Home Blog Page 309

Şefa de urbanism a lui Mazăre a încasat alocaţie de handicapat pentru fiul care face surfing şi se trage în poze la statuia Libertăţii

24

Liviu-Stamat-colaj2Priviţi cu atenţie fotografiile! Veţi observa un puşti care participă la petreceri, se trage-n poză cu gagicile, respiră aerul crud, de la 3.000 de metri altitudine, din Alpii Austriei, îşi face bezele cu Statuia Libertăţii din New York, străbate holurile Rockefeller Center, cântă la chitară şi face surfing pe lacul Mamaia şi flotări pe mijlocul Bulevardului Tomis. După toate semnele, e un tânăr plin de viaţă. Cu toate acestea, părinţii lui l-au declarat handicapat şi au încasat, de pe urma lui, o alocaţie dublă de stat şi un ajutor social pentru persoane cu dizabilităţi. Petrecăreţul cu patalama de handicapat se numeşte Liviu Stamat şi este fiul Cristinei Stamat, şefa Direcţiei de Urbanism din Primăria Constanţa, şi al lui Marius Stamat, manager-contractor la compania olandeză Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, cea implicată în scandalul de măsluire a licitaţiei de 100 de milioane de euro pentru extinderea digului de larg al Portului Constanţa.

Liviu-Stamat-colaj4Alocaţia dublă de stat şi ajutorul social pentru persoana cu handicap au fost primite de Liviu Stamat în perioada 2009-2011, aşa cum reiese din declaraţiile de avere ale mamei sale, depuse în anii 2010, 2011 şi 2012 (declaraţiile se referă la veniturile realizate în anul anterior). Însă cum în declaraţia din 2009 Cristina Stamat nu menţionează realizarea de venituri de la Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Handicapaţi (ISTH) Constanţa, putem trage concluzia că starea de dizabilitate a fiului ei a survenit în decursul anului 2009, dar a încetat în 2012 – de vreme ce în declaraţia curentă, din 2013, nu mai apare.

Ce sporturi şi ce distracţii, pe capul bietului handicapat!

Liviu-Stamat-colaj3Exact în perioada în care şefa de urbanism îşi rotunjea veniturile de la ISTH, fiul acesteia îşi deschidea un cont de Facebook, postând fotografii care trădau o stare de sănătate fizică şi mentală de excepţie, precum şi un nivel de trai pe picior mare. Astfel, într-o fotografie postată pe 21 ianuarie 2011, Liviu se înfăţişează privitorilor făcând wind-surfing pe lacul Mamaia şi comentând: „nu m-am ridicat din pat a doua zi, de febră”. Într-o altă fotografie, realizată undeva în zorii adolescenţei, Liviu este îmbrăcat în kymono, iar tatăl său comentează: „Aikidoka”. Nu lipsesc nici călătoriile în străinătate: în Austria, unde puştiul apare la 3000 de metri altitudine; la New York, în vecinătatea Statuii Libertăţii şi la Rokefeller Center; la Delft – Olanda; în Salzburg etc. În contul de Facebook mai apare o fotografie în care tânărul face flotări, în mijlocul bulevardului Tomis, o filmare în care cântă la chitară, la Universitatea Şaguna, într-un „spectacol” de Crăciun, precum şi numeroase fotografii în care apare alături de fete de vârsta lui. Oricum ar fi, acesta nu este profilul unei persoane cu dizabilităţi. Iar la ce concedii în străinătate se văd în poze şi ce bunăstare materială se degajă, nici nu pare moral ca tânărul şi familia lui să fi beneficiat de ajutor social din fondurile pentru handicapaţi.

Alte imposturi şi nepotisme

Liviu-Stamat-colaj5Doamna care şi-a declarat fiul handicapat în ciuda evidenţelor că acesta este într-o deplină capacitate fizică şi mentală (fiind olimpic, autor al unei piese de teatru în limba germană şi inventator în cadrul unui proiect al Colegiului Mircea cel Bătrân premiat, în 2011, la Salonul de Creaţie şi Inventică de la Bucureşti, care a stârnit interesul NASA), se găseşte şi într-o profundă situaţie de impostură morală legată de funcţia pe care o ocupă. Cristina Stamat nu are la bază studii de arhitectură sau de construcţii, fiind licenţiată în fizică-chimie. Poate din punct de vedere legal nu e nicio problemă, dar măcar sub aspect moral e în neregulă ca specialista în chimie să fie şefă peste absolvenţii de arhitectură şi construcţii. Cum a ajuns o chimistă să aprobe planurile de urbanism ale Constanţei, doar Radu Mazăre ar putea şti. Ştim şi noi, însă, că primarul Constanţei are slăbiciune la numele Stamat, de vreme ce în Primăria domniei sale mai funcţionează şi Adriana Stamat, aceasta fiind director executiv la Direcţia Organizare şi Informatizare, deşi are la bază doar Facultatea de Psihologie. Tot Radu Mazăre ştie ce criterii au stat la baza numirii psiholoagei în funcţia de coordonare a softurilor şi reţelelor informatice. Ne abţinem să mai căutăm studiile altor şefi din Primăria lui Mazăre, deoarece se sparie gândul – vorba cronicarului, să nu carecumva să găsim şi vreun absolvent de limbi moarte, de genul celei folosite în regatul lui Nabucodonosor, uns să răspundă de carele alegorice sau de alte probleme stringente ale actualităţii.

În vreme ce Cristina şi Adriana trudesc la Primărie în domenii în care nu au pregătire profesională, soţii lor, Marius şi Laurenţiu Stamat, lucrează, cot la cot, în familie, la firma Larsen Consulting Services SRL, în care sunt asociaţi. Firma se ocupă cu furnizarea de softuri informatice destinate administraţiilor publice locale. Presupunem că Larsen dispune de toate competenţele, pe care directoarea de IT a Primăriei lui Mazăre nu le putea dobândi la cursurile despre „interpretarea viselor”, „complexul lui Oedip” şi alte freudisme.

Pârcălăboii şi vila cumpărată cu zece salarii minime pe economie

Dora-Gabriela-cu-Marius-StaRevenind la contul de Facebook al tânărului cu alocaţie de „handicapat”, trebuie să mai spunem că Liviu Stamat nu a trădat doar crunta contradicţie dintre declaraţia de avere a mamei sale şi sănătatea sa verde, la trup şi minte. A trădat şi alte relaţii de familie care întregesc tabloul moral al personajelor din această poveste. Astfel, în contul său de Facebook apar mai multe fotografii realizate la o petrecerea de majorat, de la Hotelul Bueno din Mamaia, dată de numita Dora-Gabriela Pârcălăboiu. Una dintre acestea îi înfăţişează pe soţii Marius şi Cristina Stamat alături de sărbătorită, de mama acesteia, Ana-Mirei Pârcălăboiu şi alte două persoane. Fotografia a fost etichetată de Dora-Gabriela, cu următorul comentariu: „family>:d< – cu Marius Stamat şi Pârcălăboiu Ana Mirei la Bueno Mamaia”.

Cine este Ana-Mirei Pârcălăboiu? „Ruda” şefei de la Urbanism este norocoasa beneficiară a Contractului 28793/14.07.1997, prin care a cumpărat de la autoritatea locală, prin RAEDPP, un imobil P+1, cu amprenta la sol de 76 mp, pe bulevardul Tomis nr. 55, cu suma de 2.580.003 lei, cât se poate de vechi. Pârcălăboiu era chiriaşă de doi ani în respectivul imobil. Referenta C. Mocanu, cea care a întocmit contractul, a menţionat, în mod eronat, ca temei al vânzării, Legea 85/1994, deşi aceasta se referă la ratificarea Convenţiei dintre România şi Marele Ducat de Luxemburg. Pe lângă clădire, i-a mai vândut şi o boxă, cu 308.052 de lei vechi, fără a menţiona suprafaţa ocupată în teren. Dar, în 1997, salariul minim brut pe economie era de 250.000 de lei vechi, bani din care românii de rând nu puteau nici să îşi acopere coşul zilnic de consum. Cu toate acestea, din zece luni de salariu minim, nişte şmecheri, precum Pârcăbăloiu, îşi puteau cumpăra o vilă în buricul târgului, nu pentru că banii lor ar fi atârnat mai greu, ci pentru simplul fapt că vânzătorul era regia Primăriei.

