No menu items!
No menu items!

Elevii școlii din Peștera nu l-au uitat pe Mihai Eminescu. Marele poet, omagiat printr-o serie de activități culturale

Primarul comunei Peștera, Valentin Vrabie, nu ezită să spună cu tărie, de fiecare dată, că prioritatea zero în comuna pe care o administrează este educația. Dincolo de declarațiile sale, pe care unii și le-ar putea imagina cumva exagerate, stau faptele și mai ales rezultatele obținute în domeniul educației din comună, acolo unde abandonul școlar este inexistent de ceva vreme, o situație incredibilă, dacă ținem cont de cifrele din celelalte comune care indică faptul că la nivelul satelor românești, 80 % dintre copii renunță la școală după primii ani, din diverse motive.

Lăsând deoparte faptul că a investit masiv în clădirea școlii, pe care am vizitat-o și care este fără îndoială una dintre cele mai bine dotate din județ, marele merit al primarului Valentin Vrabie este că a știut să țină în comună profesori pricepuți, pedagogi de excepție care iubesc meseria asta și care insuflă această dragoste pentru școală și elevilor lor. Făcând din nou o comparație, în comuna Băneasa, primarul refuză să-și plătească profesorii de mai bine de un an de zile, aceștia fiind nevoiți să parcurgă peste 100 de km zilnic, pe propria cheltuială, pentru a-și putea face meseria.

O idee genială. Eminescu prezentat prin muzica lui Tudor Gheorghe

Și pentru că, așa cum poate e evident deja, ne place această școală și ne plac elevii de aici, am dorit să știm cum a fost omagiat marele poet național, Mihai Eminescu, în comuna Peștera. Și nu am fost dezamăgiți. Am aflat că profesoarele de limba română, Larisa Cojocaru și de franceză, Simona Agapie, au coordonat mai multe activități, împreună cu elevii, menite să-i învețe pe aceștia totul despre Mihai Eminescu.

Cele două doamne ne-au prezentat, prin intermediul unui comunicat, totul despre serbările care au avut loc în școala din Peștera, de ziua marelui nostru poet. Vi-l redăm mai jos, întocmai așa cum ni l-au scris dânsele:

”Astăzi, 15 ianuarie 2015, se implinesc 165 de ani de la naşterea marelui nostru poet, Mihai Eminescu, geniu inegalabil al literaturii şi spiritualităţii româneşti. Este o zi plină de semnificaţii, în care sufletul fiecarui român tresare de emoţie, iluminat de razele Luceafărului care va străluci pentru vecie pe bolta culturii noastre, după cum afirma şi Tudor Arghezi:
« Păşiţi încet, cu grijă, fraţii mei !
Să nu-i călcaţi nici umbra, nici florile de tei.
Cel mai chemat s-o aline dintre toţi, şi cel mai teafăr
Şi-a înmuiat condeiul de-a dreptul în luceafăr. »
În acest context aniversar, elevii şi cadrele didactice de la ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 1 PEŞTERA au adus omagiu poetului- nepereche în cadrul proiectului intitulat “Mihai Eminescu- Luceafărul poeziei româneşti”.
Prin acest proiect ne-am propus să răspundem nevoiei de cunoaştere a operei eminesciene, dar şi să insuflăm elevilor noştri dragostea faţă de cultură, comoara cea mai de preţ, pe care nu o putem pierde niciodată. Necesitatea derulării unui astfel de proiect devine din ce in ce mai evidentă în realitatea contemporană, ancoraţi fiind în aspectele pragmatice ale vieţii cotidiene şi uitând uneori că şi sufletul are nevoie de hrană.
Prin activităţile desfăşurate, am urmărit sensibilizarea sufletului copiilor, scoaterea la iveală a tot ce este mai frumos şi mai pur în el: dragostea faţă de tot ce îi înconjoară, de natură de semeni, de cultură şi literatură.
Grupul ţintă căruia i s-a adresat proiectul au fost elevii claselor de gimnaziu din şcoala noastră, cărora li s-au alăturat şi cadrele didactice. Inimile noastre au bătut la unison, ascultând versurile eminesciene recitate de elevi talentaţi, dar şi în interpretarea unor cunoscuţi actori şi muzicieni- George Vraca şi Tudor Gheorghe.
Obiectivele pe care ne-am propus să le atingem sunt următoarele:
• Abordarea operei marelui poet în conducerea activităţii elevilor spre investigaţie, documentare, cercetare şi aplicare practică;
• Familiarizarea elevilor cu o concepţie unitară asupra literaturii eminesciene şi exersarea puterii de analiză şi sinteză;
• Acordarea şansei elevilor de a se implica în proiect, de a-şi promova cunostinţele şi înclinaţiile pentru literatură, pentru a deveni “cel mai bun recitator”;
• Antrenarea elevilor în activităţi de grup;
• Realizarea unor lucrari artistico-plastice inspirate din poezia lui Eminescu;
Rezultatele aşteptate în urma derulării proiectului sunt variate şi pline de consistenţă, pe măsura temei alese:

