Într-o conferinţă de presă, fostul primar şi deputat Zanfir Iorguş a atras atenţia că Municipiul Mangalia se află în pragul insolvenţei. „Sunt peste 200 de miliarde datorii din mandatul 2008-2012, la care se adaugă încă 200 de miliarde împrumutate recent. În total, peste 400 de miliarde, adică mai mult decât (jumătate din – n.r.) bugetul oraşului. Într-o societate aşezată din punct de vedere instituţional, Primăria Mangalia trebuia fie în insolvenţă”, a declarat Iorguş, citat de presa locală. Potrivit Legii 273/2006 privind finanţele publice locale, modificată, şi OUG 46/2013, unităţile administrativ-teritoriale pot fi declarate în stare de insolvenţă, atunci când înregistrează, timp de 120 de zile consecutiv, datorii neplătite care ating nivelul de 50% din bugetul local. OUG 46/2013 a fost publicată în Monitorul Oficial al României în data de 24 mai, urmând să se aplice în mod efectiv, după 30 de zile, timp în care Direcţiile Generale ale Finanţelor Publice au obligaţia să întocmească registrele de situaţii de criză, respectiv de insolvenţă. Ascunderea stării de insolvenţă de către primari este faptă penală, potrivit Ordonanţei adoptate de Guvernul Ponta.
Iorguş spune că Primăria Mangalia se află în pragul insolvenţei
BMW cu autorizaţia de circulaţie expirată
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au identificat în zona de competenţă un cetăţean român care conducea un autoturism marca BMW cu autorizaţia de circulaţie provizorie expirată.
În data de 09.06.2013, în jurul orei 12.45, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Cernavodă au oprit pentru control, în zona de competenţă, un autoturism marca BMW model 318 I, în care se aflau patru persoane.
În cadrul controlului specific asupra documentelor autoturismului a reieşit faptul că autorizaţia de circulaţie provizorie este expirată.
Conducătorul auto, S.J.M., în vârstă de 27 ani, domiciliat în oraşul Cernavodă, a declarat că a împrumutat autoturismul de la fratele său, fără a cunoaşte faptul că numărul provizoriu este expirat.
Poliţiştii de frontieră i-au întocmit conducătorului auto dosar penal sub aspectul savârşirii infractiunii de „punere în circulaţie pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat sau neînregistrat”, faptă prevazută şi sancţionată de art. 85, alin. 1 din O.U.G. 195/2002.
420 kilograme de peşte confiscate în zona Midia
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au acţionat pe linia prevenirii şi combaterii braconajului piscicol în zona de competenţă, identificând două persoane care transportau, cu două autovehicule, cantitatea de 420 kilograme de peşte din specii diferite, fără documente justificative.
● În data de 08.06.2013, în jurul orei 09.00, poliţiştii de frontieră din cadrul P.P.F. Midia au oprit pentru control, în zona de competenţă, o autoutilitară marca Volkswagen Caddy, condusă de cetăţeanul român B.R., în vârstă de 40 ani.
În autovehicul au fost găsite mai multe butoaie din plastic, în care se afla cantitatea de 351 kilograme peşte proaspăt din specia hamsie.
Bărbatul, domiciliat în municipiul Constanţa, a prezentat la control avizul de însoţire a mărfii transportate şi declaraţia în conformitate, fără însă a poseda factură fiscală.
● În acceaşi zi, în jurul orei 19.30, poliţiştii de frontieră din cadrul P.P.F. Midia l-au identificat în zona de comptenţă pe I.N.N., în vârstă de 49 ani, care transporta, cu un autoturism marca Fiat Doblo, cantitatea de 69 kilograme peşte din specii diferite, fără documente de provenienţă şi transport.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de 420 kilograme peşte, evaluată la 965,5 lei, pe care au predat-o spre valorificare unei societăţi comerciale de profil, conform procedurilor legale.
Persoanele în cauză sunt cercetate pentru săvârşirea infracţiunii de „deţinere şi transport al peştelui fără documente legale”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 64 din O.U.G. 23/2008 modificată şi aprobată prin Legea 317/2009.
Fotoreportaj. Constanța, orașul ruină!