POT-ul înghesuit de la Bueno Caffe

restaurant-bueno-constataPeste ani, în 3 martie 2006, Pârcălăboiu încheia un contract cu SC Bueno Comp SRL – firmă deţinută de Enache Bucovală – având drept obiect: „asocierea celor două părţi în vederea construirii de către SC Bueno Comp SRL a unui spaţiu comercial – extindere la construcţia existentă, amplasat pe terenul proprietatea mea Pârcălăboiu Ana Mirei, conform proiectului aprobat, situat în Constanţa, Bd. Tomis nr.55, având număr cadastral 4753, şi utilizarea spaţiului în activităţi comerciale.”. Asocierea a dat roade odată cu aprobarea, în 27 martie 2006, a PUD-ului  „Extindere imobil S+P+1E şi transformare în spaţiu alimentaţie publică, bd. Tomis nr.55, teren în suprafaţă de 286 mp, proprietate Pârcălăboiu Ana-Mirei”, de către Consiliul Local Constanţa. La baza PUD-ului se găseşte referatul nr. 13189/09.03.2006, întocmit – desigur! – de funcţionara Cristina Stamat şi contrasemnat de arhitectul-şef al Mun. Constanţa, Ionuţ Toma. Stamat a menţionat, în acest document oficial, că Procentul de Ocupare a Terenului (POT) propus, în urma extinderii, este de 43,21% din suprafaţă.  Aşa a rămas pe hârtie, pentru că, după aprobare, a ieşit cu totul altceva. Aşa-zisa „extindere” s-a făcut, de fapt, prin construirea unei clădiri distincte, cu intrarea, nu din bulevardul Tomis, ci din parcul din faţa Primăriei Constanţa, acolo unde funcţionează, acum, Bueno Caffe.  Din fotografiile „google-maps”, terenul Anei Pârcălăboiu pare ocupat într-o proporţie de aproape 100%, aşa că nici vorbă de consemnarea Cristinei Stamat, de 43,21%. În plus, aceeaşi Cristina Stamat a menţionat că terenul Anei Pârcălăboiu nu are nici o valoare peisagistică, deşi parcul Primăriei şi parcul arheologic din prejmă contrazic flagrant această alegaţie. În joc era o sacoşă de nereguli, dar nimeni nu s-a mai întrebat care sunt dedesubturile PUD-ului. Peste alţi ani, în 2012, iată că beneficiara „extinderii” s-a tras în poză chiar cu referenta care a ajutat-o; şi nu oriunde, ci taman la Bueno. Legătura socială şi posibil de rudenie dintre referenta Primăriei şi beneficiara aşa-zisei extinderi a fost dată de gol de copilul cu alocaţie de handicapat al Cristinei Stamat, în contul lui de Facebook.

Mama Anei Pârcălăboiu vrea să ia casa unei persoane cu o dizabilitate reală

Parcalaboiu-BuenoMai departe, potrivit documentării noastre, „ruda” Ana-Mirei Pârcălăboiu este fiica unei venerabile doamne, Sofia Cojanu – fostă Papadopol, care se judecă, în dosarul 36291/212/2009, pentru anularea unui contract de vânzare-cumpărare. Contractul în cauză este constitutiv de drepturi pentru o persoană cu o dizabilitate reală, care nu a solicitat, niciodată, ajutor social de la stat. Şi nici nu s-a tras în poze făcând wind-surfing pe Lacul Mamaia, flotări pe mijlocul bulevardului Tomis, karate şi călătorii alpine la peste 3.000 de metri deasupra nivelului mării – pe care nici nu le poate face. Deşi a pierdut pe fond şi în apel, mama Anei Pârcălăboiu a reuşit să câştige recursul, după ce judecătorii Curţii de Apel au decis, pe baza unei motivaţii contradictorii şi insuficiente, să întoarcă dosarul la Judecătorie. Nu ştim dacă relaţiile sociale ale familiei şmechere de care vorbim în acest articol au avut vreun rol în controversata decizie a Curţii de Apel. Dar paradoxul, în sine, merită consemnat: în timp ce fiul cu poze foarte sănătoase al şefei de la urbanism a beneficiat de fondurile pentru handicapaţi, o rudă a acesteia se căznea, prin instanţe, să-l lase fără casă pe un tânăr cu o dizabilitate ce constituie un impediment real, care însă nu a cerut şi nu a primit niciodată vreun ban de la stat, considerând că este sub demnitatea sa umană să devină asistat. De ce n-a gândit aşa şi Cristina Stamate? Chiar dacă fiul ei ar fi avut o deficienţă care i-ar fi împiedicat în mod real dezvoltarea fizică şi intelectuală (deşi se vede că s-a dezvoltat bine, fizic şi intelectual!), apreciem că trebuia să-l ferească de a fi etichetat drept handicapat. N-a făcut-o bucurându-se la câţiva lei. Urâtă treabă!

Adrian Carlescu

32 de plase monofilament şi 121 kilograme de peşte confiscate

0

119461 plasePoliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au acţionat pe linia prevenirii şi combaterii braconajului piscicol în zona de competenţă, identificând şase cetăţeni români care desfăşurau activităţi de pescuit cu 32 de plase monofilament, în lungime de 1.362 metri, având capturată cantitatea de 121 kilograme peşte.
În data de 06.08.2013, în întervalul orar 04.30 – 10.00, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Tulcea au desfăşurat mai multe acţiuni în zona de competenţă, reuşind să identifice şase bărbaţi care pescuiau cu plase monofilament.
Astfel, pe lacul Zmeica, au fost surprinşi C.A.M. de 20 ani şi T.R.C. de 18 ani, care deţineau 11 plase în lungime de 655 metri şi 34 kilograme peşte.
Pe lacul Razim au fost găsiţi într-o ambarcaţiune tip lotcă I.I. de 39 ani şi C.G. de 38 ani care pescuiau cu 12 plase în lungime de 390 metri, având capturată cantitatea de 69 kilograme peşte.
Ultimii braconieri au fost prinşi în apropierea localităţii Iazurile din judeţul Tulcea, L.V.S. de 37 ani şi J.G. de 60 ani având asupra lor 9 plase în lungime de 317 metri şi 18 kilograme de peşte.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării plasele monofilament în lungime de 1.362 metri, iar cantitatea de 121 kilograme peşte, evaluată la 284,5 lei, a fost predată spre valorificare unor societăţi comerciale de profil conform procedurilor legale.
Persoanele în cauză, domiciliate în judeţul Tulcea, sunt cercetate pentru săvârşirea infracţiunii de „producerea, importul, deţinerea, comercializarea sau utilizarea uneltelor de plasă tip monofilament ”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 64, lit. m din O.U.G. 23/2008 modificată şi aprobată prin Legea 317/2009.

Audi A4 furat din Spania, descoperit în P.T.F. Negru Vodă

0

2013-08-06 12.43.42Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au depistat în P.T.F. Negru Vodă un autoturism marca Audi A4, care figura ca fiind furat din Spania, pe care un cetăţean român a încercat să îl scoată din ţară.
În data de 06.08.2013, în jurul orei 12.30, la P.T.F. Negru Vodă s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de frontieră un cetăţean român, care conducea un autotursim marca Volkswagen Sharan, la care era ataşată o platformă pe care era transportat un autoturism marca Audi A4 Avant.
În urma verificărilor efectuate s-a stabilit că autoturismul marca Audi A4 figurează ca fiind furat din Spania, din data de 29.09.2011.
Conducătorul auto a declarat că a fost rugat de o cunoştinţă să transporte autoturismul Audi A4 în R. Bulgaria pentru a-l înmatricula.
În timpul cercetărilor, la P.T.F. Negru Vodă, s-a prezentat cetăţeanul român C.D., în vârstă de 38 ani, domiciliat în oraşul Năvodari, care a declarat că autoturismul Audi A4 îi aparţine.
Persoana în cauză a mai declarat că a cumpărat autoturismul fără a cunoaşte că acesta fusese declarat ca fiind furat.
Autoturismul în valoare de aproximativ 1.100 de euro a fost indisponibilizat la sediul P.T.F. Negru Vodă pentru continuarea cercetărilor.
Poliţiştii de frontieră i-au întocmit cetăţeanului român dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de complicitate la furt, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 26 raportat la art. 208, alin. 1 şi 4 din Codul Penal.

