Susținerea antreprenorilor grav afectați de pandemia de coronavirus este esențială pentru relansarea economiei după ieșirea din această criză sanitară globală. Este important să găsim soluții adaptate pentru fiecare comunitate în parte. Structura de piloni de dezvoltare antreprenorială în Constanța a fost tributară turismului, industriei HoReCa și zonei de servicii pentru port. Această pandemie a venit să demonstreze, încă o dată, că este nevoie de strategii pentru diversificarea ofertei de business la nivel local și de strategii de atragere de investiții. Pornind de la acest aspect, una dintre direcțiile de acțiune pentru platforma de suport comunitar, Împreună, Constanța va răsări este sprijinirea antreprenorilor. Concret, avem un think-tank cu antreprenori locali pentru a dezbate propuneri și soluții adaptate specificului din Constanța. Pe lângă acest dialog, oferim, tot prin intermediul platformei Împreună, Constanța va răsări și consultanță pe marginea celor mai recente pachete legislative adoptate, astfel încât antreprenorii să poată să înțeleagă toate instrumentele pe care statul le pune la dispoziție pentru a sprijini economia” a declarat Bogdan Huțucă, unul dintre inițiatorii acestei acțiuni comunitare.
Multe ramuri de activitate, cum ar fi industria ospitalității, retail-ul, transporturile sau diverse servicii și-au încetat activitatea sau au redus-o dramatic ca urmare a declarării stării de urgență. În aceste condiții, guvernanții au luat o serie de măsuri pentru sprijinirea antreprenorilor, dar mulți dintre aceștia nu prea știu cum să facă să beneficieze rapid de aceste facilități. Așa că, ne-am gândit să le punem la dispoziție specialiști care s-au oferit să-i consilieze, voluntar, în acest sens. Sunt multe măsuri, iar rolul platformei Împreună, Constanța va răsări este de a facilita atragerea de fonduri, astfel încât injecțiile financiare oferite de stat să însănătoșească rapid economia.
În ultimele săptămâni, au fost emise ordonanțe de urgență care reglementează mai multe facilități. Astfel, în această perioadă, nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a actului normativ și neachitate până la 30 de zile după încetarea stării de urgență, iar aceste obligații fiscale nu sunt considerate restante.
De asemenea, au fost suspendate măsurile de executare silită prin poprire a creanțelor bugetare, cu excepția executărilor silite care se aplică pentru recuperarea creanțelor bugetare stabilite prin hotărâri judecătorești pronunțate în materie penală.
Guvernul a mai dispus rambursarea cât mai urgentă a TVA pentru a asigura firmelor fluxul de capital.
Totodată, a fost amânată plata creditelor pentru debitorii PFA, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale, dar și pentru cei care au profesii liberale sau își exercită activitatea în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei, pe fondul restrângerii pieței de desfacere, a numărului de angajați, a scăderii numărului de furnizori, etc.
În această perioadă, băncile trebuie să aprobe amânarea la plată pentru societățile care dețin certificat de situații de urgență prin care se constată diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 față de media lunilor precedente. Solicitările vor fi aprobate și dacă activitatea firmelor a fost întreruptă parțial sau total ca efect al deciziilor autorităților publice pe perioada stării de urgență.
Mai mult, microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii vor putea accesa credite bancare cu plafoane maxime cuprinse între 500.000 de lei și 800.000 de euro fiecare, cu dobânzi zero și cu garanții de stat.
“Din cauza pandemiei, multe firme au fost nevoite să își trimită oamenii acasă. În județul Constanța, peste o mie de firme, cu peste 11.000 de angajați, au depus la AJOFM cereri de șomaj tehnic. Lor li s-au adăugat deja sute de persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, profesioniști care obțin venituri din drepturi și persoane care își desfășoară activitatea în baza unui contract de activitate sportivă. Aceștia s-au adresat Agenției Județene de Plăți și Inspecție Socială pentru a putea supraviețui. Toți vor primi, de la stat, 75% din salariul brut, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pe economie. Important este să diminuăm, pe cât putem, pagubele produse de pandemie, iar oamenii de afaceri constănțni să beneficieze cât mai repede, cu ajutorul consultanților noștri, de aceste facilități. Această criză ne va face, cred, să ne stabilim altfel prioritățile economice, astfel încât să dezvoltăm ramuri economice pe care nu le mai avem, iar acum se vede cât de mult contează modelele economice sustenabile cu structuri orizontale, în care diversitatea oportunităților devine factor de stabilitate.”, a declarat Bogdan Huțucă.