Cel puțin două licitații au câștigat olandezii de la Van Oord, pe plaiul românesc. Și nu cu oferte generoase și prețuri care să nu lase dubii asupra modului în care s-au câștigat proiectele ci prin contestații peste contestații, care au întârziat lucrările cu ani de zile. Lucrări care nu s-au desfășurat nici ele impecabil și fără discuții. Efectele lor se văd acum, când marea împrăștie plajele pe care le-au lărgit olandezii.Problemele nu se opresc aici. În urma lucrărilor câștigate prin contestații, au rămas subcontractorii români puși la muncă de olandezi pe bani puțini, bani pe care nu i-au văzut nici azi în conturi, în totalitate și pentru care trebuie să se lupte în instanță. Iar nesimțirea olandezilor nu se oprește nici aici. După ce că nu și-au plătit muncitorii, după ce că au primit suplimentări greu de justificat, peste banii ceruți inițial, după ce că nici asta nu i-a potolit și mai vor bani, judecându-se cu Portul Constanța pentru alte milioane de euro, compania Van Oord vine și ne înștiințează că în activitatea economică din România a ieșit în pierdere. Cât de nesimțit să fii, să iei statul român la mișto, și cât de amorțit să fie statul român prin autoritățile sale care se lasă prostite în acest fel?
Un kilometru de dig = 100 milioane euro plus 10 milioane plus 23 milioane. Fără număr!
În 2010, Compania Națională Administrația Portului Maritime a anunțat organizarea unei licitații, având ca obiectiv prelungirea digului de larg din port cu 1050 de metri. Câștigătorii au fost, inițial, reprezentanții unei alte multinaționale (doar nu era să câștige românii). Licitația a fost contestată, apoi reluată și câștigată de aceeași multinațională. Tot n-a fost bine, așa că licitația a fost din nou contestată, multinaționala a fost eliminată din poveste și abia atunci olandezii de la Van Oord au reușit să câștige. Trecuseră deja trei ani, dar olandezii puteau zâmbi. 100 de milioane de euro le intrau în conturi. 85 % bani europeni, 15 % bani românești. Insuficient însă pentru apetitul lalelei negre, care a mai cerut, pe parcursul lucrărilor un bonus de 10 %, adică încă 41 de milioane de euro.
Chiar dacă un raport al Ministerului Transporturilor arăta foarte clar că sunt nereguli mari în acest contract și că suplimentarea a păgubit statul român, olandezii nu s-au oprit aici și au mai cerut 23 de milioane de euro. Chipurile în timp ce lucrau au fost nevoie să staționeze din cauza beneficiarului român iar asta le-a adus pierderi. Povestea este chiar și acum subiectul unui proces între cele două părți. Ce trebuie noi să reținem este că din acest contract olandezii au băgat în conturi 141.000.000 de euro.
Povestea lărgirii plajelor. 170 de milioane de euro. Din nou suplimentări dubioase
Al doilea contract câștigat de Van Oord a fost cel legat de lucrările prin care s-au lărgit mai multe sectoare de plajă. Iată cum descriau reprezentanții Apelor Române sarcinile asocierii care a câștigat licitația.
„Protecţia şi reabilitarea zonei sudice a litoralului românesc al Mării Negre în Zona Tomis Nord“, în valoare de 134.150.000 de lei, atribuit Asocierii Van Oord Dredging and Marine Contractors BV – Societatea de Construcţii în Transporturi Bucureşti SA. Aceleiaşi asocieri de firme i-au mai revenit şi contractele pentru „protecţia şi reabilitarea zonei sudice a litoralului românesc al Mării Negre în zona Tomis Centru“, în valoare de 80.914.214 lei, contractul pentru „protecţia şi reabilitarea zonei sudice a litoralului românesc al Mării Negre în zona Tomis Sud“, în valoare de 67.810.786 de lei, contractul pentru „protecţia şi reabilitarea zonei sudice a litoralului românesc al Mării Negre în zona Eforie Nord“, în valoare de 105.116.270 de lei.
În total, aproape 100 de milioane de euro au încasat olandezii și din această poveste. Ce a rămas în urma lor? Procesele prin care firmele românești cu care s-a lucrat cer banii pentru munca depusă, ne arată că olandezii au uitat să-și achite datoriile. Peste două milioane de euro le datorează Van Oord celor cu care au lucrat, sume pentru care părțile se judecă deja de câțiva ani.
Nici lucrările nu au fost de cea mai bună calitate. Presa a relatat pe larg faptul că plajele lărgite au început deja să se surpe. Apoi, într-o investigație, Evenimentul Zilei arăta că ”pentru maximizarea profitului”, olandezii de la Van Oord au înlocuit materialele din proiectul cu care câștigaseră licitația, cu altele, mult mai ieftine, rezultând o economie de 12 milioane de euro. Culmea, olandezii nu doar că au economisit, dar au primit de la statul român acești bani, pentru lucrări adiționale.
Rețineți suma: și în această lucrare olandezii au băgat în conturi 100 de milioane de euro. Și acum, să facem calculul.
Un miliard de lei cifră de afaceri, 194.053.031 lei PIERDERE. Chiar suntem proști?
Tragem linie și adunăm. 213 milioane de euro a încasat compania Van Oord din lucrările pe care le-a executat în România. Cât credeți că a fost profit, din acești bani, în patru ani de activitate? NEMA, IOC, DELOC. O minciună atât de gogonată că s-ar strica de râs și un contabil la început de carieră. Și ca minciuna să fie și mai vizibilă, firmele cu care Van Oord a lucrat în România au declarat profit de 15% din banii încasați. Așadar, firmele cu care lucrezi fac profit, iar tu nu. Ba mai mult, ieși în pierdere 43 de milioane de euro, ca să fii sigur că nu plătești taxe către statul român.
Așadar, banii europeni au venit în România. 213 milioane de euro. Au intrat în conturile Van Oord care a executat lucrări dubitabile, a uitat să plătească firmele colaboratoare, a transferat cel mai probabil bănuții către firma mamă, n-a plătit un leu impozite către statul român și a declarat pierderi imense, pentru cei patru ani petrecuți în România. Iar statul român stă cu mâinile în sân și acceptă mizeria asta, fără să facă măcar un control să vadă ce s-a întâmplat cu banii europeni.
CULMEA. După patru ani în care (pe hârtie) a pierdut o gălăgie de bani, Van Oord mai vrea în continuare lucrări, fiind pregătită să participe începând de mâine la faza următoare a lărgirii plajelor, un proiect de peste 600 de milioane de euro. Iar statul român nu are nimic de spus, legat de această companie care se judecă cu instituțiile românești pentru bani pe care nu-i merită și care scoate banii din țară pentru a ne fraieri, prin cine știe ce tertipuri care ar putea fi descoperite ușor, dacă s-ar dori. Păi nu ne merităm noi soarta?