Citim zilnic în presa locală despre reabilitarea pieței Ovidiu și a falezei din zona cazinoului. Ne place să ne lăudăm că vom avea cel mai frumos oraș vechi din țară, că suntem al doilea oraș din România sau că odată venită vara, lumea bună se mută aici. Adevărul însă, pe care refuzăm din păcate să-l vedem, este că în ultimii ani orașul Constanța s-a deteriorat sever, în imaginea sa de ansamblu și nu numai. Dezastrul pe care l-am putut vedea ani de zile în zona veche a orașului s-a extins, fiind acum admirat în plin centru. Cazinoul, mândria orașului nostru, devenit o ruină incredibilă, este poate exemplul cel mai bun. Rugina, dacă-mi permiteți să-i spun așa, acoperă acum cea mai mare parte din oraș, oferindu-le turiștilor o Constanța gri, dărâmată și dezolantă. Începem astăzi o campanie, prin care dorim să atragem atenția autorităților asupra orașului nostru, pe care s-au mulțumit în ultimii ani să-l coafeze pe ici pe colo, cu niște copacei aranjați ridicol și mult prea multe sensuri giratorii. Nu căutăm vinovați, nu ar servi la nimic. Ne dorim soluții, pentru ca orașul Constanța să își schimbe imaginea actuală în bine.
Începem acest serial cu un fotoreportaj din plin centrul orașului Constanța. Bulevardul Ștefan cel Mare, cândva cel mai căutat bulevard comercial al urbei, se zbate astăzi în mizerie fiind evitat de locuitori pentru infracționalitatea ridicată din zonă dar și pentru degradarea care a devenit evidentă la orice pas. Ce face primăria pentru a da strălucire zonei? Nimic.
Primul lucru care te frapează la bulevardul în cauză sunt pavelele, neschimbate de ani de zile, care arată groaznic și dau un aspect extrem de putred zonei pietonale.
Bulevardul are nevoie de o nouă asfaltare, mai ales după ce anumite echipe de constructori au desfășurat lucrări în urma cărora pavajul e aproape complet distrus.
Îmi plăcea, în copilărie, să mă bucur de tâșnitorile pe care le întâlneam în oraș, fără să-mi fie sete neapărat. Erau o jucărie interesantă pentru mine la fel cum bănuiesc că se întâmpla pentru orice copil. Cu atât mai deprimant mi se pare să le admir acum, uitate și ruginite, folosite doar pe post de coș de gunoi de către unii dintre trecători. Imaginea unui panou de curent, murdar si înainte de toate periculos, completează tabloul macabru din zona magazinului Tomis.
Pe băncile de pe bulevardul Ștefan cel Mare, nu prea-ți vine să te așezi. Dincolo de faptul că au fost așezate urât, fără ca fostele suporturi să fie înlăturate, lemnul din care sunt construite nu a rezistat, fiind complet uzat. Alături de panourile publicitare goale sau pline de tot felul de afișe, băncuțele constituie încă un detaliu dizgrațios al zonei centrale.
Pasajul de la magazinul Tomis e probabil cel mai urât lucru pe care îl poți vedea în Constanța. Zilnic, ne riscăm viețile preferând să traversăm strada Mihai Viteazu printre mașini, pentru că prin pasaj ți-e pur și simplu silă să treci. În timp ce primarul nostru face pe salvamarul pentru a promova stațiunea Mamaia, pasajul de lângă Tomis Mall e un adevărat altar al mizeriei. Să ne închipuim pentru o secundă ce gândește turistul care ia la pas bulevardul Ștefan cel Mare și ajunge în acest pasaj? Cu ce imagine pleacă el acasă, domnilor experți în turism care lăudați Constanța pe toate posturile de televiziune? Poate ar fi cazul ca aleșii noștri să coboare din mașină și să facă o plimbare prin orașul pe care-l administrează, pentru că devine clar că n-au mai făcut asta de ceva vreme. Știm, bineînțeles, că pasajul a fost concesionat magazinului Tomis și că odată cu această mutare autoritățile s-au spălat pe mâini, însă așa cum oricărui privat i se impune constant să aibă grija de fațada proprie, la fel si magazinului în cauză trebuie să i se ceară ca situația să fie rezolvată.
