Asociația M10 Constanța a analizat propunerea de buget pe anul 2015 ce urmează a fi dezbătută și aprobată în ședința Consiliului Local Municipal Constanța din 13 februarie 2015.
Din păcate, și acest buget este unul al risipei, precum și al unor cheltuieli (de funcționare și dezvoltare) considerabile ce ridică mari semne de întrebare.
De departe, considerăm că cele mai grave probleme ale bugetului pe anul 2015 sunt:
- Alte cheltuieli în domeniul ordinii publice și siguranței naționale – 13.800 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 3.136.363 euro (este necesară o detaliere a cheltuielilor) – 1,87% din total cheltuieli;
- Sport – 4.600 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 1.045.454 euro (este necesară o detaliere a cheltuielilor) – 0,62% din total cheltuieli;
- Întreținere grădini publice, parcuri, zone verzi, baze sportive și de agrement – 27.045 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 6.146.590 euro (Pomacost?; evident, este necesară o detaliere a cheltuielilor pe grădini publice, parcuri, zone verzi, baze sportive și de agrement) – 3,67% din total cheltuieli;
- Alte servicii în domeniile culturii, recreerii și religiei – 9.821 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 2.232.045 euro (este necesară o detaliere a cheltuielilor pe cultură, recreere și religie; cel mai probabil va rămâne capitolul recreere) – 1,33% din total cheltuieli;
- Alte cheltuieli în domeniul asistenței sociale – 25.045 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 5.692.045 euro (ar trebui precizat dacă este vorba numai despre pachete) – 3,40% din total cheltuieli;
- Iluminat public și electrificări – 17.415 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 3.957.954 euro (ar trebui detaliat pe străzi) – 2,36% din total cheltuieli;
- Alte servicii în domeniile locuințelor, serviciilor și dezvoltării comunale – 205.564 mii lei (44.649 mii lei cheltuieli de funcționare + 160.915 mii lei cheltuieli de dezvoltare), echivalentul a 46.719.090 euro (având în vedere cuantumul sumei, ar trebui explicat dacă aceasta este alocată doar cartierului Henri Coandă) – 27,93% din total cheltuieli;
- Salubritate – 78.225 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 17.778.409 euro (Polaris?) – 10,62% din total cheltuieli;
- Canalizarea și tratarea apelor reziduale – 9.596 mii lei (7.185 mii lei cheltuieli de funcționare + 2.411 mii lei cheltuieli de dezvoltare), echivalentul a 2.180.909 euro (n-ar strica mai multe detalii) – 1,30% din total cheltuieli;
- Energie termică – 27.050 mii lei (cheltuieli de funcționare), echivalentul a 6.147.727 euro (trebuie punctat aici dacă plătim și probele, avariile, inclusiv frigul din case din perioada probelor și avariilor) – 3,67% din total cheltuieli;
- Străzi – 36.031 mii lei, echivalentul a 8.188.863 euro (un grafic al străzilor ar fi binevenit) – 4,89% din total cheltuieli.
La un venit de 683.891 mii lei (155.429.772 euro), cheltuielile totale se ridică la 735.904 mii lei (167.250.909 euro). Dintre acestea, cheltuielile de funcționare se ridică la 561.365 mii lei (127.582.954 euro), echivalentul a 76,28% din total cheltuieli, iar cheltuielile de dezvoltare se ridică la 174.539 mii lei (39.667.954 euro), echivalentul a 23,71% din total cheltuieli. Nu mai puțin de 92,19% din totalul cheltuielilor de dezvoltare (160.915 mii lei – 36.571.590 euro) este alocat secțiunii “Alte servicii în domeniile locuințelor, serviciilor și dezvoltării comunale”, de aceea considerăm că sunt necesare clarificări cu privire la ce înseamnă “alte servicii”.
Din păcate, așa cum este prezentat pe site-ul Primăriei, acest buget nu este întocmit pentru constănțeni și dezvoltarea municipiului Constanța, ci pentru consum, drenare și securizarea voturilor primarului Radu Mazăre.
Chiar dacă în ședința Consiliului Local Municipal, reprezentanții Primăriei vor aduce clarificările solicitate, Asociația M10 Constanța consideră că un buget din care se alocă peste 25.000.000 euro în direcții care pot fi considerate apropiate primarului municipiului Constanța și Partidului Social Democrat, nu ar trebui votat de consilierii municipali.
În același context, Asociația M10 consideră că din simpla formulare, proiectele 9 (privind majorarea capitalului social al S.C.I.L. Confort Urban S.R.L. Constanţa pe anul 2015), 11 (privind modificarea HCL nr. 17/2004 privind acordarea de facilităţi la transportul urban de călători în municipiul Constanţa unor categorii de elevi, ca măsură de protecţie socială), 12 (privind modificarea preţului local de facturare a energiei termice furnizată în sistem centalizat începând cu 01.01.2015, în municipiul Constanța), 13 (privind aprobarea achiziţionării de către RADET Constanţa a serviciilor juridice de consultanţă, de asistenţă şi/sau reprezentare), 14 (privind aprobarea achiziţionării de către RATC Constanţa a serviciilor juridice de consultanţă, de asistenţă şi/sau reprezentare), 16 (privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a serviciului public de salubrizare al municipiului Constanţa), 27 (privind completarea HCL nr.211/2011 privind însuşirea şi aprobarea inventarului bunurilor care aparţin domeniului public al municipiului Constanţa), 28 (privind privind trecerea unor terenuri din domeniul public în domeniul privat al municipiului Constanţa), 31 (privind completarea HCL nr. 154/2001 privind transmiterea unor terenuri situate în staţiunea Mamaia din administrarea municipiului Constanţa în adminstrarea R.A.E.D.P.P. Constanţa), 36 (privind aprobarea inventarului locurilor de parcare din municipiul Constanţa şi a Regulamentului de organizare, funcţionare şi rezervare a parcărilor) și 37 (privind aprobarea vânzării prin negociere directă a unor bunuri imobile (terenuri şi/sau clădiri) ce aparţin domeniului privat al municipiului Constanţa) ar trebui să ridice dezbateri serioase în plenul ședinței Consiliului Municipal Constanța.
Mihai PETRE
Președinte
Asociația M10 Constanța