Forța Civică Constanța susține protestul Adunării Generale a Asociației Comunelor din România

mihai petreOrganizația municipală Constanța a Partidului Forța Civică salută protestul adoptat, recent, în unanimitate de Adunarea Generală a Asociației Comunelor din România față de măsurile luate de Guvernul României împotriva colectivităților locale, cu precădere împotriva comunelor. Forța Civică Constanța felicită primarii inițiatori și semnatari ai acestui demers, majoritatea ai USL, pentru curajul de a se manifesta liber împotriva abuzurilor, derapajelor antidemocratice dar mai ales împotriva incompetenței care caracterizează Guvernul condus de Victor Ponta.
Adunarea Generală a Asociației Comunelor din România a surprins doar câteva dintre marile gafe ale actualului Guvern (care afectează grav buna funcționare a administrației locale) ce au fost adoptate cu precădere prin Ordonanțe de Urgență, fapt care reprezintă un atentat la adresa principiilor de funcționare a democrației. Pe lângă acestea, Guvernul condus de Victor Ponta a eșuat lamentabil și în ceea ce privește revizuirea Constituției (care se amână pe o perioadă nedeterminată), procesul de regionalizare/descentralizare (care este înlocuit cu o recentralizare caracteristică PSD), reforma sănătății, eficientizarea marilor companii de stat (dezastrul privatizării Oltchim și CFR Marfă vorbesc de la sine), diminuarea șomajului (care în realitate a crescut și a ajuns la 7,5%), diminuarea inflației (care în realitate a crescut și ajuns la 5,32%, cea mai mare din Uniunea Europeană), creșterea investițiilor străine (care în realitate au scăzut cu 35%).
La numai 15 luni de guvernare USL, protestul Adunării Generale a Asociației Comunelor din România arată ceea ce este vizibil cu ochiul liber: falimentul total al guvernului condus de Victor Ponta și al majorității legislative USL.
Pe această cale, organizația municipală a Partidului Forța Civică Constanța propune Adunării Generale a Asociației Comunelor din România ca în cadul întâlnirii cu reprezentanții Guvernului României, pe lângă derapajele legislative menționate, să ia în discuție și corectarea inechității dintre modalitățile politice de pierdere a mandatului de către un primar (demisie din partid) sau un consilier local sau județean (excludere sau demisie din partid), pe de o parte, și un parlamentar (care nu își pierde mandatul, nici prin demisie nici prin excludere).
Astfel, Adunarea Generală a Asociației Comunelor din România ar putea juca un rol extrem de important atât în blocarea traseismului politic, una dintre cele mai nocive și toxice tehnici de protejare a privilegiilor politice, cât mai ales în recâștigarea respectului pe care cel puțin primarii de comune se pare că l-au pierdut în fața Executivului, în mare măsură ca efect al acestor inechități.

Conducea o ambarcaţiune cu motor neînregistrată

0

motor_barca_yamaha_225Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au depistat pe Marea Neagră, în zona de competenţă a Grupului de Nave Sulina, un cetăţean român care conducea o ambarcaţiune cu motor care nu este înregistrată.
În data de 05.08.2013, în jurul orei 19.50, poliţiştii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Sulina au oprit pentru control, la patru mile marine travers de localitatea Sfântu Gheorghe, o ambarcaţiune cu motor, condusă de cetăţeanul român S.A.C., în vârstă de 31 ani.
Conducătorul ambarcaţiunii, domiciliat în judeţul Tulcea, a declarat că este proprietarul ambarcaţiunii, dar că nu are asupra sa niciun document pe care să-l prezinte la control.
Verificările au stabilit faptul că ambarcaţiunea nu este înregistrată, persoana încălcând astfel siguranţa navigaţiei civile.
Poliţiştii de frontieră au întocmit bărbatului dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de „punerea în exploatare sau navigaţie a unei nave/ambarcaţiuni neînregistrate”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 28 din Legea 191/2003.

85 kilograme de peşte confiscate la Midia

0

STA50115Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au acţionat pe linia prevenirii şi combaterii braconajului piscicol în zona de competenţă, identificând un conducător auto care transporta, cu un autoturism marca Ford Focus, cantitatea de 85 kilograme peşte fără documente justificative.
În data de 06.08.2013, în jurul orei 07.00, poliţiştii de frontieră din cadrul P.P.F. Midia au oprit pentru control, în zona de competenţă, un autoturism marca Ford Focus, condus de cetăţeanul român C.D.F., în vârstă de 33 ani.
În portbagajul autoturismului a fost găsită cantitatea de 85 kilograme peşte din specia şalău, pentru care şoferul nu poseda documente legale.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de peşte, evaluată la 425 lei, care a fost predată spre valorificare unei societăţi comerciale de profil conform procedurilor legale.
Persoana în cauză, domiciliată în judeţul Constanţa, este cercetată pentru săvârşirea infracţiunii de „deţinere şi transport a peştelui fără documente legale”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 64, lit. j din O.U.G. 23/2008 modificată şi aprobată prin Legea 317/2009.

Bunul samaritean face plajă în Vama Veche!

0

portofel-restituit-shutterstock-resizeLa data de 05.08.2013, ora 20.20, în zona de sud a staţiunii Vama Veche, patrula mixtă formată din polițiști ai Postului de Poliţie Limanu -2 Mai şi jandarmi din cadrul I.J.J. Constanța, aflată în exercitarea atribuţiunilor de serviciu, a fost sesizată de către un bărbat, cu privire la faptul că, în noaptea de 03.08.2013, a găsit pe plaja din Vama Veche mai multe bunuri, suma de 600 de euro și116 lei și un paşaport aparţinând unui cetăţean de naţionalitate germană. Patrula mixtă a identificat turistul de naționalitate germană, căruia i-a predat, pe bază de proces verbal, atât bunurile, cât şi întreaga sumă de bani.

Moarte stupida la Cernavoda

0

accidentLa data de 05.08.2013, Poliţia oraşului Cernavodă a fost sesizată cu privire la faptul că pe o solă cu viţă-de-vie din Cernavodă a fost găsit decedat T. Gheorghe, de 43 ani, din localitatea Ivrinezu Mare. Din primele cercetări s-a stabilit faptul că, victima a condus un atelaj hipo care s-a răsturnat, bărbatul fiind prins sub acesta şi decedând. Cadavrul a fost depus la Morga Spitalului Medgidia, în vederea efectuării necropsiei.

Se opreste apa!

0

rajaPentru executarea unor lucrări de remediere a unei avarii pe conducta principală de alimentare cu apă, cu diametrul de 600 mm, ce pleacă de la stația de tratare și pompare Eforie Nord, SC RAJA SA va întrerupe furnizarea apei potabile timp de 6 ore, în noaptea de marți spre miecuri, 06 spre 07 august 2013, în intervalul orar 01,00 – 07,00. Vor fi afectați toți consumatorii din Eforie Nord și din Agigea.

De asemenea pentru executarea unor lucrări de reabilitare conducte din municipiul Constanța, lucrări executate în cadrul Programului Operațional Sectorial de Mediu, SC RAJA SA va întrerupe furnizarea apei potabile miercuri, 07 august 2013, între orele 08,30 – 19,30. Vor fi afectați consumatorii:
–    zona centrală a orașului din perimetrele delimitate de străzile: Călărași – IG Duca – Avram Iancu – Ferdinand – Mihai Viteazu – Traian – Piața Ovidiu – Mircea cel Bătrân – Mamaia – Tomis – Călărași și Ion Lahovari – Poporului – Mihai Viteazu – Nicolae Iorga – Ștefan Mihăileanu – Gheorghe Murea – IG Duca – Călărași – Ion Lahovari;
–    zona blocurilor de pe Aleea Lupeni;
–    zona Piața Ovidiu – Peninsulă.
Abonații din perimetrul delimitat de străzile Mircea cel Bătrân – Mamaia – Prelungirea Bucovinei – Eroilor – Mihai Eminescu – Smârdan – Mircea cel Bătrân și cei de la blocurile de pe Aleea Garofiţei vor avea apă cu presiuni scăzute în acest interval.

Skoda Fabia cu I.T.P. fals, descoperită în P.T.F. Vama Veche

0

Skoda_Octavia_II_silver_vrPoliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit în P.T.F. Vama Veche un autoturism marca Skoda Fabia, înmatriculat în R. Bulgaria, pentru care conducătorul auto a prezentat la control un certificat de inspecţie tehnică fals.
În data de 03.08.2013, în jurul orei 11.00, în P.T.F. Vama Veche s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de frontieră cetăţeanul român D.D.F., în vârstă de 44 ani, care conducea un autoturism marca Skoda Fabia înmatriculat în R. Bulgaria.
Conducătorul auto a prezentat la controlul specific un certificat tip I.T.P. care prezenta indicii de falsificare.
Bărbatul, domiciliat în judeţul Mureş, a declarat că a achiziţionat autotursimul fără a cunoaşte faptul că documentul în cauză este fals.
Poliţiştii de frontieră i-au întocmit cetăţeanului român dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de uz de fals, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 291 Cod Penal.

