No menu items!
No menu items!

Țeapa dată de la olandezii de la Van Oord, din nou în fața instanțelor

Ești om de afaceri. Ai început de tânăr, ți-ai construit cărămidă cu cărămidă firma, alături de familie, care a sacrificat totul alături de tine. Ți-ai plătit taxele și impozitele la zi, chiar dacă de la an la an aceste biruri și-au schimbat cuantumul sau forma, încurcându-ți teribil calculele. Ai angajat om după om, plătind salarii competitive, pentru a fi sigur că nu vor pleca după o lună la alt angajator. Într-un cuvânt, ai respectat toate regulile pentru a-ți construi o afacere sănătoasă din toate punctele de vedere. Așa s-a născut și s-a construit firma Comprest Util.

Într-un final, recunoștința a venit de acolo de unde te așteptai mai puțin, când americanii te-au recunoscut drept partener NATO, apelând la serviciile tale.

Devenind o firmă apreciată pe plan național și numărul unu în branșa constructorilor, nu te-a mirat când o asociere de nivel internațional, formată din olandezii de la Van Oord și S.C.T București, au apelat la tine pentru a le furniza piatra de care aveau nevoie pentru a duce la bun sfârșit lucrările prin care se lărgeau plajele de pe litoralul românesc. E o asociere de firme serioase, ți-ai zis, vom face treabă.

Doar că, treaba a mers prost încă din prima lună. Bucureștenii n-au plătit, cumva tipic românește. Fără bani, lucrările s-au oprit de mai multe ori și a fost nevoie de intervenția partenerului olandez, pentru a debloca situația. Iar olandezul, serios din fire, și-a luat angajamentul că va suporta orice plată nu poate face asociatul său român. Serioși sunt străinii, ți-ai zis, uite cum rezolvă situațiile de criză. În realitate însă, olandezii erau disperați să termine lucrările, ca să încaseze potul cel mare. 170 de milioane de euro. Bani care s-au evaporat, pentru că olandezii clamează pierderi imense și chiar insolvența.

Au fost serioși, olandezii, până s-au terminat lucrările. La final a venit țeapa. Comprest Util avea de primit aproape un milion de euro. Avea de primit, pentru că din acel moment olandezii au sucit-o ca la Ploiești și au refuzat să mai recunoască datoria respectivă.

Rămâi perplex, nu? Tu ți-ai făcut treaba, ai terminat lucrările chiar cu o lună mai repede decât o cerea graficul, în ciuda faptului că au fost perioade când activitatea s-a oprit. Nu ai pretins bani în plus, pentru pierderile din perioada în care s-a stat, cum au făcut-o chiar olandezii în alte contracte. Ai cerut doar ce e al tău, pentru lucrările efectuate. Dar olandezii au fost la propriu ”zburători”, lăsând totul pe mâna unor avocați care se luptă cu disperare să dovedească faptul că această datorie nu ar exista.

Ieri, echipa Constanta.ro a fost în sala de tribunal, unde avea loc unul dintre aceste episoade avocățești, între cele două părți. Surprinzător, încă de la intrarea în sală, doamna avocat, reprezentant al olandezilor zburători de la Van Oord, Alina Mihaela Lefter, ne-a gratulat cu fraza ”ăștia-s ăia care scriu romane” completând efortul subțire al grefierei de a ne scoate din sală (ne-a fost cerută acreditarea pentru ca ulterior să ni se spună că ședința e oricum publică și nu e nevoie de ea). Era clar că nu suntem doriți acolo.

Timp de mai bine de o oră, am urmărit o luptă între reprezentanții firmei Comprest Util și avocata firmei Van Oord. Primii, au încercat să arate instanței că datoria există, a fost confirmată și de alte decizii judecătorești până în prezent, iar acest apel care se judecă este inutil.

În fața judecătorilor a vorbit și patronul Comprest Util, Grigore Comănescu, acesta întrebând, pe drept cuvânt, cu ce a greșit de este nevoit să se plimbe lună de lună prin săli de judecată pentru a-și recupera banii pe care îi are de încasat și pentru care a muncit. ”Nu doar că am dus la bun sfârșit lucrările solicitate, dar am și plătit taxe pentru niște bani pe care nu i-am încasat. Și vorbim de un milion de euro, vă dați seama în ce situație sunt? Ce vină am eu, constructorul român, să fiu batjocorit de aceste multinaționale care ne iau banii și dispar, fără ca nimeni să ia măsuri”, a întrebat Grigore Comănescu.

De cealaltă parte, avocata Alina Mihaela Lefter a încercat să convingă că nimic nu e real. Nici memorandumuri pe care firma dânsei le-a trimis. Nici acorduri pe care olandezii le-au semnat și care au fost respectate cât a fost nevoie. Nici datorii nu există și probabil dacă ne uităm bine pe plajă nici lucrări n-au fost. Iar olandezii probabil erau ruși, vorba unui banc celebru.

Poate e de înțeles. Doamna avocat încearcă să-și salveze clienții, care e clar, nu mai vor să plătească. S-au ușchit cu banii și speră s-o rezolve românește. Șocantă a fost însă o replică a doamnei avocat pe care n-am reușit s-o pricepem. ”Van Oord e o companie mare, cu un profit imens și bani mulți, nu ne-am fi încurcat cu o datorie măruntă de un milion de euro”. Probabil doamna Lefter (ce ironie!) nu s-a uitat la contabilitatea sucursalei olandeze de la Constanța, care a raportat pierdere după pierdere, sutele de milioane de euro încasate fiind deja într-un bine meritat concediu departe de pământurile românești, prin conturi bine ascunse.

Judecătorii au rămas în pronunțare, urmând ca peste o săptămână să aflăm deznodământul acestei povești. Până la acel moment, am fost curioși cine este doamna care ne consideră pe noi jurnaliștii ”unii care scriu romane”. Am aflat că doamna Lefter Mihaela, alături de partenerul Stan Dragomir, a înființat casa de avocatură Dragomir și Asociații.

”SCA Dragomir si Asociatii  a primit in 2010 de la CNADNR doua contracte de consultanta juridica in cadrul unui proiect de fluidizare a traficului pe DN1 (342.000 lei) si exproprierile necesare constructiei autostrazii Arad-Timisoara (156.000 lei), dupa ce in 2008 a pus mana pe un contract asemanator de peste  1 milion de lei.

De asemenea, casa de avocatura ofera consultanta juridica CNADNR pentru construirea variantei de ocolire Deva-Orastie.

SCA Dragomir si Asociatii a fost infiintata de avocatii Alina Mihaela Lefter si Stan Dragomir, ultimul fiind multa vreme partener cu avocatul Toma Dragomir, un veteran al contractelor de expropriere derulate de Ministerul Transporturilor inca de pe vremea lui Miron Mitrea.”, scrie site-ul romaniacurata.ro despre compania ce reprezintă Van Oord în acest litigiu.

Și am mai sesizat ceva. Doamna avocat a scris în ultimii ani câteva articole. ”Corupția. Control și diminuare prin instrumente juridice internaționale și naționale adecvate”, ”Spălarea de bani. Abordare din perspectiva convențiilor internaționale și a actelor legislative europene”, ”Rolul organizaţiilor internaţionale de securitate pentru prevenirea şi combaterea criminalităţii organizate”.

Pare destul de clar de ce au apelat olandezii la serviciile dânsei. Era nevoie de cineva cu o expertiză serioasă în corupție și spălare de bani la nivel internațional. Vom reveni.

Similar Articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Instagram

Most Popular