Situația nu e cu nimic diferită nici dincolo de pasaj, înspre ICIL. Clădiri, care din păcate au o reală valoare istorică, precum Hanul Balcan, despre a cărui soartă tristă am scris deja, sunt lăsate în paragină de către proprietarii care nu-și permit să le restaureze. Autoritățile locale se ascund după faptul că de proprietatea privată nu te poți atinge deși înțelegem cu toții că e vorba de un dezinteres total al actualei administrații. Soluții s-ar putea găsi, așa cum s-au găsit în toate colțurile lumii, însă pentru asta ar trebui să existe dorință și felul în care arată Ștefan cel Mare ne demonstrează din plin că nu e cazul.
Cerem pe această cale Primăriei Constanța să demonstreze locuitorilor acestui oraș că-i respectă și să înceapă să amenajeze zona despre care vorbim. Primul pas ar trebui să fie reabilitarea pasajului amintit. Vorbim totuși despre o lucrare care nu ar îngreuna bugetul local și care atât timp cât există interes și bunăvoință, se poate face în doar câteva zile. Cu riscul de a mă repeta, prin zona respectivă trec turiști, pe care nu cred că-i mai vezi a doua oară în Constanța după o asemenea experiență.
Oamenii v-au ales, domnule primar! Centrul Constanței NU are voie să arate în felul acesta. Vom continua cu această campanie, până când autoritățile se vor decide să ia măsuri, pentru că de prea mult timp constănțenii sunt privați de probabil cea mai frumoasă zonă pentru promenadă, din orașul lor, datorită indiferenței cu care bulevardul Ștefan cel Mare a fost lăsat de către autorități în paragină.
Dorian Hapurnea
Arest preventiv pentru proxeneta minoră
La data de 7 iunie a.c., poliţiştii Biroului Investigaţii Criminale din Poliţiei Municipiului Constanţa au prezentat instanţei, pe cei trei suspecţi reţinuţi pentru săvârşirea infracţiunilor de proxenetism, complicitate la proxenetism şi raport sexual cu minori, magistraţii dispunând luarea măsurii arestării preventive a acestora. Tânăra de 17 ani a primit mandat de arestare preventivă pentru 19 zile, în timp ce tânărul de 19 ani şi bărbatul de 58 de ani, au primit fiecare câte 29 de zile de arest preventiv. Toţi cei trei suspecţi au fost introduşi în Centrul de Reţinere şi Arestare Preventivă din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa. Reamintim că, la data de 6 iunie a.c., poliţiştii Biroului Investigaţii Criminale din cadrul Poliţiei Municipiului Constanţa, cu sprijinul de specialitate al poliţiştilor Direcţiei Operaţiuni Speciale – I.G.P.R au documentat activitatea infracţională a doi tineri de 17 şi respectiv 19 ani, suspectaţi de săvârşirea infracţiunilor de proxenetism şi complicitate la proxenetism. Din investigaţii a reieşit că, începând cu luna februarie a.c., cei doi suspecţi au recrutat, prin promisiuni de oferire a unor sume de bani, mai multe minore. Acestea erau conduse la un apartament închiriat în municipiul Constanţa, unde, întreţineau raporturi sexuale cu un bărbat de 58 de ani, din Constanţa, contra unor sume de bani, o parte din acestea fiind însuşite de către suspecţi, minorelor revenindu-le o mică parte.
Audi A4 cu autorizaţia de circulaţie expirată
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au identificat în P.T.F. Negru Vodă un cetăţean romîn care conducea un autoturism marca Audi A4 cu autorizaţia de circulaţie provizorie expirată.
În data de 07.06.2013, în jurul orei 05.30, în P.T.F. Negru Vodă s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de frontieră cetăţeanul român, M.M.G., în vârstă de 27 ani, care călătorea cu un autoturism marca Audi A4.
În cadrul controlului specific asupra documentelor autoturismului a reieşit faptul că autorizaţia de circulaţie provizorie este expirată din data de 12.04.2013.
Poliţiştii de frontieră i-au întocmit bărbatului, domiciliat în judeţul Prahova, dosar penal sub aspectul savârşirii infractiunilor de „punere în circulaţie pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat sau neînregistrat”, faptă prevazută şi sancţionată de art. 85, alin. 1 din O.U.G. 195/2002.
Renault Laguna furat din Franţa, descoperit la Negru Vodă
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au depistat în P.T.F. Negru Vodă un autoturism marca Renault Laguna care figurează ca fiind furat din Franţa.