Peste 10.000 de ţigarete netimbrate, confiscate în Portul Constanţa

0

contrabanda-tigari-serbiaPoliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit în portbagajul unui autoturism, condus de un cetăţean român în Portul Constanţa, 10.200 de ţigarete netimbrate şi două sticle de alcool, care erau transportate fără a fi  îndeplinite condiţiile legale.
În data de 04.08.2013, în jurul orei 15.10, poliţiştii de frontieră din cadrul Grupului de Nave Constanţa au oprit pentru control, în apropierea porţii de acces numărul 6 din Portul Constanţa, un autoturism marca Hyundai, condus de cetăţeanul român M.M., în vârstă de 42 ani.
În portbagajul autoturismului au fost găsite 10.200 de ţigarete netimbrate şi două sticle de alcool fără timbru fiscal, pentru care conducătorul auto, domiciliat în judeţul Constanţa, nu a putut prezenta documente de provenienţă.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării ţigaretele şi cantitatea de alcool, evaluate la 7.600 lei, iar autoturismul în valoare de 17.000 euro a fost indisponibilizat în vederea continuării cercetărilor.
Bărbatul este cercetat penal pentru săvârşirea infracţiunilor de „colectare, deţinere, producere, transport, preluare, depozitare, predare, desfacere şi vânzare a  bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia” şi “deţinere de către orice persoană în afara antrepozitului fiscal sau comercializare pe teritoriul României a produselor accizabile supuse marcării, fără a fi marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false, peste limita a 10.000 ţigarete”, fapte prevăzute şi sancţionate de art. 270, alin. 3 din Legea 86/2006, respectiv art. 296, ind. 1, alin.1, lit. l din Legea 571/2003 cu aplicarea art. 33  lit. a din Codul Penal.

Migrant iranian şi călăuză din Austria, depistați la Ostrov

0

DSC04877Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au identificat o persoană de sex masculin, cetăţean iranian, care intrase ilegal în România, pe jos, din R. Bulgaria.
Migrantul fusese preluat şi ascuns într-un autoturism, în apropierea frontierei, de un conaţional cu reşedinţa în Austria, pentru a fi transportat într-o ţară din spaţiul Schengen.
În data 03.08.2013, în jurul orei 06.00, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Ostrov, acţionând în baza unei informaţii, au oprit pentru control, în apropierea frontierei cu R. Bulgaria, un autoturism marca Mazda, cu numere de Austria, condus de o persoană de sex masculin.
În urma controlului specific a fost descoperit ascuns sub mai multe pături, pe bancheta din spate a autoturismului, un bărbat.
Verificările au stabilit faptul că şoferul autoturismului, în vârstă de 28 ani, de naţionalitate iraniană, cu reşedinţa în Austria, a trecut legal frontiera prin P.T.F. Ostrov, după care l-a preluat pe respectivul bărbat în apropierea frontierei.
Migrantul s-a dovedit a fi un cetăţean iranian, în vârstă de 27 ani, care a ales să treacă ilegal frontiera, la adăpostul întunericului, pentru a ajunge într-o ţară din spaţiul Schengen.
Din cercetări a reieşit faptul că cei doi bărbaţi sunt rude şi au plănuit acţiunea de trecere ilegală a frontierei pe teritoriul Turciei.
Poliţiştii de frontieră au întocmit celor doi cetăţeni iranieni actele premergătoare pentru săvârşirea infracţiunilor de „intrare în ţară prin trecerea ilegală a frontierei de stat”, respectiv „trafic de migranţi”, fapte prevăzute şi sancţionate de art. 70, alin. 1, respectiv art. 71, alin. 1 din O.U.G. 105/2001.

MAMAIA – numele unei legende ( partea I – 1906 – 1920)

Motto: “Legendele sunt precum lăzile cu comori din visteria sufletelor noastre.
Păstrează în ele bogăţiile lăsate de cei ce de demult s-au stins din astă lume.
Averile de atunci ni le-au lăsat a le avea în zilele de azi în salbe despletite din cuvinte.

”Mamaia” este cu adevărat numele unei legende a locului aflat la nord de oraşul Constanţa. Ca staţiune de băi, Mamaia este la vârsta ce îi conferă dreptul de a-şi spune propria legendă. Spre a putea vorbi de prezent avem neapărat nevoie însă, să dăm înapoi pagini din timpurile perindate peste locuri şi oameni. De peste 100 de ani şi mai bine Mamaia a început să adune momentele pe care noi în fiece zi le numim banal ”Istorie”. Așadar:

