte pentru detecția pierderilor de apă“, a declarat ambasadorul.

La deschiderea oficială a Forumului Apei, de la Palatul Parlamentului, au mai fost prezenți Exceleța Sa Stella Ronner-Grubačić, ambasadorul Olandei la București, Diane D`Arras, președintele Asociației Internaționale a Apei, Ion Câmpeanu, secretar de stat în Ministerul Mediului, Laszlo Borbely, consilier de stat în cadrul aparatului propriu de lucru al primului ministru.

În cadrul Forumului Apei, se vor desfășura mai multe sesiuni de lucru, expoziții și seminarii, după cum urmează:

̕• Conferinţa Internaţională Tehnico – Ştiinţifică privind Soluții Sustenabile în Managementul Apei are ca obiectiv principal prezentarea de noi tehnologii și diseminarea bunelor practici în rândul specialiștilor din domeniu;

  •  EXPOAPA  – expoziţia de echipamente şi tehnologii specializate pentru sectorul apei, aflată la a XIX-a ediţie, prezintă cele mai noi materiale, tehnici și tehnologii pentru îmbunătăţirea performanţelor şi creşterea eficienţei operaționale în sector.
  •  Seminarul POIM 2014-2020, organizat de către ARA în parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, este dedicat operatorilor regionali și îşi propune să aducă clarificări din partea instituțiilor responsabile din țară și de la nivelul Comisiei Europene privind cerințele pentru aplicarea și implementarea proiectelor europene de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare.
  •    Workshopul Economic Regional, cu tema „Organizarea, funcționarea și finanțarea serviciilor de alimentare cu apă și de canalizare”, organizat de ARA în colaborare cu Grupul de Specialiști  pentru Economie și Statistică al International Water Association (IWA), workshop al cărui obiectiv este să dezbată aspecte legate de modul în care furnizorii de servicii iși consolidează companiile și iși pot crește capacitatea financiară necesară asigurării de servicii mai bune pentru consumatori, în condițiile menținerii suportabilității.

Forumul Regional al Apei Dunăre – Europa de Est 2017 se adresează tuturor profesioniştilor din sectorul apei, începând cu specialiştii din cadrul operatorilor de servicii de alimentare cu apă şi de canalizare – epurare, continuând cu autorităţile publice centrale şi locale, cu consultanţii, cu mediul academic şi de cercetare, cu producătorii şi distribuitorii de soluţii specializate şi, totodată, cu publicul larg care manifestă interes faţă de evoluţia performanţelor manageriale şi tehnice din sectorul apei.

Am analizat, în detaliu, bugetul local. Banii constănțenilor s-au împărțit șmecherește, orașul este aproape de faliment

La începutul anului 2016, pe atunci omul de opoziție Mihai Petre, astăzi consilierul personal al primarului Decebal Făgădău, publica cea mai completă și complexă analiză critică a bugetului municipiului Constanța pe anul 2016. I-am propus domnului Mihai Petre să refacă acea analiză și pentru anul 2017, însă dată fiind noua postură în care se situează, refuzul politicos pe care l-am primit e de înțeles și scuzabil.

Așa că, plecând de la acea analiză, care arăta hibele ascunse ale bugetului municipal, nu ne-a rămas decât să punem în oglindă bugetul aprobat pe 29.01.2016, cu cel aprobat pe 31.03.2017. Concluziile vă vor lăsa cu gura căscată. Orașul Constanța este în acest moment în pragul falimentului, banii constănțenilor fiind împărțiți ”șmecherește”. Ne-am fi dorit ca această analiză să fie făcută de reprezentanții opoziției din Constanța, dar … care opoziție?

buget

 

 

Reiese următoarea situație, cam lungă, dar pe care vă invităm, cu răbdare, să o parcurgeți integral. Numai așa puteți vedea atât evoluția/involuția orașului, cât şi realitatea din spatele vorbelor şi a cifrelor.

De la bun început trebuie menționat că valorile în euro sunt calculate la un curs de 4,4 lei pentru anul 2016 și 4,5 lei pentru anul 2017.