În data de 07.06.2013, în jurul orei 06.00, în P.T.F. Negru Vodă s-au prezentat pentru efectuarea formalităţilor de frontieră doi cetăţeni români, care călătoreau cu un autoturism marca Renault Laguna cu numere de Franţa.
În urma verificărilor efectuate s-a stabilit că autoturismul figurează ca fiind furat din Franţa, din data de 20.04.2013.
Pasagerul din dreapta, B.C., în vârstă de 33 ani, domiciliat în judeţul Argeş, a declarat că autoturismul îi aparţine, precizând că l-a achiziţionat dintr-un târg auto, în schimbul sumei de aproximativ 1.500 euro, fără a cunoaşte faptul că este furat.
Autoturismul în valoare de aproximativ 5.000 de euro a fost indisponibilizat la sediul S.P.F. Negru Vodă pentru continuarea cercetărilor.
Poliţiştii de frontieră i-au întocmit cetăţeanului român dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de complicitate la furt, faptă prevăzută şi pedepsită de art. 26 raportat la art. 208, alin. 1 şi 4 din Codul Penal.
Programul ”Second Line of Defence” implementat la Constanța
Proiectul programului „Instalare sisteme de monitorizare a traficului ilegal de materiale radioactive în Portul Constanţa” a ajuns în această săptămână la faza a doua de implementare, în acest sens devenind operaţionale alte cinci porţi de acces din Portul Constanţa şi din Portul Constanţa Sud Agigea.
Prima fază a proiectului, care a vizat porţile de acces nr. 1 şi 7 din Portul Constanţa, a fost implemantată în luna aprilie 2012.
Programul „Second Line of Defense” (S.L.D.) destinat detecţiei la frontieră a materialelor nucleare şi radioactive în vederea prevenirii traficului ilicit cu aceste produse, reprezintă un program amplu ce urmareşte dotarea a 600 de puncte de trecere a frontierei din peste 30 de ţări ale lumii cu echipament specific. La nivelul ţării noastre programul este implementat şi gestionat de către Ministerul Afacerilor Interne – Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră Române, cu sprijinul Departamentului Energiei (D.O.E.) din cadrul Guvernului S.U.A., reprezentând o donaţie a guvernului american.
„Second Line of Defense” prevede, în principal, instalarea unor portal-monitoare ce detecteaza radiaţii gama şi neutroni în punctele de frontieră rutiere, navale şi aeriene situate la frontiera externa a U.E., la graniţa cu R. Ucraina, Serbia, R. Moldova şi la Marea Neagră, cât şi în cadrul Aeroportului Internaţional „Henri Coandă” Bucureşti. Totodată, programul presupune realizarea unui sistem on-line de avertizare ce cuprinde o bază de monitorizare centrală, staţii de alarmă centrale şi staţii de alarmă locale. Implementarea programului a început în P.T.F. Galaţi Rutier şi în P.T.F. Galaţi Feroviar, de la frontiera cu R. Moldova şi a fost continuată la Marea Neagră, în Portul Constanţa şi Constanţa Sud – Agigea.
Tot în cadrul acestui proiect, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră a primit din partea Departamentului Energiei din S.U.A. două autovehicule dotate cu mijloace mobile de detecţie a materialelor nucleare şi radioactive, care au fost utilizate de către ofiţerii specializaţi în combaterea infracţionalităţii transfrontaliere. Tehnica a fost folosită inclusiv în misiunile din zonele de acces ale Portului Constanţa şi Constanţa Sud – Agigea.
Pe parcursul implementarii Programului S.L.D., peste 100 de poliţişti de frontieră au fost specializaţi şi instruiţi de experţi din S.U.A. pentru a utiliza echipamentele mobile şi fixe de detecţie a radiaţiilor, precum şi echipamentele portabile.
Informatii de background:
Programul „Second Line of Defense” (S.L.D.) se derulează în baza Acordului dintre Ministerul Afacerilor Interne din România şi Departamentul Energiei din Statele Unite ale Americii cu privire la cooperarea în domeniul prevenirii traficului ilicit cu substanţe nucleare şi alte materiale radioactive, semnat la data de 15.09.2008.
Pentru ţara noastră implementarea programului „Second Line of Defense” conduce la întărirea rolului activ pe care Romania îl are în regiune, în soluţionarea unor probleme majore precum lupta impotriva terorismului, promovarea parteneriatului strategic cu S.U.A. şi promovarea intereselor de securitate ale statului român.