Istoricul stabilimentului de băi de la Mamaia

După ce în anul 1889 s-au început lucrările de extindere a Portului Constanţa, sub conducerea inginerului Anghel Saligny a devenit tot mai evident că Băile de la Vii nu mai puteau să funcţioneze. Era neapărat necesar să se dezvolte capacitatea Constanţei de a se transforma într-o staţiune estivală de băi de mare. La nivelul plajelor din oraş nu existau posibilităţi pe măsură.  Reputatul inginer aprecia încă din anul 1904 că: “pentru ca zona să prospereze ca staţiune balneară, va trebui ca oraşul Constanţa să aibă o plajă în apropiere, unde vizitatorii băilor să poată petrece toată ziua şi chiar să locuiască în case de vară în apropierea mării, lucru care se impune mai cu seamă pentru copii şi cum este cazul pentru plajele renumite din străinătate ca Ostende, Scheveningen şi altele.”
Profesorul Ion Bănescu, primar al Constanţei între anii 1905-1907, unul dintre edilii de seama ai oraşului luând contact cu acest deziderat s-a implicat activ şi a preluat efortul de a da Constanţei calea spre afirmare spre ceea ce avea ea să devină ea în ziua de azi. El este considerat întemeietorul staţiunii Mamaia. Din iniţiativa şi la insistenţele sale în anul 1905 Consiliul Comunal a hotărât amenajarea unei viitoare staţiuni la nord de Constanţa. Aceasta avea să fie construită pe porţiunea de perisip dintre Siutghiol şi mare şi urma să aibă o suprafaţă de 192 ha. Au fost efectuate demersurile necesare şi s-a achiziţionat suprafaţa respectivă. Suprafaţa a fost concesionată de la cătunul Mamaia Sat. Plaja staţiunii urma să aibă o suprafaţă de peste 10 ha. şi se întindea de la Capul Singol (Pescărie) până la coada lacului (Hanul Piraţilor). Lăţimea plajei era apreciabilă şi oferea avantajul unei expuneri la soare de la răsărit şi până la apusul soarelui.
Zona a fost parcelată în câtva sute de locuri şi pusă la dispoziţie pentru achiziţie. Ideea lui Bănescu a prins repede. 130 de personalităţi ale ţării au cumpărat loturi de pământ în noua staţiune, cu preţul de 30 de bani metrul patrat, dar şi de către localnicii cu stare.
Iniţiativa primarului a fost bine primită de constănţeni, turişti, precum şi de presa: “Apogeul sezonului de băi din Constanţa a fost atins şi datorită lăudabilei iniţiative a primarului Ion Banescu, de a muta băile la superba plajă Mamaia”, scria ziarul bucureştean “Dimineata” la 21 august 1905.
02 - Ion Bănescu - 1
În Albumul Naţional al Dobrogei redactat de jurnalistul Petru Vulcan în anul 1906 cu prilejul Deschiderii Marii Expoziţii de la Bucureşti, la pagina 52 apare ca notabilitate a Dobrogei Ion Bănescu, primarul Constanţei.
03 - Ion Bănescu
Staţiunea (Băile Mamaia, cum începeau a fi denumite) urma să fie arendată prin licitaţie publica, unui antreprenor. Primul antreprenor al Mamaiei a fost o femeie, Ecaterina D. Ionescu. Administraţia oraşului avea obligaţia să supravegheze asigurarea condiţiilor eminamente necesare unei bune funcţionări. Autoritatile au contractat cu arhitectul francez Eduard Redon întocmirea planului de sistematizare si parcelare a plajei, în vederea valorificării complete a posibilităţilor viitoarei staţiuni, prin constructia de hoteluri de lux, vile-palate, parcuri.
Dar planul publicat de ziarul “La Roumanie”, la 27 august 1906, nu a prins contur. În afara pavilionului de băi până la primul razboi mondial, nu s-a înălţat nimic. Inaugurarea oficiala a statiunii a avut loc la data de 28 august 1906, când două trenuri au strabatut drumul de la Constanta până la Mamaia având traseul de o ora si jumatate.
04 - Petre Antonescu
Proiectul aşezământului de băi a fost realizat de arhitectul Petre Antonescu. Stabilimentul era construit din lemn şi îndeplinea cu precădere şi funcţia de gară.
04 - Mamaia inceput 1
Construcţia avea aspectul unei case de munte româneşti.  Era de remarcat acoperişul destul de înalt cu toate că regimul de precipitaţii al zonei de litoral nu solicita o înclinaţie atât de evidentă.
05 - Mamaia inceput 2
Pe laturile dinspre nord şi sud ale cădirii a fost ridicat câte un pavilion lung terminat cu un foişor; fiecare aripa adapostea câte 56 de cabine.
05 - Mamaia inceput 2 Cabine bai
Pentru uzul celor pudici aşezământul băilor avea în dotare si 80 de cabine mobile  pentru băi de mare (45 pentru barbati si 35 pentru femei). Pentru evitarea accidentelor, atât băile damelor, cât si cele ale bărbaţilor erau prevăzute în aria de îmbăiere cu funii de siguranţă.  Instalatii de început ale statiuni Mamaia erau  importante pentru perioada respectivă. Ziarul bucureştean “La Roumanie” afirma: “Constanta dispune azi de o plajă care o va pune în rândul marilor staţiuni din Orient”.
06 - Mamaia inceput 3
”La Mamaia se ajungea cu trenul: multă aglomeraţie, o lume colorată vorbind franţuzeşte si nemţeste, mulţi copii, guvernante, vagoane comode, căldura mare, halte numeroase pentru a lua lumea de pe drum…” aşa descria Cella Serghi atmosfera de vară a Constanţei de atunci . Ea îşi amintea că, la nivelul anului 1914, nu putea merge zilnic de la Constanţa la Mamaia din cauza preturilor cam ridicate ale calatoriei cu trenul. Cei avuţi luau trăsurile, aşa încât acestea cu zecile însoteau trenul in drumul lui spre mare.
Se ducea atunci la mare doar lumea bună, rareori şi alţii. Cei mai mulţi plecau spre Mamaia la sfârşit de săptămână.
07 - Mamaia tren 1
Din gara Constanţei…
08 - Mamaia tren 2
sau bunăoară de la Halta Tomis (capătul Bd. Elisabeta spre intrarea în port – Poarta 1)
09 - Mamaia tren 3
Se puteau urca în trenul spre Mamaia care parcurgea distanţa până la Băi într-o oră şi jumătate.
10 - Mamaia tren 4
Traseul cuprindea un număr de câteva staţii şi mai multe halte.
11 - Mamaia tren 5
În monografia întocmită de Ion Adam la solicitarea notabilităţilor Constanţei, acesta a  consemnat pentru prima dată impresii despre Mamaia anului 1906:
„La Mamaia, orizontul se roteşte larg şi cufundat în albastru. – Acolo cerul şi cu apa sunt tot una. Trenul pare obosit şi el de căldura care toropeşte oraşul şi-n sforţarea şi năduful lui se sileşte să ia cât mai în grabă lumea de prin micile staţii din drum, ca s-ajungă odată afară, pe culmea de sus, unde se simte cum vine boarea răcoroasă din necuprinsul mării.”
12 - Mamaia tren 6
„Lumea grăbită şi plină de înviorare vine pe toate drumurile şi se strânge grămadă sub umbrarele haltelor. Fluieratul trenului îndeamnă mai mult încă pe întârziaţii care se văd iuţind paşii. – La Mamaia… În îmbulzeala de câteva minute, oamenii îşi strâng mâna, se cheamă pe nume şi vagoanele comode, cu obloanele largi lăsate, pare că duc un convoi de lume dezrobită.”
13 - Mamaia tren 7
Cum era şi firesc, locul a început să devină interesant pentru diverşi investitori. Primele oferte de distracţie s-au materializat prin instalarea de către Giovani Macri a unui joc de noroc şi a unui joc de căluşei lângă halta de la băi. Acesta depusese anterior o sumă considerabilă în contul comunităţii. Încă din 1905 fanfara formată din 42 de oameni ai Regimentului de Infanterie 34 cântă săptămânal la Mamaia.
14 - Mamaia tren 8
Grupuri mai mari sau mai mici de turişti estivali soseau din mai toate colţurile tării. În imagine un mare grup de transilvăneni sosiţi la pavilionul de băi din Mamaia.
15 - Mamaia tren 9
În 1906 plaja de la Mamaia fusese vizitata de peste 45.000 de persoane, din care aproximativ 34.000 au facut si baie.
16 - Mamaia statiune 1
Nisipul fin al plajei lua uneori pe nepregătite pe cei sosiţi pentru prima dată la mare. Se insinua cu atâta uşurinţă în încălţări şi convenienţele vremii nu permiteau ca damele şi domnii să se lepede de încălţări.
17 - Mamaia statiune 2
Copertinele umbrarelor şi umbrelele sub care se aşezau mese încercau fără prea mult spor să facă şederea pe plaja suportabilă pentru cei ce etalau cu stoicism o îmbrăcăminte adecvată cu mult mai bine promenadei prin parcuri.

18 - Mamaia statiune 3

Spaţiul de promenadă al plajei era destul de limitat mai ales în zilele de aglomeraţie.19 - Mamaia statiune 4

Pare foarte curios în ziua de azi cât de stoici erau turiştii de sezon ai acelor vremuri în a se preumbla în veşmintele ce îi acopereau fără a lăsa expusă nici o parte a trupului.

20 - Mamaia statiune 5

Pe la 1906 existau deja amenajări de lemn: restaurante cu profil pescăresc şi cabine în care domni cu haine negre şi doamne cu rochii şi pălării imense, după moda La Belle Epoque, se schimbau în costume de baie cu mâneci. Până la primul război mondial câteva zeci de mii de români vizitau anual Mamaia.21 - Mamaia statiune 6

În toiul zilelor caniculare doar cei curajoşi se încumetau să se preumble prin spaţiul deschis din zona pavilionului central al băilor.22 - Mamaia statiune 7

Discuţiile se purtau între domni şi între doamne pe problemele de veşnică actualitate: politica evenimentele mondene şi comentariile la adresa celor ocazional întâlniţi în promenada pe plajă.23 - Mamaia statiune 8

Cum este şi firesc, majoritatea fotografiilor rămase de atunci sunt din zilele calme şi senine. Posibil ca pe timpul vremelnicelor furtuni de vară stabilimentul băilor să nu fi avut mulţi vizitatori.24 - Mamaia statiune 9

In anumite fotografii surprinde chiar numărul redus de persoane aflate pe plajă.25 - Mamaia statiune 10

Oricum, orele apusului se pare că aduceau mai multă animaţie la mesele de sub umbrele şi pe bănci.26 - Mamaia statiune 11

După cum este de observat pe plajă existau şi stâlpi de iluminat ceea ce arată că era la îndemână şi plimbarea la orele când soarele părăsea cerul spre a se arăta în ziua următoare de la larg într-un nou răsărit.27 - Mamaia statiune 12

La orele apusului în umbra pavilionului central unele doamne îşi puteau permite îndrăzneala de a da jos botinele şi a se aşeza cu plăcere pe nisipul fin la discuţii chiar şi cu domnii ce deveneau afabili şi galanţi.29 - Mamaia statiune 14

După cum se remarcă, în zilele cu vânt şi mare agitată băncile puteau fi protejate cu copertine şi aşezate cu spatele spre vânt.30 - Mamaia statiune 15

Fotografiile de familie de pe plajă erau ca şi acum prilej de aduceri aminte şi evocare.31 - Mamaia statiune 16

Personajele ce veneau pe plajă erau de cele mai multe ori familii unde chestiunea copiilor era bine rezolvată de prezenţa guvernantelor.32 - Mamaia statiune 17

În rest, doamnele şi domnii se puteau deda la plăcute conversaţii. Se observă că mesele de sub umbrele ofereau locul potrivit unor flirturi şi nicidecum pentru berea sau răcoritoarele din zilele de azi. E greu de presupus că atunci exista stridenţa sau vehemenţa manelelor. Fanfara avea program de muzică de cîteva ori pe săptămână şi reprezenta deliciul unor după-amieze de neuitat.32 - Mamaia Carol I - 1

