Constanta.RO

Emisiile companiilor maritime europene compromit țintele climatice internaționale

0

Emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim, reprezintă echivalentul a 25% din amprenta de carbon a toturor autoturismelor din Europa.

Cu alte cuvinte, degeaba ne cumpărăm noi mașini electrice, sau căutăm să folosim surse de energie regenerabilă, dacă sectorul shipping-ului nu-și schimbă complet strategia de dezvoltare. Emisiile companiilor de navigație maritimă stau azi în calea statelor care-și reduc amprenta de carbon, tocmai pentru a limita efectele încălzirii globale.

În ciuda faptului că, navele maritime de mărfuri cât și cele de croazieră poluează masiv, companiile de navigație europene n-au fost incluse, în 2016, în Acordul de la Paris privind schimbările climatice.

Emisiile transportului maritim pentru 2018, în Franța, Germania, Marea Britanie, Spania, Suedia și Finlanda, au depășit cu mult emisiile tuturor autovehiculelor înmatriculate în 10 dintre cele mai mari orașe europene, potrivit raportului publicat azi de “Transport and Environment” un ONG cu sediul în Bruxelles.

Shipping-ul european a produs în 2018 aproximativ 139 tone CO2  – echivalentul a 25% din totalul autoturismelor de pasageri din Europa, adică 68 de milioane de mașini, așa cum ne prezintă raportul „European Shipping’s Climate Record”.

Din 2015, toate companiile de shipping trebuie să-și declare emisiile, în temeiul Regulamentului de monitorizare, raportare și verificare (MRV sau MCV pe românește). În acest context, pe baza datelor analizate , raportul celor de la “Transport and Environment” arată că-n topul primilor 10 poluatori “a răsărit” și compania maritimă MSC (Mediterranean Shipping Company).

Companiile de navigație “murdăresc” comerțul european

MSC mișcă pe tot globul diverse bunuri de larg consum, de la electronice și fructe proaspete, la îmbrăcăminte și jucării. Prin poluare costurile de transport sunt ținute la un nivel scăzut, profiturile companiilor maritime în creștere, situație care influențează în mod direct și prețul la raft al bunurilor pe care europenii le achiziționează din magazine. Dacă acestor bunuri le-am include costurile de poluare ale industriei transporturilor navale, cu siguranță prețurile la raft ar exploda.

Iar pentru a înțelege amploare poluării, raportul celor de la T&E susține că MSC este responsabilă pentru emisii de aproximativ 11 milioane tone CO2 doar pentru anul 2018:

“O companie de transport maritim, despre care nimeni n-a auzit vreodată, mă refer la consumatori, s-a alăturat top-ului 10 al poluatorilor din Europa. Această industrie nu plătește taxe pentru emisiile de carbon pe care le produce, iar până acum Europa n-a mișcat un deget pentru a reduce daunele produse de cei din shipping.

Comerțul European nu trebuie să fie unul murdar doar pentru că liderii Uniunii Europene au neglijat să curețe tarnsportul maritim” a precizat Faig Abbasov, managerul pentru domeniul transporturilor navale al organizației T&E.

În replică, reprezentanții companiei MSC au declarat următoarele:

„MSC operează o flotă verde, modernă și investește masiv în tehnologii cu emisii reduse de carbon, și programe extinse de construire de noi nave, pentru a stimula performanța și pentru a reduce impactul asupra mediului.

Programul de îmbunătățire a flotei MSC a dus la o scădere cu 13% a emisiilor de CO2 pe contractele de transport din perioada 2015-2018, și va ajuta totodată industria transporturilor de containere să meargă spre atingerea țintelor de CO2 stabilite pentru anul 2030 ale IMO (Organizația Internațională a transporturilor Maritime).

MSC

MSC

Din păcate, reprezentanții shipping-ului european sunt contraziși de realitate, având în vedere că din 1990 și până în prezent, emisiile provenite din transporturile navale au crescut cu aproximativ 26 de milioane de tone CO2 (adică cu 19%).

Transporturile navale europene poluează pe banii noștri

Iar în cazul în care nu știați, în Uniunea Europeană transportul maritim este subvenționat. Discutăm despre subvenții la combustibilli fosili în valoare de 24 miliarde de Euro, pe lângă deja obișnuitele scutiri de impozite și taxe, cum sunt cele pe profit sau TVA.

Nu întâmplător avem tot mai multe voci care solicită Uniunii Europene să reglementeze sectorul transporturilor navale, rămas complet înafara legilor pământene.

Noul președinte al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a propus extinderea schemei privind emisiile și asupra transporturilor maritime, pentru că și acest sector trebuie să contribuie la eforturile comune de reducere a gazelor cu efect de seră care generează schimbări climatice fără precedent.




About Author

Lasa un raspuns