Pe data de 10 august, primarul Făgădău și-a făcut apariția, după mult timp, la televiziunea locală Tv Neptun. Cu această ocazie, primarul a ținut să se arate preocupat de situația sistemului de termoficare al orașului, sistem aflat în colaps de ani de zile, și așa cum ne-a obișnuit, a lansat o nouă idee fantasmagorică.
Pe scurt, soluția lui Făgădău pentru scăderea prețului gigacaloriei este ca primăria să achiziționeze întregul sistem de magistrale care aparține azi CET (Electrocentrale Constanța SA). Primarul vrea să înlocuiescă toate marile conducte prin care ne este livrat agentul termic, foarte vechi și neizolate, și să pună-n loc țeavă nouă “preizolată.”
Toată afacerea urmează să ne coste 2 milioane de lei din banii municipiului, suma fiind necesară pentru achiziționarea magistrarelor vechi. Ulterior, primăria cu sprijinul Băncii Mondiale urmează să acceseze fonduri europene în valoare de 65 milioane de Euro, pentru înlocuirea magistralelor “ciuruite” după cum afirmă Decebal Făgădău.
Cum s-a calculat suma de 2 milioane de lei pentru magistrale?
CET Constanța aparține statului român, prin Ministerul Energiei, situație în care Primăria nu se poate împrumuta bani pentru modernizarea magistralelor, decât dacă acestea devin proprietatea municipiului nostru.
Suma pe care Primăria Constanța trebuie să o achite către Electrocentrale Constanța SA pentru tot sistemul de magistrale se ridică la 2 milioane de lei. Primarul Făgădău a explicat deja că s-a ajuns la această sumă în urma unor negocieri, și a unei expertize de specialitate:
“Mergând la discuții, am înțeles că Electrocentrale a încercat să acceseze fonduri europene pentru a moderniza rețeaua de țevi, însă nu este eligibilă. Eligibil este municipiul. Și atunci am hotărât să cumpărăm magistralele, la un preț stabilit de evaluator, și-n luna septembrie, cu asistența Băncii Mondiale să depunem un proiect pentru redimensionarea, modernizarea sistemului de transport al agentului termic.
Ei au o valoarea de inventar înscrisă în situațiile contabile, undeva la vreo 3 milioane de lei. Noi am spus că renunțăm la acțiunea în instanță, dar haideți să le plătim în rate, eșalonat, pe mai mulți ani. Eu sunt convins că mai mult de jumătate din prețul pe transport (al agentului termic – n.a.) va scădea prin acest proiect (prin înlocuirea magistralelor – n.a.)” a explicat Decebal Făgădău, în cadrul emisiunii tv din 10 august.
Deci, într-un final, Primăria și Electrocentrale au convenit asupra sumei de 2 milioane de lei. Adică, conform evaluării de specialitate, părțile au stabilit că țevile Electrocentrale nu se ridică la suma contabilă de 3 milioane de lei, întreaga rețea valorând exact 2 milioane. Așa s-a ajuns la această valoare.
Din păcate, primarul Decebal Făgădău n-a prezentat opiniei publice un raport din care rezultă această valoare de 2 milioane, pentru ca toată lumea să înțeleagă ce anume cumpărăm de fapt. N-au fost prezentate alte cifre.
Electrocentrale Constanța SA deține 82km de țeavă (magistrale)
Conform studiului, realizat de Banca Mondială în vara lui 2013, intitulat “Creșterea eficienței energetice în Constanța” compania “Electrocentrale Constanța SA” deține în proprietate 82km de țeavă (magistrale sau rețea primară). În aceste condiții, putem calcula destul de exact cât plătește Primăria Constanța pentru aceste țevi “ciuruite” și mai ales dacă costurile sunt justificate.
Dacă 1km = 1000 metri, și pentru 82.000 metri liniari de țeavă plătim 2 milioane de lei, rezultă că fiecare metru liniar ne costă 24,39 lei (adică 5,16 Euro per metru liniar de țeavă).
Tot din studiul Băncii Mondiale citat anterior, aflăm că această rețea de magistrale (alcătuită din două mari ramuri) este operaționată încă de la începutul anilor ’70, având deci aproximativ 49 de ani vechime.
Se justifică să achităm 5,16 Euro pentru fiecare metru liniar de țeavă veche de 49 de ani?
Desigur, de 2 milioane de lei nu cumpărăm doar țeava. Așa cum ne-a explicat chiar primarul Făgădău, în preț sunt incluse și studiile de fezabilitate realizate până în prezent de compania Electrocentrale Constanța SA privind modernizarea.
Consilierii PNL au refuzat să voteze achiziția
În condițiile prezentate, miercuri 15 august, în ședintă extraordinară, primarul a prezentat Consiliului Local un proiect de Hotărâre pentru „aprobarea cumpărării rețelei de transport primar de la Electrocentrale Constanța SA, cu suma de 2 milioane de lei.”
Luați total pe nepregătite, consilierii PNL au refuzat să voteze, proiectul lui Decebal Făgădău fiind astfel respins. Insistent, și foarte sigur pe sine, primarul a convocat iar Consiliul Local pentru a supune din nou dezbaterii achiziția magistralelor de la societatea Electrocentrale (CET Constanța). Ședința va avea loc mâine, 22 august 2019.
Sunt oare suficiente 65 milioane de Euro pentru a moderniza întreaga rețea de magistrale a orașului?
Putem observa că Decebal Făgădău se cam grăbește să facă această achiziție, sub pretextul timpului foarte scurt pe care municipalitatea îl are la dispoziție pentru a depune cererea de finanțare, în valoare de 65 milioane de Euro, necesară modernizării magistralelor. Mai mult decât atât, nici această cifră de 65 milioane de Euro, lansată de Făgădău în mare pripă, nu este justificată printr-un studiu de specialitate.
Atragem atenția factorilor decitenți, că este posibil ca lucrarea de modernizare, schimbare a magistralelor care aparțin în prezent Electrocentrale să coste mult peste suma de 65 de milioane de Euro. Fără un studiu clar din care să rezulte cu precize aceste costuri, lansate în spațiul public de primarul Făgădău, putem ajunge în situația unui blocaj.