Să începem cu veniturile şi cheltuielile totale:

Total venituri Mii lei Euro
     
Anul 2016 622.123 141.391.590
Anul 2017 666.810 148.180.000

 

Se observă o majorare a veniturilor cu 44.687 mii lei, echivalentul a 9.930.444 euro.

Total cheltuieli Mii lei Euro
     
Anul 2016 814.738 185.167.727
Anul 2017 902.672 200.953.777

 

Se observă o majorare a cheltuielilor cu 87.934 mii lei, echivalentul a 19.540.888 euro.

Matematica de clasa I ne arată că în anul 2016 cheltuielile au fost mai mari decât veniturile cu 192.615 mii lei, iar în anul 2017 cu 235.862 mii lei.

Firesc, se naște întrebarea: prin ce minune a funcționat orașul? Prin excedentul-minune al celor doi ani, care acoperă, la marele fix, diferențele dintre cheltuieli și venituri.

Excedent Mii lei Euro
     
Anul 2016 192.615 43.776.136
Anul 2017 235.862 52.413.777

 

Se observă că și excedentul aferent anului 2017 crește față de cel al anului 2016 cu 43.247 mii lei, echivalentul a 9.677.111 euro.

Acum, dacă adunăm plusul înregistrat la venituri cu plusul înregistrat la excedent, obţinem suma de 87.934 mii lei, exact diferența dintre cheltuielile lui 2017 și 2016. Concluzia este că fără excedent, orașul ar fi cu un picior în groapă, ba poate chiar cu amândouă.

buget2

Dacă te uiți doar la diferența dintre excedente, picioarele din groapă se văd ca prin ceaţă. Ceaţa se risipeşte atunci când privești excedentul în raport cu cheltuielile de funcționare și dezvoltare.

Abia atunci îți dai seama că tot oraşul stă pe nisipuri, dar nu pe cele de la malul mării, ci pe unele mişcătoare:

Total cheltuieli ale secțiunii de funcționare Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 648.590 147.406.818 79,60
Anul 2017 766.788 170.397.333 84,94

 

Total cheltuieli ale secțiunii de dezvoltare Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 166.148 37.760.909 20,42
Anul 2017 135.884 30.882.727 15,05

 

Se observă trei lucruri și se ridică două întrebări majore:

  1. Veniturile încasate în anul 2016 pentru anul 2017 sunt mai mici decât cheltuielile secțiunii de functionare pentru anul 2017 cu 99.978 mii lei, echivalentul a 22.217.333 euro. Deci, fără excedent, orașul ar intra în colaps;
  2. În condițiile unei creșteri a bugetului de cheltuieli pe anul 2017 cu 19.540.888 euro față de anul 2016, cheltuielile privind dezvoltarea orașului se diminuează cu 30.264 mii lei, echivalentul a 6.725.333 euro, lucru cel puțin bizar;
  3. Fără excedent este pusă în pericol funcționarea orașului, iar dezvoltarea, pur și simplu, nu există.

Întrebarea 1: cum este posibil să ai cel mai mare buget din istoria municipiului Constanța şi să diminuezi cheltuielile de dezvoltare față de anul precedent cu aproape 5%?

Întrebarea 2: cum este posibil să ai un buget salvat de excedent?

Aşadar, fără excedent am fi fost în faliment. Mai încolo vom vedea că excedentul nu este deloc întâmplător, sumele sunt bine ascunse de la an la an în buget.

Cu riscul de a plictisi, este important să vedem și evoluția capitolelor și subcapitolelor de cheltuieli. Teoretic, în condițiile unei creșteri a bugetului de cheltuieli cu aproximativ 20.000.000 de euro față de anul precedent, orice om normal s-ar gândi că vor crește și toate capitolele și subcapitolele de cheltuieli.

Doar că bugetul Constanței nu este unul normal. Vom vedea că unele capitole cresc, iar altele scad. Apoi, vom mai vedea că în interiorul capitolelor de cheltuieli există subcapitole care evoluează taman invers în comparaţie cu capitolul în sine (creştere a capitolului, scădere a unui subcapitol).

