Cel mai mare finanțator al companiilor europene de shipping anchetat pentru spălare de bani

La finalul anului trecut, Autoritatea Suedeză pentru Criminalitatea Economică a deschis o anchetă care vizează operațiuni de spălare de bani realizate prin conturile Nordea Bank, cel mai mare finanțator al companiilor europene de shipping.

Investigațiile au fost demarate, după ce, pe 5 noiembrie 2017, ziarul german Süddeutsche Zeitung a publicat 13.4 milioane de documente confidențiale, care aparținuseră avocaților de la Appleby și firmelor Estera și Asiaciti Trust, trei case specilizate în înființarea și administrarea companiilor anonime din paradisuri fiscale.

În baza scurgerii de informații, autoritățile suedeze aveau să afle că aproximativ 700 milioane USD ar fi ajuns în conturile Nordea, dintre care 200 de milioane prin sucursala băncii din Finlanda, tranzacțiile fiind derulate în beneficiul unor persoane și entități juridice din Federația Rusă, în unele cazuri apropiate președintelui Vladimir Putin.

Credite de 5 Miliarde de Euro firmelor “carapace” din shipping

Și tot cu această ocazie s-a aflat că Nordea a oferit credite de peste 5 miliarde de Euro unor companii de navigație care dețin și administrează nave înmatriculate în diverse paradisuri fiscale precum: Bermuda, Cipru, Panama, Insulele Virgine Britanice, Insulele Cayman și Insulele Man.

În unele cazuri, din documentația întocmită de Nordea la acordarea acestor împrumuturi, lipseau informații importante și obligatorii precum: suma împrumutată sau data calendaristică la care s-a acordat creditul.

Firmele de shipping finanțate prin evitarea cadrului fiscal european

Schema a fost dezvăluită pentru prima dată, în octombrie 2017, de ziariștii trustului public de presă finlandez Yle (Yleisradio Oy), și funcționa după cum urmează:

În numele clienților săi, Nordea înființa firme offshore, câte una pentru fiecare navă, numite și societăți de unică navă, dar și firme offshore pentru navele care urmau să fie achiziționate de clienții băncii (aflate încă în șantier). Ulterior, Nordea acorda credite firmelor offshore deținute chiar de ea însăși, primind nava clientului sub formă de garanție colaterală.

Imediat ce beneficiarul își achita creditul contractat, Nordea transfera firma offshore pe numele clientului, și astfel nava ajungea la adevăratul armator – adică la compania de navigație beneficiară a împrumutului.

Nordea finațatorul CNM Petromin din anii ’90

Nordea este banca care a asimilat, la finalul anului 2000, o altă instituție financiară legată de destinul fostei noastre flote de nave maritime. Este vorba despre Christiania Bank, finanțatorul afacerilor MINERVA și PETROMIN- PETROKLAV (o asociere cunoscută public ca “Dosarul Flota”).

Acest aspect, devenit între timp unul istoric, ne explică de ce la începutul anilor ’90 doar această bancă norvegiană s-a încumetat să finanțeze riscantele afaceri ale fostei companii de navigație Petromin.

Afacerile antamate atunci de conducere a Petromin au fost finanțate cu banii împrumutați de la banca norvegiană iar creditele garantate cu firmele de unică navă înființate în Malta. Din pricina nerambursării la scadență, norvegienii au executat colateralul, adică navele fostei noastre flote.

Similar Articles

Comments

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Instagram

Most Popular