În plan logistic, acest Program constă în asistenţa acordată Poliţiei de Frontieră Române în ceea ce priveşte furnizarea echipamentului şi a materialelor, precum şi în efectuarea instruirii şi livrărilor prevazute în Acord, acestea incluzând ajutor tehnic şi consultări în următoarele domenii:
• crearea şi implementarea regulamentului şi a altor programe în domeniul prevenirii traficului transfrontalier cu materiale nucleare speciale şi alte materiale radioactive;
• dezvoltarea mijloacelor tehnice şi a metodelor de detectare şi identificarea la frontieră a materialelor nucleare speciale şi a altor materiale radioactive, precum şi a procedurilor şi capacităţilor de răspuns;
• livrarea şi instalarea în punctele de trecere a frontierei (situate pe frontiera externă a U.E.) la intrarea / ieşirea în / din România a echipamentului şi dispozitivelor adaptate pentru condiţiile existente în ţara noastră (inclusiv testarea, configurarea şi demonstraţiile cu aceste echipamente şi dispozitive);
• livrarea de seturi de piese de schimb, echipament de testare şi alte echipamente, în vederea întreţinerii utilajelor şi dispozitivelor furnizate de D.O.E. – S.U.A.;
• pregătirea poliţiştilor de frontieră români şi a altor categorii de personal pentru detectarea la frontieră a materialelor speciale nucleare şi a materialelor radioactive, precum şi pentru utilizarea adecvată a echipamentului furnizat de D.O.E. – S.U.A.;
• sprijin pentru întreţinerea echipamentului furnizat de D.O.E. – S.U.A., conform unui plan de întreţinere şi susţinere, stabilit reciproc de părţile contractante.
Poliția a ”penalizat” cuibul de ilegaliști din Cuza Vodă
Ofiţerii Serviciului Investigarea Fraudelor din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Constanţa, în colaborare cu reprezentanţii Administraţiei Fondului de Mediu Bucureşti şi ai Gărzii Naţionale de Mediu Constanţa au desfăşurat o acţiune privind prevenirea şi combaterea activităţilor economice ilegale ce se comit cu ocazia colectării, valorificării, comercializării şi exportului de deşeuri industriale reciclabile.
Cu această ocazie poliţiştii au verificat mai multe societăţi comerciale de pe raza localităţii Cuza Vodă, care au ca obiect de activitate colectarea şi valorificarea deşeurilor de la persoane fizice şi juridice.
Din verificări a reieşit faptul că 18 societăţi comerciale desfăşoară activităţi ilegale, încălcând prevederile art.6 şi art.9 alin.1 lit. f din Legea 241/2005 şi a OUG 196/2005 care au ca efect neplata taxelor şi impozitelor datorate bugetului de stat prin neachitarea contribuţiei la fondul de mediu de 3% din veniturile realizate, din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase şi sustragerea de la efectuarea verificărilor financiar contabile prin declararea fictivă a sediului social.
În urma acţiunii desfăşurate de poliţişti, au fost înregistrate 12 dosare penale, constatându-se 20 infracţiuni ca urmare a nerespectării prevederilor art.6 şi art.9 alin.1 lit.32 f din Legea 241/2005.
Reținuți pentru proxenetism și sex cu minore
Trei persoane cu vârste cuprinse între 17 şi 58 de ani au fost reţinute pe bază de ordonanţă de poliţiştii Biroului Investigaţii Criminale, pentru săvârşirea infracţiunilor de proxenetism, complicitate la proxenetism şi raport sexual cu minori.
La data de 6 iunie a.c., poliţiştii Biroului Investigaţii Criminale din cadrul Poliţiei Municipiului Constanţa, cu sprijinul de specialitate al poliţiştilor Direcţiei Operaţiuni Speciale – I.G.P.R au documentat activitatea infracţională a doi tineri de 17 şi respectiv 19 ani, suspectaţi de săvârşirea infracţiunilor de proxenetism şi complicitate la proxenetism.
Din investigaţii a reieşit că, începând cu luna februarie a.c., cei doi suspecţi au recrutat, prin promisiuni de oferire a unor sume de bani, mai multe minore. Acestea erau conduse la un apartament închiriat în municipiul Constanţa, unde, întreţineau raporturi sexuale cu un bărbat de 58 de ani, din Constanţa, contra unor sume de bani, o parte din acestea fiind însuşite de către suspecţi, minorelor revenindu-le o mică parte.