Cu ocazia unor vizite la Constanţa Regele Carol I şi Familia Regală a  poposit la Stabilimentul Băilor din Mamaia. (se observă că vizita Majestăţilor a avut loc în anotimpul rece, cel mai probabil cu ocazia manifestarilor ocazionate de aniversarea zilei Dobrogei din luna Noiembrie)33 - Mamaia Carol I - 2

File de legendă: Legenda Mamaiei

În anul 1908 notabilităţile locale au solicitat scriitorului de autentică vocaţie jurnalistică Ion Adam realizarea unei monografii a Constanţei. Prin evocarea acestuia s-a dat tiparului o frumoasă transpunere a legendei Mamaiei. Ea capătă pentru noi, cei de acum, o deosebită rezonanţă plină de fior, farmec şi nostalgie

”… Pe valea de la Canara trăsura mergea în pasul oprit al cailor.
Prin întunericul ce împânzise cuprinsul, abea se vedeau drumeţii, ca să se ferească de ei.
Unele căruţe treceau mânate nebuneşte, de mai să dea în roatele trăsurii noastre.
Drumeţii mai cu chef, cântau şi chiuiau, lovind în cai, ca să se întreacă din mers.
De la cârciuma din Canara se aude un sdrângănit de dairı şi versul prelungit şi plâns al unui cântăreţ turc.

Ağlı çiogiuc, aglı
Ağla Mamaia…

Am rămas cu toţii nedumeriţi de frântura de vers, care după cât înţelegeam noi turceşte, trebuia să aibă legătură cu duna noastră fermecată.
Am tras în bătătura hanului şi ne-am apropiat de cântăreţ.
Dairaua zornăia de bătătura degetului, întărind plânsul cuvintelor lungite şi tremurate.
Turcul slab, spânatic şi cu ochii imobili, căsca gura larg şi sbătea cuvintele între fălci, de par’ că se frigea cu ele, până când la urmă, le termina cu un ison prelung, de ai fi crezut că le dă drumul din cimpoi.

Ağlı çiogiuc, aglı
Ağla Mamaia…

În jurul cântăreţului erau strânşi căruţaşi tătari, lucrători dela carieră şi ţărani veniţi dela muncă.
Ne-am dat pe lângă un turc care o rupeı româneşte şi care ne spiona din ochi, cu intenţia vădită de a se arătă de folos.
– Ce zici de cântecul acesta, bre ciorbagiu?
– Asta frumos este!
– Ce-i cu vorba Mamaia?
– Asta… Mamaia…
– Care Mamaie?
– Mamaia – numai una este – care altă Mamaie? Mamaia unde merge boierii la scăldat…
– Şi ce zice cântecul de Mamaia?
– Asta vechi cântec este, de la bătrâni.
– Şi cum vine pe româneşte?
– Ei, Mamaia este frumos numai pe turceşte… eu nu ştiu să spun tot aşa frumos, pe româneşte…
– Spune atâta cât ştii…
– Mamaia este o creştină… ea a fost nevasta unui bei dela Moldova. Beiul acela s’a bătut cu Turcii şi eră voinic tare. El ţinea tunul în braţe şi da foc. Da turcii tot l-a bătut pe el şi la- prins şi l-a rupt în bucăţi cu cămilele (n.b. – Ioan Vodă cel Cumplit Ioan al III-lea sau Ioan Vodă cel Cumplit sau Ioan Vodă Armeanul sau Ioan Voda cel Viteaz (1521; 1574), a fost domnitor al Moldovei. Era fiul lui Ștefăniță Vodă cel Tânăr (1517-1527) cu armeanca Serpega. A domnit din februarie 1572 până în iunie 1574.. Ioan Vodă a fost căsătorit înainte de domnie cu Maria Rostowski și ca domn, cu Maria Huru, fiica boierului L. Huru, Pârcălab de Hotin)
Nevasta lui s’a bătut şi ea cu Turcii şi la urmă a fost roabă.
Paşa dela Silistra, când s’a întors înapoi cu oastea, a luat şi pe nevasta aceea de beiu Moldovan.
Ce-a vrut el, n’a vrut la ea.
E avea o fetiţă de lapte.
Asta Moldovancă eră creştin tare şi scuipă la Turci.
Paşa a lăsat-o aici, unde este Constanţa, cu parale multe şi cu slugi tot Moldovani.
Fata ei a crecut mare şi trăia cu măsa şi nu se despărţia una de alta.
Ea la măsa a ei zicea Mamaiă – asta vorbă Moldovenească este, tu ştii la tine, că eşti Moldovan… şi pe fată Dina – Constandina chemat.
Alah iubea mult casa lor.
Fata eram bălană şi cu păr ca aurul; mamaiı a ei eram tristă şi bună.
Toţi oamenii şi turcii şi creştinii, da respect mare la ele.
Când veniau dela biserică, turcii eşia în drum şi desmerdam la fată: – Ghiuzel Kiustanda… Şi Grecii lacomi ziceau: Psihimu Cuştanda…
Oraşul tot erı numai o vorbă; la toate părţile ai auzit:
– Kiustenge şi Cuştanda.
Noi când mergeam la târg, zicem mergem la Kiustenge. Şi voi moldovanii ziceţi azi mai frumos, Constanţa, tot după cum chemat fata lui beiul dela Moldova. Da paşa cela dela Silistra, tare a dorit la el pe roaba care a lăsat aici, pe femeia beiului.
El vine câte odată şi eram bun şi aducea dar la moldovanca… cât aur şi cercei este la Stambul, tot…
Dar moldovanca poartă haine negre şi este trist tare şi face cruce multă la Dumnezeu.
Paşa înciudat este peste tot.
El vreă acum să fure pe Mamaia, dacă a văut că ea nu se lasă singură.
Casa la moldovancă eră pe mal lângă mare.
Fata nu este afară, Mamaia este şi spălat lână acolo la apă.
Eră ziuă şi cald mult.
Nimeni nu este, numai moldovanca spălat la apa de pe mal.
A venit atunci tâlhari cu luntre dela paşă, a prins şi a suit la ei pe Mamaia şi a fugit.
Moldovanca atunci tare strigat, că este la tâlhari.
Fata cea bălan şi bun la Alah, a fugit din casă şi când s’a văzut la mumasă, tare ţipat: – Mamaia… Mamaia…
Şi ea mititel şi frumos a sărit la apă, să prindă la luntre

Moldovanca tare speriat din luntre că îneacă fata şi ea atunci face cruce lui Alah a ei…
Fata în loc de apă, găseşte la mare o punte de nisip, care duce tot drumul până la alt mal.
Moldovanca atunci nu mai este.
Fata plânge şi fuge pe nisip, care a crescut sub picioarele a ei şi nu ştie ce să creadă la ea.
Oamenii din târg vin aici la mare şi văd minunea cea mare şi pe Kiustenge plângând.
Ei întreabă la dânsa cu mirare: Kiustenge, ce cauţi tu acolo la mare? Da’ Kiustenge, mititel şi frumos, plânge tare: Mamaia… Mamaia… Vezi… moldovanca a făcut cruce la Alah a ei şi Alah ca s’o scape şi pe ea de ruşine, a prefăcut-o în punte de nisip şi a aşternut-o ca drum între ape, ca să nu i se înece fata…
Mamaia… a făcut Alah şi minune mare este…
Turceşte, cântec frumos, – ama româneşte, nu este frumos.
Şi turcul nostru încălzit se întoarce la cântăreţ.
– Hai, Mustafa, mai zi odată, că domnul are să dea cafea la noi…
Dairaua tresaltă şi zornăe, pe când cântăreţii se bocesc în tremurări prelungite… Am plătit cafelele la toţi şi-am plecat goniţi de noapte.
Din urmă ne ajungeau frânturile cântecului plâns

Ağlı çiogiuc, ağlı
Ağla Mamaia…

Emoţiunea ne stinsese glasul şi îndemnam caii numai din biciu, cu graba oamenilor care duc acasă o comoară.”

…”

După o asemenea poveste nu ne rămâne decât să grăbim încheierea istorisirii de acum şi în episoadele ce vor urma să aflăm  ce a devenit Mamaia după anii 1920. Vom reveni.