Așadar:

Capitol – Servicii publice generale Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 92.944 21.123.636 11,40
Anul 2017 106.547 23.677.111 11,80

 

Majorare generală cu 13.603 mii lei, echivalentul a 3.022.888 euro.

Pe Subcapitole situația se prezintă astfel:

Subcapitol – Autorități publice și acțiuni externe Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 92.100 20.931.818 11,30
Anul 2017 98.948 21.988.444 10,96 (!)

 

Subcapitol – Tranzacții privind datoria publică și împrumuturi Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 244 55.454 0,02
Anul 2017 5.374 1.194.222 0,59(!!)

 

Capitol – Servicii publice generale Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 600 136.363 0,07
Anul 2017 2.225 494.444 0,24

 

În cifre absolute se observă că, față de totalul cheltuielilor pe anii 2016, respectiv 2017, toate sumele cresc, dar nu și în procente. De pildă, autorităților publice și acțiunilor externe le este alocată o sumă mai mare în anul 2017 decât cea din anul 2016, dar raportat la bugetul de cheltuieli pentru anul în curs, ponderea este mai mică decât cea aferentă anului precedent.

Se observă cu ochiul liber, cea mai consistentă majorare este cea care nu ar fi trebuit să se majoreze prea mult: tranzacții privind datoria publică și împrumuturi (crește de 22 de ori!!!)

Mai departe:

Capitol – Apărare, ordine publică și siguranță națională Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 26.958 6.126.818 3,30
Anul 2017 39.632 8.807.111 4,39

 

Se observă o majorare cu 9.974 mii lei, echivalentul a 2.216.444 euro.

Pe Subcapitole situaţia se prezintă astfel:

Subcapitol – Ordine publică și siguranță națională Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 26.958 6.126.818 3,30
Anul 2017 39.632 8.807.111 4,39

 

Deci, toată majorarea merge către Poliția Locală. De principiu, nu este un lucru rău, dar numai dacă această majorare se materializează prin angajarea de personal de calitate care să furnizeze servicii prompte şi eficiente de siguranţă şi ordine publică de care oraşul are atâta nevoie.

Mergem mai departe și ajungem la cel mai generos Capitol de cheltuieli, cu Subcapitolele aferente:

Capitol – Cheltuieli social-culturale Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 312.083 70.927.954 38,30
Anul 2017 403.359 89.675.333 44,68

Majorare substanţială cu 91.276 mii lei, echivalentul a 20.283.555 euro.

Aceasta se distribuie pe toate Subcapitolele de cheltuieli, după cum urmează:

Subcapitol – Învățământ Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 169.656 38.558.181 20,82
Anul 2017 214.689 47.708.666 23,78

 

Majorare cu 45.033 mii lei, echivalentul a 10.073.333 euro.

Aici trebuie punctată creşterea cheltuielilor alocate Învăţământului preşcolar şi primar de la 57.514 (13.071.363 euro – 7,05% din total), la 72.615 mii lei (16.136.666 euro – 8,04% din total), precum şi cheltuielile alocate Învăţământului secundar de la 106.742 (24.259.545 euro – 13,10% din total), la 133.758 mii lei (29.724.000 euro – 14,81% din total).

 

     Subcapitol – Sănătate Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 8.223 1.868.863 1
Anul 2017 16.240 3.608.888 1,79

 

Majorare cu 8.017 mii lei, echivalentul a 1.781.555 euro.

 

Subcapitol – Cultură, recreere și religie Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 47.984 10.905.454 5,88
Anul 2017 53.773 11.949.555 5,95

Majorare cu 5.789 mii lei, echivalentul a 1.286.444 euro.

Aici, se diminuează suma alocată Întreţinerii grădinilor publice, parcurilor, zonelor verzi, bazelor sportive şi de agrement de la 28.074 (6.380.454 euro – 3,44% din total), la 21.266 mii lei (4.725.777 euro – 2,35% din total), şi cresc sumele alocate Sportului de la 8.642 (1.964.090 euro – 1,06% din total) la 14.553 mii lei (3.234.000 euro – 1,61% din total), respectiv Altor servicii în domeniile culturii, recreerii şi religiei de la 9.964 (2.264.545 euro – 1,22% din total), la 15.730 mii lei (3.495.555 euro – 1,74% din total). O bună parte din ultima majorare este explicată de finanţarea evenimentului cultural Anul Ovidiu, pentru care s-a alocat suma de 1.000.000 euro.