În urma probatoriului administrat în cauză, faţă de aceştia a fost luată măsura reţinerii pentru 24 de ore, urmând ca în cursul acestei zile să fie prezentaţi procurorilor, în vederea sesizării instanţei de judecată cu propunerea de arestare preventivă, pentru săvârşirea infracţiunilor de proxenetism, complicitate la proxenetism şi raport sexual cu minori.
Expoziție cu obiecte de artă din deșeuri marine!
Ziua Mediului 2013 a mobilizat elevii din 30 de şcoli şi licee din judeţul Constanţa, care vă aduc o super-expoziţie de obiecte de artă! „Marea Neagră din plastic” este evenimentul la care vă aşteptăm cu multă căldură, sperând că veţi fi încântaţi de ceea ce veţi vedea. Timp de câteva luni, elevii s-au „trudit” să strângă deşeuri marine, pe care mai apoi să le transforme în adevărate capodopere, toate având, desigur, ca temă, mediul marin.
Expoziţia face parte din cadrul proiectului European MARLISCO (MARine Litter in Europe Seas: Social AwarenesS and CO-Responsibility), ce implică 15 ţări europene şi care are drept scop creşterea gradului de conştientizare al consecinţelor ce decurg din neprotejarea mediului marin.
V-am făcut curioşi? Ei bine, vă mai spunem doar că micii noştri artişti au făcut totul singuri! Nu i-a ajutat nimeni să construiască delfinii, căluţii de mare şi… restul de exponate inedite, pe care le veţi admira doar dacă veniţi sâmbătă, 8 iunie, în Parcul Tăbăcărie, lângă zona “Ţara Piticilor”, între orele 16:00-18:00.
Vă aşteptăm cu drag !
Marea te cheamă la cel mai inedit eveniment eco! Vino în Parcul Tăbăcăriei, sâmbătă, 8 iunie, de la ora 16 să participi la o super-expoziție cu obiecte de artă realizate din deșeuri marine și create de elevi ai școlilor din județul Constanța! Vă aştepăm cu jocuri şi premii pe măsură!
Când doi se ceartă, suferă … mașina!
La data de 5 iunie a.c., ora 15.30, poliţiştii din Năvodari au fost sesizaţi de către un bărbat, despre faptul că la intersecţia străzilor Mării cu Frunzelor, un tânăr ar fi provocat mai multe distrugeri unui autoturism ce se afla staţionat, după care a fugit. Poliţiştii din Năvodari au reuşit identificarea şi depistarea suspectului, stabilind că, pe fondul unui conflict mai vechi pe care îl avea cu proprietarul autoturismului, acesta, prin spargerea celor două geamuri laterale spate, dar şi a unei portiere, a provocat distrugeri autoturismului. Cercetările sunt continuate de către poliţişti, cu suspectul în stare de libertate, pentru săvârşirea infracţiunii de distrugere.
Minor suspectat de tentativă de tâlhărie
Poliţiştii Biroului Investigaţii Criminale din cadrul Poliţiei Municipiului Medgidia au identificat un minor, în vârstă de 15 ani, din localitatea Mihail Kogălniceanu, suspectat de săvârşirea unei tentative la infracţiunea de tâlhărie.
În cauză, la data de 4 iunie a.c., poliţiştii din Medgidia au fost sesizaţi de către o tânără, cu privire la faptul că, în jurul orei 19.00, aflându-se la intersecţia străzilor Maramureş cu Mărăşti, a fost acostată de un tânăr, care a încercat să-i smulgă lănţişorul pe care îl purta la gât. Suspectul a fost identificat la scurt timp de poliţişti, acesta fiind cercetat în stare de libertate, pentru documentarea întregii activităţi infracţionale.
Întrucât în urma verificărilor efectuate, s-a constatat că minorul provine dintr-o familie dezorganizată, motiv pentru care a fost internat într-un centru de primire al minorilor, de pe raza municipiului Constanţa.
440 litri de motorină, confiscaţi în Cernavodă
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit într-un autovehicul marca Jeep Grand Cherokee, aflat pe malul Dunării, 440 litri de motorină pentru care conducătorul auto nu poseda documente de provenienţă.