Sursa: http://constanta-imagini-vechi.blogspot.ro/

Barca Primăriei Mangalia şi caracatiţa din spatele ei. Cumnatul lui Ponta a dat consultanţa

1

Implementarea proiectului cu finanţare europeană nerambursabilă „Club Nautic Callatis” colcăie de interese nelegitime. Clădirea clubului a fost ridicată de o firmă la al cărui număr de telefon răspunde patronul altei companii. Yachtul a fost livrat de o firmă specializată în comerţul cu obiecte de uz casnic, iar publicitatea a fost prestată de o firmă de construcţii (bine că nu era de pompe funebre!). Deşi cele trei firme au fost selectate în mod independent, pe calea licitaţiei publice, în realitate trăiesc o viaţă comună de afaceri, plină de interdependenţe. De aici şi sentimentul pregnant că la Clubul Nautic a fost o lucrătură în haită. Consultantul pentru achiziţii a fost chiar cumnatul premierului Victor Ponta. În paralel cu implementarea proiectului, Primăria Mangalia a încheiat un parteneriat cu o asociaţie nonguvernamentală, Black Sea Sailing, în care este implicat constructorul care a prestat publicitatea, împreună cu un personaj acuzat de fosta lui soţie că ar fi cărat saci cu bani în Elveţia, pentru a alimenta conturile secrete ale unor politicieni aflaţi la butoane, în perioada 2000-2004.

Proiectul iniţial nu prevedea nici un yaht, ci doar o „căpitănie”

Povestea Clubului Nautic începe în anul 2007, când primarul Mangaliei de la acea vreme, Zanfir Iorguş, a angajat o firmă de consultanţă să întocmească o cerere de finanţare nerambursabilă pentru construirea unei clădiri care să îndeplinească funcţia de „căpitănie” şi, totodată, de centru de afaceri, cu sală de conferinţe, centru informatic şi spaţii de închiriat pentru operatorii de activităţi nautice. Aprobarea proiectului a venit abia în 2012, când primar al Mangaliei s-a pomenit a fi independentul Cristian Radu. Între timp, în proiect a fost inclusă, din raţiuni care nu au fost făcute publice până acum, şi achiziţionarea unui velier. Sub răspunderea lui Radu, proiectul a fost implementat în proporţie de 90%: „căpitănia” e la locul ei, yachtul de agrement e „parcat” în dană, serviciile conexe de consultanţă şi publicitate s-au consumat din plin, iar mobilarea şi utilarea sălii de conferinţe şi a centrului informatic fac obiectul unei proceduri de achiziţie publică, în plină desfăşurare.

Consultanţa a fost prestată de cumnatul lui Victor Ponta

NAutic-Club-Callatis3

Dar iată cum s-au împărţit banii europeni şi mai ales către cine! Totul a debutat cu semnarea unui contract de consultanţă, sub numărul 46.777 din 08 noiembrie 2012, între Municipiul Mangalia şi firma bucureşteană Grossmann Engineering Group SRL. În schimbul sumei de 174.450 de lei, plus TVA, Grossmann a prestat servicii de consultanţă pentru managementul proiectului, dar şi pentru achiziţiile publice derulate de municipalitatea mangaliotă. Practic, autoritatea locală a procedat aşa cum a fost învăţată de Grossmann. Presa naţională relata, în 2012, faptul că această firmă îi aparţine lui Iulian Herţanu, nimeni altul decât cumnatul premierului Victor Ponta (Vezi aici articolul din România Liberă).

Mai departe, sub asistenţa de specialitate a firmei cumnatului premierului Ponta, municipalitatea din Mangalia a organizat trei licitaţii publice, pentru atribuirea lucrărilor de construcţie a sediului administrativ al Clubului, pentru achiziţia yachtului şi pentru contractarea serviciilor de publicitate aferente. Aşa de preţioase au fost sfaturile şi aşa de corecte procedurile, că licitaţiile au fost câştigate, independent, de trei firme care trăiau deja o viaţă comună de afaceri. Construcţia clădirii a fost atribuită firmei Opal Construct SRL din Constanţa, pentru 2.887.000,42 de lei plus TVA. Yachtul a fost livrat de Millennium Games SRL din Constanţa, pentru suma de 515.000 de lei plus TVA. Iar publicitatea a fost adjudecată de Ro-Mat-Construct SRL din Constanţa, pentru 82.950 de lei plus TVA.

Grădinaru de la Ro-Mat, omul care răspunde la telefonul firmei Opal

Opal-Construct-panou-ClubulPotrivit datelor de la Registrul Comerţului, Opal Construct SRL aparţine, în mod oficial, lui Neculai Munteanu, un personaj despre care nici motorul de căutare Google nu pare să ştie ceva. Misterul este risipit, oarecum, de faptul că telefonul de contact declarat de Opal Construct SRL la Registrul Comerţului aparţine, potrivit site-ului www.romaniaphone.com, lui Bogdan Grădinaru, care nu are nici o calitate în această firmă. Acelaşi număr de telefon a fost menţionat într-un anunţ de vânzare a unui velier „Bavaria 47” postat pe site-ul specializat www.probarca.ro, de către utilizatorul „bogdangbn” de pe adresa de e-mail romat@zappmobile.ro. Toate aceste indicii arată existenţa unor raporturi de conlucrare intensă între Opal Construct-ul anonimului Neculai Munteanu şi Ro-Mat-Construct SRL, firma de construcţii a mult mai cunoscutului Bogdan-Nicolae Grădinaru, care a ajuns în postura ingrată de a presta, la nevoie, chiar şi servicii de publicitate. Din ştiinţa noastră, Ro-Mat-Construct SRL nu a mai prestat publicitate în alte proiecte cu finanţare europeană, dar şi-a făcut plinul, cu vârf şi îndesat, din activitatea principală de construcţii. Compania este deţinută de Bogdan Grădinaru în parteneriat cu Vasile Costea, care deţine, în calitate de asociat unic, şi SC ABC Val SRL. Cele două firme-surori au încasat, de-a lungul anilor, zeci de milioane de euro din bani publici, fiind abonate la lucrările unor instituţii precum Primăria Constanţa (reabilitarea zonei peninsulare), Primăria Mangalia (pentru reabilitarea lacurilor din Neptun), RAJA SA (schimbarea conductelor magistrale de apă), CN APMC SA (refacerea diverselor breşe apărute în diguri), CN ACN SA (reparaţii) sau UMC (construcţii de cămine pentru studenţi).

Yachtul a fost cumpărat de la un furnizor de hârtie igienică

06Firma Millennium Games SRL Constanţa, cea care a livrat Primăriei Mangalia velierul Bavaria Cruiser 38 (cu o lungime de 11,72 de metri, catarg de 15,45 metri înălţime, greutate nominală de 7,2 tone şi velă de 69 mp), este într-o situaţie similară. Datele de la ORC spun că aceasta are drept obiect principal de activitate comerţul cu obiecte de uz casnic. Firma este deţinută de Ioana Cojocaru, are un singur salariat, dar a realizat o cifră de afaceri cumulată pentru perioada 2004-2012, de peste 130 de miliarde de lei vechi. Anul acesta, Millennium Games SRL a semnat un contract de furnizare de materiale de construcţii cu SC RAJA SA, de peste 33 de miliarde de lei vechi. Iar în trecut, a mai livrat hârtie igienică pentru Administraţia Porturilor şi ţesături pentru Armată. Este mai mult decât evident că secretul sutelor de miliarde nu vine de la nici o performanţă comercială pe piaţa liberă (greu de făcut cu un singur angajat), ci de la îngăduinţa, contrară legii, a organizatorilor de licitaţii de a nu cere dovada experienţei în domeniu.

O viaţă comună de afaceri

Legăturile de afaceri dintre cele trei firme care şi-au adjudecat, independent, construcţia Clubului Nautic, livrarea velierului şi prestarea serviciilor de publicitate au lăsat dâre adânci şi în actele oficiale ale Consiliului Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor. Astfel, prin Decizia 1164 din 5 aprilie 2013, CNSC a respins o contestaţie depusă de asocierea de firme „Millennium Games SRL – Ro-Mat-Construct SRL – 144 Engineering SRL” la o licitaţie organizată de Administraţia Naţională a Penitenciarelor. La aceeaşi licitaţie, în mod separat, a participat şi SC Opal Construct SRL, care a depus la rândul ei contestaţie. Printr-o altă decizie, adoptată de CNSC sub numărul 1760 din 22 mai 2013, a fost respinsă o contestaţie formulată de asocierea „Opal Construct SRL – Ro-Mat-Construct SRL – Depac SRL” în legătură cu o licitaţie organizată de Ministerul Apărării. Or, deciziile menţionate atestă că cele trei firme care au câştigat independent la Mangalia au dependenţe între ele pe linie de afaceri.

