Ce blestem să fi picat pe Constanța noastră, de nu reușește să aibă la cârma ei un navigator care să ne ducă pe mări mai liniștite? De la revoluție încoace, prin funcția de primar s-au perindat doar indivizi care n-au făcut decât să împingă destinele acestui oraș într-o groapă, din ce în ce mai adâncă. Decebal Făgădău pare a fi campionul ”rateurilor” date din funcția de edil. În doar doi ani de mandat a reușit performanța de a aduna două dosare penale, înjurăturile tuturor constănțenilor care văd cum lucrurile nu se mișcă și, începând de ieri, o datorie de 21 de milioane de euro către Polaris, pe care, a avut șansa să o evite dar nu a vrut. Surprinzător, anumiți reprezentanți ai presei au tratat faptul că Polaris nu va mai primi 91 de milioane de euro, așa cum stabilise prima instanță, ca pe o mare victorie. Aceștia uită însă un fapt simplu: Făgădău a avut pe masă o înțelegere prin care Polaris renunța la penalități, cerând doar suma pe care o câștigase definitiv și irevocabil în 2012, adică ajustarea cuantificată de judecători la 14 milioane de euro. Ceea ce arată că refuzul Primăriei de a semna această înțelegere ne-a costat 6.5 milioane de euro, după decizia definitivă de ieri. Toți acești bani vor fi decontați din taxele și impozitele constănțenilor, când ar trebui ca primarul să-i suporte din propriul buzunar. Și, evident, ar mai trebui ca primarul, alături de echipa lui, să-și prezinte DEMISIA de onoare și să ne lase, cât încă nu adunăm și alte datorii care să ne ducă urbea în faliment.
Pentru cei ce n-au înțeles cum s-a ajuns la această datorie istorică, haideți să recapitulăm în câțiva pași, cazul Polaris.
Eduard Martin, în calitate de patron al societății Polaris M Holding, cere administrației locale din Constanța, condusă de Mazăre și Făgădău, să indexeze tarifele practicate, așa cum cere legea. Asta înseamnă că în funcție de inflație, tarifele pot fi crescute. Primăria lui Mazăre refuză și încep disputele în instanță legate de această speță, dispute care se termină cu sentinţa nr.2605/2012/c.a. din data de 20.11.2012 (pronunţată în dosarul nr.1560/118/2012), prin care instanța admite faptul că Polaris trebuie să beneficieze de o ajustare a tarifelor, urmând ca pentru această ajustare să primească 14 milioane de euro, ca urmare a faptului că tarifele nu fuseseră indexate.
Desigur, Primăria Constanța nu a vrut să aplice nici această decizie, cazul căpătând deja conotații penale. Pentru că da, în România este ilegal să nu pui în aplicare o decizie a instanței, definitivă și irevocabilă. Dacă mai vorbim și de faptul că neaplicarea deciziei judecătorești a dus la penalități uriașe, avem de-a face aici cu un dosar penal de toată frumusețea și nu credem că procurorii vor rata un caz ce se poate câștiga atât de ușor.
Așadar, prima decizie de necontestat în acest caz, stabilea suma de 14 milioane de euro datorată către Polaris. Până în 2016. Ce va urma, rămâne de văzut. De la momentul în care trebuia aplicată indexarea tarifelor și până la decizia instanței au curs însă zile întregi, pentru care Polaris a cerut în instanță penalități.
Așa s-a ajuns la a doua decizie a instanței. Rețineți, suma de 14 milioane de euro nu mai putea fi redusă. Discutăm doar de penalități. Pe care prima instanță le-a stabilit la fabuloasa sumă de 91 de milioane de euro, în 2017. În acel moment critic, patronul Polaris, Eduard Martin, conștient că suma va fi plătită din buzunarul constănțenilor, a pus pe masa Primăriei o hârtie prin care renunța la orice fel de penalitate, cerând doar datoria principală, de 14 milioane de euro. Coincidență sau nu, exact în aceeași zi, Martin este ”reținut” cu treburi, vreo două luni la DNA, moment în care Făgădău înțelege această reținere ca un mesaj al statului paralel care rezolvă problema altfel. Și ce face primarul? Refuză înțelegerea cu Polaris M Holding. Refuz care s-a concretizat, ieri, prin decizia Curții de Apel Iași, care stabilește că orașul Constanța trebuie să plătească firmei Polaris, pe lângă datoria deja știută de 14 milioane de euro, încă 6.5 milioane de euro penalități de întârziere.
Admite în parte cererea principală formulată de reclamanta S.C. POLARIS M HOLDING S.R.L.în contradictoriu cu pârâtul MUNICIPIUL CONSTANŢA prin reprezentant PRIMARUL MUNICIPIULUI. Fixează suma definitivă datorată de pârâtă reclamantei, cu titlu de penalităţi de întârziere datorate pentru neîndeplinirea obligaţiei prevăzute în titlul executoriu sentinţa nr.2605/c.a/2012/ din data de 20.11.2012 (pronunţată în dosarul nr.1560/118/2012), pentru perioada 01.02.2013-15.12.2015, la suma de 28.857.120 lei. Mentine restul dispozitiilor sentintei atacate care nu contravin prezentei decizii. Definitiva. Pronuntata in sedinta publica azi 21.05.2018
Rețineți, penalitățile sunt stabilite la nivelul anului 2015. Ceea ce înseamnă că pentru restul de timp urmează un alt proces și, cel mai sigur, încă 6,5 milioane de euro.
Decebal Făgădău este de două ori vinovat în această speță. O dată pentru că n-a pus în aplicare decizia de a plăti 14 milioane de euro, moment în care nu mai discutam despre penalități. A doua oară pentru că a avut o hârtie pe masă prin care avea ocazia să achite doar 14 milioane de euro și … a refuzat. Fapt care adaugă la datoria Constanței penalitățile stabilite la 6.5 milioane de euro, sumă care se va achita din buzunarul nostru al constănțenilor.
Și mai este ceva rușinos, în toată povestea asta. Dovedind parcă o dată în plus că este un mincinos, primarul Decebal Făgădău încearcă să transforme acest eșec epic într-o victorie, spunând că prin munca avocaților, penalitățile s-au redus de la 91 de milioane de euro la 6.5. Nu, domnule Făgădău. Atât timp cât ați avut pe masă o tranzacție prin care se renunța la penalități și n-ați semnat-o, orice euro ce depășește suma inițială, este datoria dumneavoastră și trebuie să v-o asumați personal, nu să o decontăm noi.
Mai pe scurt, domnule Făgădău, aveți 6,5 milioane de motive să vă prezentați DEMISIA și să ne lăsați în pace, cât încă ne mai putem salva. Desigur, noi știm că n-o veți face. Sunteți prea ocupat să defilați prostește printre ruinele orașului pe care l-ați făcut praf.