Horia Țuțuianu a fost votat președinte al Consiliului Județean în 2016. Analizându-i CV-ul, te întrebi ce naiba îl recomanda pentru o funcție de un asemenea nivel. Răspunsul, deși pare răutăcios, este că în acel moment, în care s-a decis mazilirea lui Cristinel Dragomir, a fost nevoie de un alt om din gașca lui Nicușor Constantinescu, mai puțin cunoscut publicului și manevrabil de către sistemul care rămăsese în urma fostului președinte. Horia Țuțuianu s-a potrivit mânușă.
Au trecut din acel moment trei ani. În timp ce județul sângerează de sărac ce e, la conducerea CJC sistemul și-a împărțit prada foarte atent. Președintele, Țuțuianu, omul lui Nicușor, își trage caimacul prin omul de casă Cătălin Caracostea, care a rămas în locul lui la Neptun Olimp, ca să țină locul cald și beneficiile funcției în familie. Între timp, tânărul Caracostea a fost ajutat să se introducă prin diverse afaceri în județ. Un chioșc în curtea de la Delfinariu, mai multe în parcul Tăbăcăriei, exclusivitatea în vânzarea de înghețată în Portul Tomis sau vândutul de mici la evenimentele organizate de Consiliul Județean la Pavilionul Expozițional, aduc familiei Țuțuianu-Caracostea venituri considerabile.
Desigur, comparativ cu afacerile lui Nicușor, micile șmenuri ale cuplului amintit se pot numi găinării, dar au marele avantaj că se produc la limita legii. În fond, n-o să-l bage nimeni la mititica pe Țuțuianu pentru că finul Caracostea a reușit performanța să liciteze singur pe chioșcul de la Delfinariu în timp ce pe restul amplasamentelor a fost bătaie. Și nici că în acest fel Caracostea și-a asigurat o chirie de 200 de euro, pe un contract care, prin grija nașului de la județ se va întinde pe cinci ani. Păi, dacă era Nicușor, nici nu discutam sub 25.
Lăsăm povestea asta în standby, deocamdată și revenim la Consiliul Județean, unde spuneam că s-a împărțit caimacul foarte atent. Mirela Matichescu a devenit administrator public al județului, funcție pentru care e plătită regește, dar mai ”ciupește” câte ceva din prezența în aproape toate consiliile de administrație, poziție pentru care încasează sume considerabile, dar și din contractele acordate de Consiliul Județean pentru evenimente organizate fix pe plajele patronate de asociații ei. Deh.
Nici vicele Claudiu Palaz nu moare de foame. Oamenii lui au închiriat restaurantul de la Pavilion Expozițional, care aduce probabil profituri consistente. Mai e și plaja Azuma, administrată de aceiași oameni, deci veniturile sunt asigurate. Toată lumea e fericită la Consiliul Județean.
Bun! E clar că nivelul CJC avem de-a face cu corupție pe toată linia. Nu la nivelul lui Nicușor, mai ușurel așa, cât să nu speriem procurorii. Odată stabilită această stare de fapt, haideți să vă arătăm și un alt mod în care sunt scoși banii grămadă din Consiliul Județean Constanța, prin achiziții primite direct, de niște firme extrem de dubioase.
O firmă fantomă bântuie licitația de la Delfinariu
Suntem în vara anului 2019, la Delfinariu. Au loc licitații pentru închirierea spațiilor comerciale. Consiliul Județean a insistat pentru ca noile contracte să se desfășoare pe o perioadă de cinci ani. În curte, cel mai bun amplasament e al protejatului lui Țuțuianu, tânărul Caracostea. În spate, undeva, și-a ridicat un chioșc și omul de încredere al președintelui CJC, angajat pe post de inspector responsabil cu mediul de afaceri, Vadim Ruse. Desigur, folosește o firmă paravan, pe numele altora, la fel ca și Caracostea. Horia Țuțuianu știe această situație și o tolerează, de mult timp, la fel cum tolerează și magazinul lui Vadim de la Pavilionul Expozițional și multe altele.
Pe aceste două locuri, surprinzător, deși sunt cele mai bune, nu vine nimeni să liciteze, de parcă o voce deșteaptă din birouri a sfătuit doritorii să stea departe, astfel că Vadim Ruse și Cătălin Caracostea își asigură la preț modic chiria pentru următorii cinci ani, în spațiile comerciale de la Delfinariu, indiferent cine va veni la putere.
