În cursul ultimelor zile, am încercat constant să rezolvăm problema câtorva marinari constănțeni, captivi la bordul navei RM Pioneer. Deși la prima vedere ar putea părea cazul clasic, în care marinarii cad la mijloc în conflictul dintre armatori și porturile către care datorează bani, în cazul de față marea vinovăție aparține firmelor de crewing, care au trimis marinarii direct pe o nava arestată, fără a le prezenta situația la care se vor expune. Echipajul de români s-a trezit astfel părăsit în Malaezia, neplătit și neajutorat, autoritățile române având parcă mâinile legate în fața acestei probleme. Situația s-a rezolvat la insistențele Cameliei Tudose, secretarul III din Ambasada României în Malaezia, care odată urcată la bordul navei a reușit să-l convingă pe armator să-și îndeplinească datoriile față de echipajul pe care-l angajase.
Cum situația de pe această navă nu e o premieră, avertizăm pe orice marinar care dorește să navige prin firmele de crewing menționate în poveste, să se gândească de două ori înainte de a o face. Redăm integral comunicatul trimis către redacția noastră, povestea completă putând fi citită AICI.
Din partea echipajului romanesc al navei R.M. Pioneer
Urmatorii cetateni romani, membrii ai echipajului navei R.M. Pioneer:
•Dan Claudiu, Chief Officer, îmbarcat la data de 12 Iulie 2013, prin intermediul
agentiei de crewing Royal Intel LTD, Constanta
•Tonu Bogdan, 2nd Officer, îmbarcat la data de 20 Octombrie 2013, prin intermediul agentiei de crewing Bright Balkan Shipping Services, Constanta
•Neicu Constantin, 3rd Officer, , îmbarcat la data de 20 Octombrie 2013, prin intermediul agentiei de crewing Royal Intel LTD, Constanta
•Danilet Sorin Dorin, Electrician, , îmbarcat la data de 20 Octombrie 2013, prin intermediul agentiei de crewing Royal Intel LTD, Constanta, dorim sa va facem cunoscute urmatoarele:
Ne aflăm la bordul navei R.M. Pioneer al cărui management este asigurat de către Compania WEM Lines S.A. , Athens, Greece, cu care am incheiat contractele de munca. Echipajul navei este format din cinci cetateni romani, inclusiv comandantul si 15 cetateni filipinezi. Nava se afla in rada interioara a portului Prai, Malaezia, din data de 31 August 2013, fiind arestata din data de 22 August 2013 de catre High Court Kuala Lumpur pentru un proces comercial intre Dampskibsselskabet Norden A.S. si Armatorul navei R.M. Pioneer (WEM Lines S.A. – Grecia). De la data de 22 August 2013 nava se afla in custodia High Court Kuala Lumpur, care a numit un manager pe perioada arestului, fiind vorba de Univan Ship Management LTD. Ultimul salariu achitat echipajului a fost platit de catre WEM LINES pentru luna August 2013, iar bani cash la bordul navei nu am primit niciodata de la îmbarcarea noastra la bordul navei..Am facut cereri pentru repatriere si pentru plata salariilor cuvenite in repetate randuri Companiei WEM LINES, iar acesta a raspuns, din luna septembrie si pana in prezent, ca o sa ne plateasca cu siguranta, si ne-a rugat sa mai avem rabdare si incredere in Companie. In ultimile doua saptamani compania și-a reconsiderat poziția spunând că de fapt, de la data arestului navei, WEM LINES nu mai este responsabila pentru plata salariilor echipajului si ca trebuie sa ne adresam UNIVAN pentru obtinerea salariilor noastre si pentru repatriere. Din acest mesaj, si din faptul ca, in ultima luna, proviziile si asistenta medicala nu au fost achitate de catre WEM LINES consideram ca WEM LINES a abandonat echipajul m.v. R.M.Pioneer, declinandu-si responsabilitatea pentru salariile, repatrierea si asigurarea conditiilor de viata la bordul navei. La cererea formulata de catre comandantul navei, Dl. Pârvu George catre UNIVAN Ship Management LTD, prin care cerea UNIVAN_ului sa achite salariile echipajului , acesta isi declina, de