• Elevii îşi dezvoltă cunoştinţele despre Eminescu, învaţă să-i aprecieze opera, să dorească să afle cât mai multe informaţii;
• Învaţă ce înseamnă un moment omagial şi cum trebuie desfăşurat, cum trebuie să se comporte;
• Participarea la aceste acţiuni educative, le oferă prilejul să trăiască sentimente de bucurie şi îşi manifeste liber sentimentele;
• Organizează un parcurs festiv, cu audienţă, în care ei sunt recitatori, pictori;
• Utilizează cooperarea ca modalitate de bază în atingerea scopurilor individuale şi de grup.
Activitatea a debutat cu un emoţionant moment liric, în care elevi talentaţi din clasa a VI-a şi a VIII-a au recitat câteva poezii reprezentative ale liricii eminesciene:”La steaua”, “O, mamă”, “Fiind băiet păduri cutreieram”, “Sara pe deal”. Nu puteau lipsi din program nici versurile închinate lui Mihai Eminescu de către autori consacraţi ai literaturii noastre- Grigore Vieru, Marin Sorescu, Adrian Păunescu.
Traseul existenţial sinuos al poetului a fost revelat elevilor cu ajutorul unui material powerpoint, în care au fost prezentate date biografice, surse inspiraţionale, teme predilecte şi repere critice.
Un alt moment al activităţii a fost dedicat poeziei “Luceafărul”, cununa creaţiei eminesciene, cunoscută ca fiind cea mai lungă poezie de dragoste din literatura noastră, dar şi din cea universală. A fost minunat să-i vedem pe elevii noştri absorbiţi de profunzimile nemăsurate ale “Luceafărului”, recitat cu atâta sensibilitate de cel care a fost unul dintre cei mai de seamă actori ai scenei româneşti, George Vraca.
Următoarea etapă, concursul intitulat “Dor de Eminescu”, i- a mobilizat pe elevi în îndeplinirea cu conştiinciozitate şi bucurie a sarcinilor de lucru propuse: întrebări referitoare la biografia şi opera marelui poet, creaţie literară folosind cuvinte sugestive din lirica eminesciană, ilustrarea plastică a unor poezii celebre.
Activitatea s-a încheiat în acorduri muzicale: “Sara pe deal”, în interpretarea magistrală a artistului Tudor Gheorghe, ne-a răscolit sufletul şi ne-a umezit ochii.
Elevii au fost recompensaţi cu diplome, iar organizatorii şi cadrele didactice participante au fost recompensate pe deplin de privirile scânteietoare ale copiilor care au plecat cu Eminescu pe buze şi în inimi! Eminescu a fost şi va rămâne poetul tuturor românilor. În fiecare an în ziua de 15 ianuarie, se organizează diferite manifestări comemorative în cinstea celui care a fost numit Luceafărul poeziei româneşti, Mihai Eminescu.”

Directorul Marius Petre, doctorul în istorie îndrăgostit de Eminescu

Puțină lume știe că directorul școlii din Peștera, Marius Petre, deținătorul unui doctorat în istorie, este și un împătimit al poeziei și mai ales, un îndrăgostit de Eminescu. ”Din punctul meu de vedere, strict personal, Eminescu reprezintă de departe cea mai impunătoare figură din literatura română. Întâmplător, sau nu, a fost contemporan cu Carol I, ambii având în comun faptul că au modernizat România, unul pornind de la infrastructură, celălalt de la nivelul culturii, dar amândoi reușind să schimbe pentru totdeauna mentalitățile fanariote atât de întâlnite în Vechiul Regat. Eminescu si profesoara mea din gimnaziu m-au determinat sa îndrăgesc istoria, să-mi doresc să cunosc trecutul neamului nostru și să transmit mai departe, și altor generații mândria de a fi român. “Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie” sau “Scrisoarea III” reprezintă mesaje puternice, actuale pentru orice generație. Dincolo de latura sa poetică, trebuie menționat și faptul că Eminescu a fost un mare patriot. Articolele sale din “Timpul”, și nu numai, au stârnit patimi și au provocat multe controverse. Într-o Românie tulbure, ca întotdeauna, Eminescu a luptat pentru idealurile sale, pentru România Mare. Este un exemplu de admirat, un exemplu de urmat, un idol pentru mine, un “erou cu peniță”. Pe versurile lui Eminescu (“Și Dacă…”) acompaniate melodic atât de inspirat de Pro Musica te poti îndrăgosti, prin “Împărat și Proletar” poți cunoaște întreaga istorie a lumii sintetizată genial în câteva strofe iar prin “Luceafărul” poți cunoaște eternitatea…”, ne-a declarat directorul Marius Petre.

Similar Articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Instagram

Most Popular