Cresc tarifele la apă

În ultimii ani, primordial în activitatea SC RAJA SA a fost asigurarea unor servicii de calitate la tarife rezonabile, care să se încadreze în limita de suportabilitate financiară pentru toţi abonaţii. Astfel, din februarie 2013 şi până acum, de peste 2 ani, societatea noastră nu a aplicat creşteri de tarife şi nici măcar ajustări cu indicele de inflaţie, şi asta în condiţiile în care majoritatea operatorilor de profil au mărit tarifele chiar si de două ori într-un an. În toată această perioadă, preţurile la energia electrică, combustibil şi la celelalte materiale de exploatare au crescut periodic şi semnificativ, iar indicele de inflaţie (februarie 2013 – ianuarie 2015) a fost de 106,30%. Mai mult, SC RAJA SA este singura companie de apă din România, care nu încasează apa meteorică nici de la populaţie, nici de la agenţii economici, ceea ce a dus la o scădere a facturilor cu aproape 10%. În România există 42 de operatori regionali în domeniul alimentării cu apă şi al canalizării, operatori care asigură serviciile de alimentare cu apă şi canalizare pentru aproximativ 95% din populaţia ţării. La ora actuală, tariful perceput de RAJA pentru apa potabilă, se situează pe locul 26, în clasamentul celor 42 de operatori de profil.
Comparativ cu ceilalţi operatori de servicii, care asigură alimentarea cu apă din sursele de suprafaţă şi prin cădere liberă, serviciul furnizat de RAJA implică: extragerea apei de la adâncimi cuprinse între 120 și 700 metri şi transportul apei potabile pe conducte cu o lungime însumată de peste 3.500 km, ceea ce presupune costuri ridicate cu energia electrică. Pe lângă toate acestea, conform legislaţiei în vigoare, SC RAJA SA este obligată să plătească Administraţiei Naţionale Apele Române un tarif pentru fiecare metru cub de apă extras din sursele de subteran sau de suprafaţă, în condiţiile în care investiţiile şi mentenanţa sistemelor de extragere a apei de subteran cad tot în sarcina noastră. Numai anul trecut, RAJA a plătit către administraţiile bazinale Apele Române din cele şapte judeţe în care operează peste 51,5 milioane lei.
O componentă împortantă a tarifului practicat de compania noastră este şi cofinanţarea pentru proiectele dezvoltate cu finanţare europeană. SC RAJA SA implementează acum Programul Operaţional Sectorial de Mediu (POS Mediu) – cu patru mari componente “Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare cu apă şi de canalizare în regiunea Constanţa – Ialomiţa”, “Extinderea şi modernizarea infrastructurii de apă şi apă uzată pentru regiunea Constanţa – Ilfov”, „Reabilitarea Staţiei de Epurare Eforie Sud” şi „Canalizare menajeră comuna Valu lui Traian, etapa III, Constanţa”, ce la final se vor concretiza în sisteme reabilitate şi extinse pe o lungime de peste 1.000 km, 13 staţii de epurare noi sau modernizate şi sute de staţii de pompare şi puţuri. Valoarea acestor proiecte se ridică la peste 283 milioane de Euro, din care SC RAJA SA asigură prin cofinanţare 76,62 milioane de Euro, cofinanţare realizată şi prin intermediul unui împrumut de la BERD – Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Pentru a putea asigura în continuare serviciile de alimentare cu apă şi canalizare la cei peste 2 milioane de consumatori, în condiţii de siguranţă şi calitate ridicată, SC RAJA SA este nevoită să ajusteze tarifele la serviciile prestate, cu un procent de aproximativ 8%. Dacă ţinem cont de faptul că 6,3% reprezintă doar inflaţia pentru perioada februarie 2013 – februarie 2015, creşterea reală de tarif va fi de doar 1,7%. Începând cu data de 01 martie 2015, în conformitate cu avizul Autorităţii Naţionale de Reglementare a Serviciilor Comunale – nr. 120721/20.12.2013 și cu Hotarârea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Apă-Canal Constanţa – nr.10/16.09.2014, tarifele percepute vor fi de 4,09 lei/mc de apă potabilă şi 3,63 lei/mc de canalizare-epurare.
Deşi în mod justificat, tarifele ar fi trebuit sa crească mult mai mult în toată această perioadă, totuşi SC RAJA SA face după doi ani această ajustare de doar 8% şi îşi continuă politica de respect faţă de consumator, prin asigurarea unor servicii de calitate la un preţ în limitele de suportabilitate pentru populaţie.

Similar Articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Instagram

Most Popular