În luna mai a anului 2016, Agenția Națională de Integritate constata că Luminița Vlădescu, viceprimar al municipiului Medgidia, s-ar fi aflat în stare de incompatibilitate în perioada 22 iunie 2012 – 03 iulie 2014, întrucât a deținut simultan cu funcția de viceprimar și funcțiile de administrator al S.C. CONSULT CONTAB A.L.M. S.R.L.(în perioada 22 iunie 2012 – 13 februarie 2013) și membru în Consiliul de Administrație al Colegiului Tehnic Nicolae Titulescu Medgidia (în perioada 23 august 2012 – 03 iulie 2014), încălcând, astfel, dispozițiile art. 87, lit. d) din Legea nr. 161/2003.
Între cele două părți a urmat un proces. Curtea de Apel București a respins în primă instanță contestația viceprimarului, pentru ca în recurs, Înalta Curte de Casație și Justiție să anuleze în parte raportul ANI, considerând că singura incompatibilitate în care s-ar fi aflat Luminița Vlădescu este în raport cu acea calitate de membru în Consiliu de Administrație al liceului.
Culmea, Luminița Vlădescu a anunțat oficial încă din prima zi de mandat că nu se va prezenta în cadrul acestui Consiliu de Administrație, și nu a făcut-o. Postura de membru în acest consiliu nu este plătită.
În timp ce Luminița Vlădescu se afla în proces cu Agenția Națională de Integritate, legislația s-a schimbat, eliminând incompatibilitatea dintre un viceprimar și prezența în CA-ul unei instituții școlare.
La Sibiu, primarul Astrid Fodor s-a aflat într-o postură identică, fiind considerată de către ANI incompatibilă pentru că în perioada în care fusese viceprimar, a făcut parte și din CA-ul unei instituții școlare. E cazul să urmărim puțin felul în care s-au petrecut lucrurile la Sibiu, ca să comparăm situațiile.
””Conform prevederilor inițiale ale Legii 215/2001 funcția de viceprimar era incompatibilă cu funcția de consilier local. În anul 2006, Legea 215/2001 este modificata prin Legea 268, iar drept urmare consilierii locali care sunt aleși viceprimari rămân, în continuare, și membrii ai Consiliului Local. Legea educației naționale 1/2011 obligă consilierii locali să facă parte din consiliile de administrație ale unităților de învățământ. În calitate de consilier local, calitate pe care am avut-o pe toată durata mandatului de viceprimar, am îndeplinit obligațiile legale, asigurând reprezentarea Consiliului Local în Consiliul de administrație al unei instituții de învățământ. Numirea în consiliile de administrație a unităților de învățământ din Sibiu a tuturor consilierilor locali, deci inclusiv a mea, s-a făcut prin Hotărâri succesive ale Consiliului Local. Precizez că participarea consilierului local la ședințele Consiliului de Administrație din unitățile de învățământ este neretribuită.
”Ulterior întocmirii Raportului de Evaluare ANI, legiuitorul a conștientizat existența unor necorelări în legislația internă, sens în care a adoptat Legea 128/2017 care prevede în mod expres faptul că participarea primarului sau a viceprimarului, în calitate de membru, la ședințele consiliilor de administrație a unităților școlare nu mai este considerată ca fiind o situație care să genereze o stare de incompatibilitate. În prezent, Legea 161/2003 a fost modificată, prin Legea nr.59/2019 conform căreia, în cuprinsul Legii 161/2003 se introduce un nou articol (91alin 1 indice 1) cu următorul conținut: “Starea de incompatibilitate durează până la data încetării de drept a mandatului în care alesul local a exercitat o funcție sau o calitate incompatibilă cu aceasta sau până la data la care a încetat funcția sau calitatea care a determinat starea de incompatibilitate”, este explicația lui Astrid Fodor, detaliată legislativ.
Cum a procedat prefectul de Sibiu? A așteptat motivarea instanței și abia apoi a suspendat primarul din funcție. Primarul a contestat ordinul prefectului și, invocând faptul că noua legea constată incompatibilitatea doar pe respectivul mandat, a obținut în instanță anularea ordinului emis de prefect. Definitiv și irevocabil.
”Într-adevăr, în primăvara acestui an s-a modificat legislația incompatibilităților. Sentința (referitoare la cazul lui Astrid Fodor – n.r.) va trebui corelată cu legislația în vigoare. Când Înalta Curte ne va comunica motivarea hotărârii, vom analiza dispozitivul acesteia și vom aplica procedura legală pe ceea ce a dispus legiuitorul. Nimic în plus, nimic în minus“, declară prefectul Sibiului, Adela Muntean, pentru Turnul Sfatului.
Cum a procedat prefectul de Constanța? NU a mai așteptat nicio motivare a instanței și a dispus suspendarea viceprimarului PSD din funcție. MAI MULT, luând o măsură greu de înțeles pentru oricine cunoaște legea, prefectul George Niculescu vacantează locul de consilier local al Luminiței Vlădescu, deși legea nu prevede așa ceva.
Având la dispoziție noile prevederi legale, care elimină aceste incompatibilități și cazul colegei liberale de la Sibiu, prefectul George Niculescu ar fi trebuit să aștepte motivarea sentinței, pentru a înțelege ce are de făcut.
Graba cu care a trecut la suspendare prefectul liberal, fiind vorba despre viceprimarul PSD de la Medgidia, are însă un alt substrat.
La alegerile europarlamentare, trupa liberală a lui Vrabie s-a situat cu doar 80 de voturi peste organizația PSD condusă de Luminița Vlădescu. La alegerile prezidențiale, PSD Medgidia a adus cel mai bun scor din tot județul pentru candidata partidului. Iar, dacă sondajele pe care le-am văzut în ultima vreme sunt reale, la alegerile locale Valentin Vrabie va pierde Primăria în favoarea Luminiței Vlădescu. Iar asta ar însemna dezastru pentru PNL care s-ar vedea în postura de a pierde Consiliul Județean Constanța.
Așa s-a ajuns la execuția politică prin care Luminița Vlădescu a fost suspendată din funcția de viceprimar și din cea de consilier local. O lovitură de imagine la adresa unui candidat care pune probleme. Vor urma zvonuri care vor încerca să contureze scenariul în care Luminița Vlădescu nu va mai putea candida.
Fumigene. Lupta pentru Primărie se va da între Luminița Vlădescu și Valentin Vrabie și, dacă sondajele apărute în ultima vreme sunt reale, Medgidia va avea pentru prima dată în istorie un primar femeie.