 

Subcapitol – Asigurări și asistență socială Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 86.220 19.595.454 10,58
Anul 2017 118.837 26.408.222 13,16

Majorare cu 32.617 mii lei, echivalentul a 7.248.222 euro.

Aici trebuie punctată şi creşterea sumelor alocate Altor cheltuieli în domeniul asistenţei sociale, adică programul Respect, de la 29.100 (6.613.636 euro – 3,57%), la 39.083 mii lei (8.685.111 euro – 4,32%)

Deci, majorările semnificative sunt la Subcapitolele Învățământ, respectiv Asigurări și asistență socială.

Mergem acum la ultimele două Capitole din buget care, în loc să înregistreze cea mai consistentă creștere, se diminuează inexplicabil:

Capitol – Servicii și dezvoltare publică, locuințe, mediu și ape Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 267.459 60.786.136 32,82
Anul 2017 238.458 52.990.666 26,41 (!!!)

Diminuare cu 29.001 mii lei, echivalentul a 6.444.666 euro.

În acest caz specific, există o diminuare a cheltuielilor pentru un Subcapitol, și o majorare pentru un alt Subcapitol, dupa cum urmează:

 

Subcapitol – Locuințe, servicii și dezvoltare publică Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 186.530 42.393.181 22,89
Anul 2017 148.256 32.945.777 16,42(!!!)

 

Diminuare cu 38.274 mii lei, echivalentul a 8.505.333 euro. Practic, vorbim despre diminuarea totală a dezvoltării oraşului cu suma şi procentul de mai sus.

Aici este de punctat o majorare uşoară, în sumă nu şi în procente, cea pentru Iluminat public şi electrificări rurale de la 23.812 (5.411.818 euro – 2,92% din total), la 27.449 mii lei (6.099.777 euro – 2,70%), şi o diminuare semnificativă, cea pentru Alte servicii în domeniile locuinţelor, serviciilor şi dezvoltării publice de la 162.718 (36.981.363 euro – 19,97% din total), la 120.807 mii lei (26.846.000 euro – 13,38% din total).

 

Subcapitol – Protecția mediului Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 80.929 18.392.954 9,93
Anul 2017 90.202 20.044.888 9,99

 

Majorare cu 9.274 mii lei, echivalentul a 2.060.888 euro.

Din această majorare totală, 76% este alocată secţiunii de Salubritate, adică firmei Polaris, de la 73.080 (16.609.090 euro – 8,96% din total), la 80.151 mii lei (17.811.833 euro – 8,87% din total).

Mai departe:

Capitol – Acțiuni economice Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 115.294 26.203.181 14,15
Anul 2017 114.496 25.443.555 12,68 (!!!)

 

Diminuare cu 798 mii lei, echivalentul a 177.333 euro.

Pe Subcapitole, există o scădere și o creștere, astfel:

 

Subcapitol – Combustibili și energie Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 44.610 10.138.636 5,47
Anul 2017 19.850 4.411.111 2,19 (!!!)

 

Diminuare cu 24.760 mii lei, echivalentul a 5.502.222 euro.

Sare în ochi diminuarea cheltuielilor aferente Energiei termice de la 44.610 (10.138.636 euro – 3,47% din total), la 19.850 (4.411.111 euro – 2,19% din total). Cel mai probabil, explicaţia vine de la subvenţia pe care Guvernul României a acordat-o municipalităţii la finele anului 2016, în valoare de 25.000 mii de lei.

Subcapitol – Transporturi Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 70.684 16.064.545 8,67
Anul 2017 94.646 21.032.444 10,48

 

Majorare cu 23.962 mii lei, echivalentul a 5.324.888 euro.