În data de 04.06.2013, în jurul orei 23.00, poliţiştii de frontieră din cadrul S.P.F. Cernavodă au oprit pentru control, pe malul braţului Cochirleni al Dunării, un autovehicul marca Jeep Grand Cherokee, condus de cetăţeanul român M.S., în vârstă de 39 ani. În autovehicul autoturismului au fost descoperite 22 recipiente din plastic în care era depozitat produs petrolier cu miros specific de motorină. Bărbatul, domiciliat în oraşul Cernavodă, a declarat că a găsit respectivele recipiente abandonate într-o ambarcaţiune pe malul Dunării.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de 440 litri de motorină, evaluată la 1.760 lei, conform procedurilor legale, iar persoanei în cauză i-au întocmit dosar penal pentru săvârşirea infracţiunii de „însuşirea bunului găsit”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 216, alin. 1 Cod Penal.
Aproximativ 300 de kilograme de calcan şi rechin confiscate în zona Midia
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au acţionat pe linia prevenirii şi combaterii braconajului piscicol în zona de competenţă, identificând două persoane care transportau, cu un autoturism marca Opel Omega, cantitatea de 290 kilograme peşte din speciile calcan şi rechin, fără documente justificative.
În data de 05.06.2013, în jurul orei 15.30, poliţiştii de frontieră din cadrul P.P.F. Midia au oprit pentru control, în zona de competenţă, un autoturism marca Opel Omega, în care se aflau două persoane.
În portbagajul şi interiorul autoturismului înmatriculat în Constanţa a fost găsită cantitatea de 290 kilograme peşte din speciile calcan şi rechin.
Cele două persoane, P.G. în vârstă de 45 ani şi P.V. de 50 ani, domiciliate în oraşul Năvodari, nu posedau documente justificative pentru marfa transportată.
Poliţiştii de frontieră au ridicat în vederea confiscării cantitatea de peşte, evaluată la 3.149 lei, pe care au predat-o spre valorificare unei societăţi comerciale de profil, conform procedurilor legale.
Persoanele în cauză sunt cercetate pentru săvârşirea infracţiunii de „deţinere şi transport al peştelui fără documente legale”, faptă prevăzută şi sancţionată de art. 64 din O.U.G. 23/2008 modificată şi aprobată prin Legea 317/2009.
Apocalipsa primăriilor. Ponta se pregăteşte să conducă ţara prin contabili!
Tocmai când întreaga suflare din România era preocupată cu scandalul condamnării lui Gigi Becali, Guvernul Ponta adopta o ordonanţă de urgenţă, cum alta n-a mai fost dată în această ţară. Pentru prima dată în istoria fragedei noastre democraţii, s-a deschis drumul ca localităţile şi judeţele să fie conduse de contabili. Primarii şi preşedinţii de Consilii Judeţene pot fi suspendaţi după o altă procedură decât cea prevăzută de legea administraţiei publice locale, iar bunurile din patrimoniul public pot fi lichidate, la fel ca bunurile aparţinând SRL-urilor falimentare. Pe termen lung, pentru comunitate va fi bine, însă pentru unii, şi încă din scurt, va fi „plânsul şi scrâşnirea dinţilor”, cum scrie la Apocalipsă.
Cuvântul „doar”, o relicvă în cuprinsul Legii 215
Greu era să dai afară un primar sau un preşedinte de Consiliu Judeţean! Procedura standard era prevăzută, pas cu pas, de Legea 215/2001 a administraţiei publice locale. Legea este în vigoare şi acum, însă alte acte normative au ajuns să o completeze. Când în picioare stătea, singură, doar Legea 215, primarii şi preşedinţii de CJ-uri puteau fi destituiţi doar în urma unor referendumuri locale valide, declanşate pe baza cererii a cel puţin 25% din numărul votanţilor. De asemenea, prefectul putea constata încetarea de drept a mandatului, când aleşii nu îşi îndeplineau deloc atribuţiile, timp de 45 de zile, sau atunci când contactau o boală gravă care făcea imposibilă exercitarea funcţiei, în condiţii optime, timp de şase luni. Legea cadru mai prevede că mandatul primarului se suspendă de drept doar în situaţia arestării preventive. Cuvântul „doar” a rămas dintr-o eroare în textul actualizat al legii.