Pe celelalte chioșcuri se bat restul doritorilor. Câte 7-8 pe loc. Un spațiu foarte atractiv, chioșcul de suveniruri, e cerut de mai multe firme. Reprezentanții acestor firme aud însă un zvon ciudat. Ar fi câștigat o firmă din Brașov, care nu apărea pe lista celor înscriși. Adică se înscrisese după program. Directorului i se aude la cunoștință falsul, dar ridică din umeri. Nu are nicio putere. De licitație s-a ocupat direct o comisie formată de Consiliul Județean, prezidată de prietena marelui șef Țuțuianu, Mihaela Anca Petrachi, șefă peste cultura județului.
Probabil sesizând că lumea s-a prins de șmecherie, odată anunțate rezultatele, toată lumea află că firma din Brașov înscrisă la licitație după termenul limită a fost descalificată. N-ar fi depus toate documentele, deși licitase un preț cu care ar fi câștigat liniștit. 770 de euro lunar, chirie pe un an de zile, deși activitatea propriuzisă e doar în timpul sezonului.
Firma se numește B & A Sea Vision și are sediul social în Constanța, deși este patronată de o persoană născută și domiciliată în Brașov. La vremea respectivă am cercetat un pic firma, am conchis că e pila vreunui funcționar de la Delfinariu, am apreciat că a fost scoasă din joc și am uitat de situație. Dar …
Când nu merge cu suveniruri, punem uși la Consiliul Județean
La doar câteva luni distanță, după ”eșecul” de la Delfinariu, firma B & A Sea Vision ne-a apărut din nou în fața ochilor. De data asta, firma care dorea să vândă suveniruri la Delfinariu, a împușcat două contracte bunicele direct de la Consiliul Județean, acolo unde urmează să monteze uși în sediul instituției. Și nu doar uși ci și scafe de lemn. Pentru aceste servicii urmează să primească 178.000 de lei. Adică vreo 37.000 de euro. Mult mai bine decât să vinzi suveniruri o vară întreagă, nu?
50 de uși normale, 18 uși pentru toalete și 7 uși duble înlocuiește Consiliul Județean Constanța. 76.642 de lei costă această investiție ultranecesară.
Grosul banilor vine însă din scafele pe care a simțit nevoia Consiliul Județean să le monteze de-alungul etajelor 2 și 3, investiție pentru care plătește aceleiași firme 101.432,25 lei, adică 21,429 euro.
Ați înțeles? Firma asta trebuia să încaseze neapărat ceva de la Consiliul Județean. Se numește firmă ”cu dedicație” dar mai are și un alt atribut. ESTE O FIRMĂ FANTOMĂ. Explicăm imediat.
Cine o fi patronul firmei care are viziune despre mare?
Oficial, asociatul unic al firmei B & A Sea Vision este o pensionară cu domiciliul în Brașov. O cheamă Luntraru Amelia-Mirella-Anditticeosa. Aceasta însă a semnat o procură, la un cabinet notarial din București și aici rolul dânsei s-a oprit. Din acel moment, de tot ce înseamnă această firmă s-a ocupat un avocat, domiciliat în Agigea, dar cu un cabinet deschis în strada Eliberării, pe numele lui Ionel Piele.
Avem așadar de a face cu un personaj care are pile la Consiliul Județean. S-a văzut asta din faptul că dacă n-a reușit să vândă suveniruri la Delfinariu, a prins montarea de uși la Consiliul Județean. Personajul, însă, nu vrea să i se cunoască identitatea. Motivele pot fi diverse. Cert e că patronul neoficial al firmei e un avocat, care cu siguranță nu știe să monteze uși sau să vândă suveniruri, dar joacă rol de intermediar, pentru adevăratul beneficiar al banilor de la Consiliul Județean.
Așa se fac achizițiile în curtea lui Horia Țuțuianu. Sume mari, distribuite direct către firme fantomă, patronate de personaje bine acoperite prin avocați. Sume mari oferite pentru lucrări complet inutile.
Domnul Horia Țuțuianu iese mereu în fața presei și spune că vrea performanță, de la angajații săi și de la el însuși. Încet, încet, ne convingem ce fel de performanță își dorește. Îi impune oare target lui Caracostea când acesta vinde mici la Pavilionul Expozițional?
Constanța a scăpat de scurgerile de milioane de euro provocate banului public de Nicușor Constantinescu, dar a rămas cu găinăriile destul de voluminoase și ele, pe care le orchestrează Țuțuianu și gașca lui. Poate la anul suntem atenți la ce votăm și scăpăm o dată pentru totdeauna de PSD și corupția pe care o instituie acest partid.