Şi aici este de punctat o majorare consistentă, cea pentru Transport în comun de la 28.300 (6.431.818 euro – 3,47% din total), la 54.610 mii lei (12.035.555 euro – 5,99%), şi o diminuare uşoară, cea pentru Străzi de la 42.384 (9.632.727 euro – 5,20% din total), la 40.486 mii lei (8.996.889 euro – 4,48% din total).

La suprafaţă, aşa arată bugetul de cheltuieli pe anii 2016 şi 2017.

În afara diminuării capitolului destinat dezvoltării, care se vede de pe lună, în rest nu sunt secţiuni de cheltuieli care să bată la ochi. Dar…dacă nu bate, nu înseamnă că nu există. La o privire mai atentă, apar marile bube ale bugetului, identice cu cele din anul precedent.

În ordine, acestea sunt: cheltuielile de personal, alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare, alte cheltuieli cu bunuri și servicii, chirii, active fixe. În total, peste jumătate din bugetul oraşului.

 

Cheltuieli de personal Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 216.977 49.312.954 26,63
Anul 2017 316.559 70.346.444 35,06

 

Deci, peste 1/3 din bugetul municipalității merge către personalul Primăriei și al instituțiilor subordonate. Foarte mult în comparație cu calitatea personalului şi performanța la locul de muncă.

 

Alte bunuri și servicii pentru întreținere și funcționare Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 5.798 1.317.727 0,71
Anul 2017 27.916 6.203.555 3,09

 

Alte cheltuieli cu bunuri și servicii Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 76.336 17.349.090 9,36
Anul 2017 93.751 20.833.555 10,38

 

Cele două secțiuni nu au fost detaliate în 2016, nu sunt detaliate nici acum.

Ce înseamnă în realitate Alte bunuri şi servicii pentru întreţinere şi funcţionare, precum şi Alte cheltuieli cu bunuri şi servicii, putem doar să ghicim, că de ştiut, cel puţin din structura bugetului, nu ştim. În anul 2016 suma totală alocată celor două secţiuni a fost de 82.134 mii lei, în anul 2017 aceasta a crescut substanțial la 121.667 mii lei, cu 39.533 mii lei, adică 8.785.111 euro.

Întrebarea la care nu a răspuns nimeni în anul 2016 și nu răspunde nici în anul 2017 este: pe ce  s-au dus peste 18.000.000 de euro și pe ce se vor duce aproape 27.000.000 euro?

Dacă ar fi să ghicim, nu ar fi decât două variante:

  1. Banii sunt drenaţi;
  2. Banii sunt ascunși pentru ca din ei să se încropească excedentul care va asigura funcționarea municipiului Constanţa în anul 2018.

Ce s-ar putea face cu27.000.000 euro?

Multe, desigur.

Ce se va face?

Nu ştim sau nimic.

Chirii Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 5.464 1.241.818 0,67
Anul 2017 6.463 1.436.222 0,71

 

Administrația continuă să plătească o sumă important pe chirii, în condițiile în care, de suma mai sus menționată și-ar putea construi un sediu propriu, care să găzduiască inclusiv o parte a instituțiilor subordonate, dacă nu chiar pe toate. Sigur, întrebarea este unde, căci teren nu mai este. Iar pentru că nu mai este, se duc bani pe chirii.

Active fixe Mii lei Euro Procent din total cheltuieli
       
Anul 2016 83.388 18.951.818 10,23
Anul 2017 108.801 24.178.000 12,05

 

Încheiem cu ceea ce ar fi trebuit să fie un capitol important din buget, dar nu a fost şi nici nu este: Lista obiectivelor de investiții.

Pentru această Listă, în anul 2016 a fost alocată suma de 165.788 mii lei, echivalentul a 37.679.090 euro (20,34% din totalul bugetului de cheltuieli).