Alte prevederi, introduse treptat, au lărgit plaja procedurală în privinţa suspendării sau destituirii primarilor. O modificare a Legii 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi instituia o obligaţie în sarcina acestei instituţii de a solicita celor în drept suspendarea persoanelor acuzate de săvârşirea de fapte cauzatoare de prejudicii. De asemenea, legea de funcţionare a Agenţiei Naţionale de Integritate instituia obligaţii pentru prefecţi, de a aplica măsuri de sancţiune în cazul primarilor incompatibili, în sensul emiterii unor ordine de suspendare din funcţie sau de încetare a mandatelor. În toate aceste situaţii, gestiunea funcţiei publice era preluată, interimar, de un viceprimar, respectiv un vicepreşedinte, care au la bază o legitimare a votului populat pentru a exercita o funcţie de autoritate publică – la nivel deliberativ.
Un huzur de cinci zile te bagă într-un coşmar
Prevalându-se de presiunile exercitate de creditorii internaţionali în privinţa reducerii arieratelor din economie, guvernanţii succedaţi la butoane din 2009 încoace, au pus cu toţii umărul la legiferarea unei situaţii paradoxale, prin care atribuţiile funcţiei publice să ajungă a fi exercitate temporar de persoane nelegitimate, în nici un fel, de votul popular. Câteva ordonanţe de urgenţă au adaptat succesiv Legea 273/2006 a finanţelor publice locale, la acest proiect transpartinic. Iar ultima lovitură a venit, chiar în zilele în care toată opinia publică din România era frământată cu încarcerarea lui Gigi Becali. Prin OUG 46/2013, Guvernul Ponta a deschis calea ca Primăriile şi Consiliile Judeţene să fie tratate mai rău decât firmele datornice. În timp ce primarul pe care l-aţi ales odihneşte prin Madagascar sau prin alte locuri de huzur, orice creditor (sau grup de creditori) care deţine o creanţă în cuantum de 50% din bugetul localităţii pe ultimele 120 de zile, poate obţine declanşarea insolvenţei, la judecătorul sindic, în doar cinci zile de la depunerea cererii. Cinci amărâte de zile, în care unii nici nu se ridică din pat să-şi ia salariul, darămite să consulte nişte liste afişate pe holul instanţelor comune, unde se îmbulzesc salariaţii neplătiţi ai firmelor falite.
Contabilul ajuns super-primar poate să vândă bunurile, să rezilieze contractele, să concedieze angajaţii…
Mai departe, instanţa numeşte un administrator judiciar, însărcinat să contrasemneze toate deciziile primarului şi toate hotărârile Consiliului Local, care au consecinţe financiare. Judecătorul sindic poate suspenda atribuţiile ordonatorului principal de credite şi i le poate încredinţa administratorului judiciar, la solicitarea motivată a acestuia din urmă. Mai mult, potrivit articolului 42 al Ordonanţei de Urgenţă, în această situaţie administratorul „exercită temporar atribuţiile conferite de lege primarului sau preşedintelui consiliului judeţean, în numele şi pe contul acestuia”. Şi aşa, un contabil neales de nimeni, ajunge primar sau preşedinte de CJ, temporar, dar cu atribuţii depline. Acelaşi contabil dobândeşte puteri incredibile, până acum nepermise primarilor şi preşedinţilor de CJ aleşi. Acesta poate decide ca unitatea administrativ-teritorială în cauză să-şi restrângă cheltuielile la asigurarea unui minim al serviciilor publice, iar ca ultimă soluţie de stingere a datoriilor, poate propune lichidarea bunurilor din domeniul privat. De asemenea, dobândeşte competenţe controlate cu privire la instituirea de taxe speciale, destituirea unor angajaţi, acordarea de înlesniri la plata unor creanţe bugetare, denunţarea sau rezilierea contractelor în derulare şi inclusiv „a închirierilor neexpirate sau a altor contracte pe termen lung, atâta timp cât aceste contracte nu sunt executate în totalitate de către toate părţile implicate şi care nu pot fi executate în cadrul Planului de redresare” (art.77). Multe localităţi, băgate în datorii de aleşi inconştienţi, vor cădea sub securea acestei ordonanţe. Va fi plânsul şi scrâşnirea dinţilor!
Adrian Carlescu