Toate aceste legături explică mai bine schema de atribuire a licitaţiilor de la Mangalia. Căci altfel ar fi greu de înţeles cum de a fost ales furnizor al yachtului o firmă care vinde hârtie igienică şi prestator al publicităţii o firmă care dă cu pietre în breşele de la dig. Că doar nu s-au terminat firmele de publicitate din ţara asta!

Coco ducea sacii de bani ai lui Sechelariu în Elveţia; acum e partenerul Primăriei Mangalia

Datele anterior prezentate, precum şi altele pe care urmează să le detaliem, arată că eminenţa cenuşie a afacerii este Bogdan Grădinaru.  Acesta nu este doar liantul dintre cele trei firme care au câştigat procedurile independente de achiziţie de la Mangalia. Este, totodată, partenerul Primăriei Mangalia, prin intermediul Asociaţiei Black Sea Sailing, în cadrul proiectului „Regata Poseidon” anunţat public în luna martie 2013, care urmează a se desfăşura, cu plecare din Portul Turistic Mangalia, la sfârşitul lunii august. Black Sea Sailing a fost fondată în anul 2011, de Bogdan Grădinaru, Cornel Ciocianu şi Nicolae Pocora. Ca o paranteză, trebuie să spunem că Ciocianu (zis Coco) a devenit cunoscut opiniei publice în anul 2006, când soţia sa a intentat divorţ şi l-a „turnat” instanţei de judecată. Coco ar fi cărat banii (murdari) cu sacoşa, potrivit fostei sale soţii, depunând şi scoţând numerar, pentru VIP-urile politice, la o bancă elveţiană, înainte de 2004, când era consilierul ministrului Sergiu Sechelariu (Vezi aici articolul din 2006).

Revenind la momentul prezent, trebuie să spunem că asociaţia înfiinţată de Grădinaru şi Ciocianu are sediul social pe strada Pescarilor 101 din Constanţa, exact acolo unde funcţionează şi Opal Construct SRL. La numărul ei de telefon, afişat pe site-ul oficial, răspunde, însă, Marina Eforie Nord. Vă reamintim că la numărul oficial al firmei Opal, nu răspunde asociatul acesteia, ci patronul de la Ro-Mat. Patronul care, iată, este totodată şi preşedinte la Asociaţia care împarte acelaşi sediu cu Opal şi acelaşi număr de telefon cu Marina Eforie Nord! Ori, toate aceste aspecte arată că una e în acte şi alta în înţelegerea nescrisă după care funcţionează persoanele juridice pe care le-am întâlnit în povestea de faţă.

 Yachtul ar putea ajunge în custodia dealerului exclusiv care n-a participat la licitaţie

O altă ciudăţenie, care nu putea lipsi nici ea din poveste, este aceea că în Portul Turistic Mangalia funcţionează deja o şcoală de yachting sub denumirea „Black Sea Sailing School”, dar Grădinaru nu joacă nici un rol oficial în aceasta. Denumirea ne-ar indica prezenţa sa în afacere, însă site-ul şcolii – www.scoalarya.ro – arată  că, pe hârtie, organizatorul cursurilor este firma Blue Marine Yachts SRL, dealerul exclusiv pentru România al velierelor Bavaria. Dealer pe care Primăria Mangalia nu l-a invitat la procedura de achiziţie publică, preferând să cumpere velierul de la Millennium Games SRL, firma care – vă reamintim – se ocupă, în principal, de livrările de hârtie igienică. Pe de altă parte, acelaşi dealer, prin intermediul şcolii deschise sub o titulatură care evocă, nu propriul nume, ci numele asociaţiei lui Grădinaru, ar putea să preia „barca Primăriei Mangalia” în exploatare. Şi, atunci, cum să participe la licitaţia pentru furnizarea velierului pe care tocmai ar putea să-l preia în custodie?

Dovada că velierul va ajunge pe mâini private a fost produsă, în mod public, de primarul Cristian Radu, care a declarat, citat de întreaga presă cu ocazia lansării la apă, că: „Yachtul urmează să fie folosit pentru activităţi de agrement şi va intra în circuitul de formare profesională, în cadrul unei şcoli de navigaţie cu vele ce va funcţiona în incinta Clubului Nautic Callatis.”.  Ori, singura şcoală de navigaţie cu vele care funcţionează, acum, în Portul Turistic Mangalia, este „drăcia” care poartă numele asociaţiei lui Grădinaru, dar aparţine dealerului exclusiv Bavaria.

Schimbarea la faţă… şi oamenii din spate

Roberrt-Ambrozie-si-Tusac-2Şi, ca să ne lămurim mai bine de toată „viermuiala” de interese şi legături, trebuie să spunem că Blue Marine Yachts SRL este înmatriculată pe numele lui Robert Ambrozie, un împătimit al sportului cu vele. În anul 2008, Ambrozie comenta pe blogul lui Lucian Vişa din Mangalia, despre strategia greşită a fostului primar Tusac de a impune taxe foarte mari pentru activităţile din Portul Turistic. Un an mai târziu, îşi schimba optica, devenind partener oficial cu Primăria Mangalia, pentru organizarea unei regate a ambarcaţiunilor cu vele, trăgându-se în poză cu Tusac, cel pe care îl mustra înainte. Printre sponsorii evenimentului din 2009, s-a regăsit şi firma KFD Energy SRL aparţinând milionarului George Brăiloiu, personajul care a cumpărat manuscrisele lui Emil Cioran pentru a le dona statului român. Presa locală a dezvăluit că acesta este vărul primar al lui Ovidiu Brăiloiu, primarul din oraşul în care asociaţia lui Grădinaru şi-a pus numărul de telefon pe Portul Turistic. După încă un an, Ambrozie a devenit manager la KFD Energy SRL, coordonând afacerile lui George Brăiloiu cu produse de iluminat pe baza unei tehnologii revoluţionare cu LED-uri (fabricate de Optogan Group, companie controlată de miliardarul rus Mihail Prokhorov).

În loc de concluzii

La ce interese sunt în joc, devine străveziu de ce a fost extins proiectul „Club Nautic Callatis” cu achiziţia, neprevăzută iniţial, a velierului Bavaria Cruiser 38.

Adrian Carlescu

Dorian Hapurnea

Peste 70 kilograme de peşte confiscate la Isaccea

0

81089 7 frontiera pestePoliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au acţionat pe linia prevenirii şi combaterii braconajului piscicol în zona de competenţă, identificând un conducător auto care transporta, cu un autoturism marca Dacia 1310, cantitatea de 71,5 kilograme peşte fără documente justificative.
În data de 31.07.2013, în jurul orei 06.45, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Isaccea au oprit pentru control, în zona de competenţă, un autoturism marca Dacia 1310, condus de cetăţeanul român C.S., în vârstă de 34 ani.
În autoturism a fost găsită cantitatea de 71,5 kilograme peşte din speciile ştiucă şi caras, pentru care şoferul nu poseda documente legale.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de peşte, evaluată la 188,5 lei, care a fost predată spre valorificare unor societăţi comerciale de profil conform procedurilor legale.
Persoana în cauză, domiciliată în judeţul Tulcea, este cercetată pentru săvârşirea infracţiunii de „deţinere şi transport a peştelui fără documente legale”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 64, lit. j din O.U.G. 23/2008 modificată şi aprobată prin Legea 317/2009.

Opel Astra cu ITP fals, descoperit la Vama Veche

0

Opel_Astra_front_20080306Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit în P.T.F. Vama Veche un autoturism marca Opel Astra, înmatriculat în R. Bulgaria, pentru care conducătorul auto a prezentat la control un certificat de inspecţie tehnică fals.
În data de 31.07.2013, în jurul orei 10.30, în P.T.F. Vama Veche s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de frontieră cetăţeanul român B.F., în vârstă de 21 ani, care conducea un autoturism marca Opel Astra înmatriculat în R. Bulgaria.
Conducătorul auto a prezentat la controlul specific un certificat tip I.T.P. care prezenta indicii de falsificare.
Bărbatul, domiciliat în judeţul Iaşi, a declarat că a achiziţionat autotursimul fără a cunoaşte faptul că documentul în cauză este fals. Poliţiştii de frontieră i-au întocmit cetăţeanului român dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de uz de fals, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 291 Cod Penal.