Cele mai importante sume alocate pe obiective preconizate au fost:

  1. Aport capital SCIL Confort Urban: 59.871 mii lei (pentru asfaltarea de străzi);
  2. Studii și proiecte: 44.309 mii lei;
  3. Reabilitarea și amenajarea Parcului Arheologic: 10.414 mii lei;
  4. Reabilitarea, modernizarea șidotarealiceului cu program sportiv “Nicolae Rotaru”: 10.004 mii lei;
  5. Reparații capitale și modernizarea PasajuluiCumpenei: 7.719 mii lei;
  6. Programul de dezvoltare edilitară a municipiului Constanța – zona Faleză Nord: 4.191 mii lei;
  7. Reabilitarea și modernizarea iluminatului public în unele localități ale Zonei Metropolitane Constanța: 4.169 mii lei;
  8. Construire unități locative modulare în municipiul Constanța și lucrări tehnico-edilitare aferente – Campusul Social: 2.744 mii lei;
  9. Amenajarea parcului Carol I: 1.831 mii lei;
  10. Construire blocuri de locuințe destinate chiriașilor evacuați din locuințele retrocedate și lucrări tehnico-edilitare finanțate conform OUG 74/2007 – str. Zmeurei, nr.3, lot/2, din municipiul Constanta: 1.085 mii lei.

Cât s-a făcut din ce s-a propus se vede cu ochiul liber. Mai bine spus, nu se vede.

Mai departe.

Pentru obiectivele de investiții pe anul 2017 a fost alocată suma de 117.554 mii lei, echivalentul a 26.123.111 euro (13,02%).

Cele mai importante sume alocate și obiective propuse sunt:

  1. Studii și proiecte: 33.456 mii lei;
  2. Autobuze Euro 6: 19.000 mii lei;
  3. Aport capital SCIL Confort Urban: 11.690 mii lei;
  4. Execuția lucrărilor de reamanajare a locurilor de joacă existente în municipiul Constanța: 10.464 mii lei;
  5. Reabilitarea și amenajarea Parcului Arheologic: 10.374 mii lei;
  6. Reabilitarea, modernizarea și dotarea liceului cu program sportiv “Nicolae Rotaru”: 8.016 mii lei;
  7. Reparații capitale și modernizarea Pasajului Cumpenei: 7.161 mii lei;
  8. Sala sport polivalentă 5.000 locuri: 6.750 mii lei;
  9. Programul de dezvoltare edilitară a municipiului Constanța – zona Faleză Nord: 4.513 mii lei;
  10. Aparatură medicală pentru cabinetele stomatologice din rețeaua școlară a municipiului Constanța: 1.250 mii lei.

 

Se observă două lucruri:

  1. Suma alocată obiectivelor de investiții se diminuează cu 48.234 mii lei, echivalentul a 10.718.666 euro;
  2. Doar 4 poziții din 10 (2, 4, 8 și 10) reprezintă obiective noi de investiții, restul sunt fie continuări, fie cosmetizări ale obiectivelor preconizate pentru anul 2016.

Pentru lista de studii și proiecte pe anul 2016 s-a alocat suma de 44.309 mii lei, echivalentul a 10.070.227 euro. Lista conținea 70 de studii și proiecte.

Pentru lista de studii și proiecte aferentă anului 2017 se alocă suma de 33.456 mii lei, echivalentul a 7.434.666 euro. Lista conține 95 de studii și proiecte, dintre care 33 se regăsesc și pe lista aferentă anului 2016 (34% sunt aceleași studii și proiecte, neîncepute sau nefinalizate în anul 2016).

Deci, pentru proiecte mai multe, se alocă o sumă mai mică cu 10.853 lei decât în anul 2016 (echivalentul a 2.411.777 euro). Cum vine treaba asta…nu ştim.

După atâtea cifre, câteva concluzii:

  1. Cel mai mare buget de cheltuieli al municipiului Constanţa de după 1989 vine cu cea mai mică sumă alocată dezvoltării din ultimii 5 ani (în anul 2012, pentru subcapitolul Locuinţe, servicii şi dezvoltare publică era alocată suma de 140.098 mii lei, pentru anul 2017 se alocă 148.256 mii lei). Cu alte cuvinte, dezvoltarea oraşului se întoarce în urmă cu 5 ani;
  2. Peste 10% din buget merge în direcții obscure;
  3. Opoziția doarme.