asemenea, responsabilitatea fata de echipaj. Mentionam ca certificatul ITF al Companiei WEM LINES este expirat, fapt confirmat si de dl. Mihalcioiu Adrian, ITF Romania, in ciuda asigurarilor care ni s-au dat de catre agentiile de crewing din Romania. Celelalte agentii de crewing implicate nu au raspuns mesajelor noastre prin care le solicitam sprijinul pentru repatriere urgenta si plata salariilor! Precizam ca ceilati membri romani ai echipajului, care au fost repatriati in luna octombrie 2013, si anume Ofiterul 2 Manole Claudiu Lucian, Ofiterul 3 Doros Remus si Ofiterul Electrician Cojocaru Gheorghe, au reusit sa fie repatriati dupa ce au facut nenumarate cereri catre companie si doar dupa interventia autoritatilor Romane la care au apelat,lucru cunoscut foarte bine de catre toate agentiile de crewing implicate. Acestia aveau aproximativ 8 luni la bordul navei, depasisera perioada contractuala, nu isi primisera salariile de 2 luni, iar nava se afla sub arest in momentul in care au apelat la Autoritatile Romane pentru debarcare. Mai mult, Ofiterul 2 Manole Claudiu Lucian, pe timpul arestului navei in rada Portului Prai, Malaezia, a fost internat de urgenta in spitalul local, dupa o criza biliara. Acestuia i-a fost extirpata vezica biliara, dar in pofida cererilor sale disperate de repatriere, dupa externare a fost tinut in continuare la bordul navei, pentru inca 3 saptamani de la operatie. In aceeasi perioada la bordul navei nu mai existau alte alimente, in afara de carne si orez, asa incat ofiterului 2 i-a fost imposibil sa tina regimul postoperator recomandat de catre doctor. Ofiterul 3, Doros Remus, care a facut o criza de sciatica in timpul unei manevre, a fost consultat de un medic general si i-a fost recomandata efectuarea unui examen medical de specialitate si a unui RMN, care insa nu a mai fost asigurat de catre companie. Cererile sale de repatriere pentru terminarea contractului de munca si ulterior, pe motiv medical, au ramas fara rezultat. Dupa ce acestia au reusit sa obtina repatrierea, cu sprijinul Autoritatilor Romane, companiile de crewing implicate, in deplina cunostinta de cauza, le-au furnizat armatorilor greci alti trei ofiteri romani, carora li s-a spus ca totul este perfect la nava, ascunzand faptul ca nava este sub arest, si garantand pentru plata salariilor lor, iar despre cei trei ofiteri care tocmai se debarcasera li s-a spus ca au facut scandal din reavointa, si pe nedrept, ca le-au facut probleme lor, ca agentii de crewing, si ca in viitor vor avea probleme cu angajarea. In prezent, toti membrii de echipaj amintiti , precum si comandantul navei, dl Parvu George, îmbarcat la data de 13 Iunie 2013, prin intermediul agentiei de crewing Primera Maritime, Constanta am facut cereri de repatriere imediata si de plata a drepturilor salariale care ni se cuvin, atat catre WEM LINES, cat si catre UNIVAN, neprimind insa nici un raspuns favorabil. Avem nevoie sa angajam cat mai urgent un avocat care sa ne reprezinte in instanta. Nava este ancorata in rada portului, iar dreptul echipajului de a i se asigura accesul la tarm este incalcat, compania neasigurandu-ne posibilitatea de a ajunge la tarm, noi fiind izolati total de aproape 3 luni. Ne este dificil sa incercam sa gasim un avocat. De asemenea, noi nu dispunem de bani cash, intrucat Compania nu ne-a alocat bani cash la bordul navei. Ne vedem astfel pusi in situatia de a nu putea beneficia de asistenta juridica. In momentul de fata, Ofiterii de punte si electricianul isi fac in continuare carturile si isi indeplinesc atributiunile la bordul navei.Va rugam sa ne oferiti ajutorul si asistenta juridica in vederea repatrierii urgente si a platii salariilor cuvenite.Dan Claudiu, Chief Officer, Tonu Bogdan, 2nd Officer, Neicu Constantin, 3rd Officer, Danilet Sorin Dorin, Electrician.