Pentru remedierea unei avarii survenite astăzi – 14 august 2019, pe conducta de alimentare cu apă de la intersecția bd. Al. Lăpușneanu cu str. B.P. Hașdeu, din municipiul Constanța, echipele de interventie RAJA au fost nevoite să blocheze traficul auto pe str. B.P. Hașdeu, tronsonul cuprins de bd. Al. Lăpușneanu și str. Ciocârliei, în intervalul orar 09.00 – 15.00.
Pentru efectuarea lucrărilor de reparații, zona a fost împrejmuită și semnalizată corespunzător, iar pentru fluidizarea traficului a fost anunțată și Poliția Locală.
Abonații din zonă nu sunt afectați de această avarie, întrucât echipele de intervenție încearcă să efectueze reparația cu conducta sub presiune.
”Ne cerem scuze participanților la trafic din zona respectivă pe care îi asigurăm că echipele RAJA Constanța vor face tot posibilul pentru remedierea avariei într-un timp cât mai scurt.”, au declarat reprezentanții RAJA S.A.
În cadrul proiectului „Integrated risk management and efficient reactions of authorities for civil safety”, ieri, 12 august 2019, autospeciala de stingere a incendiilor a intrat în dotarea departamentului pentru situații de urgență a orașului Ovidiu.
Printre activitățile specifice acestui proiecte se numără: – elaborarea hărților digitale de situații cu potențial de hazard/riscuri naturale, – achiziția unei autospeciale destinată intervenției la stingerea incendiilor, – achiziția unei ambulanțe tip B cu toate dotările aferente, – achiziția unui microbuz 13+1 locuri și achiziția unei bărci pentru intervenție rapidă pe lac.
Proiectul este finanțat în cadrul Programului Interreg VA Romania-Bulgaria, Axa 3 ”O regiune sigură”.
”Încercăm să echipăm complet tot ceea ce înseamnă serviciul voluntar cu echipamente de protecție. Vom achiziționa prin acest proiect și o ambulanță de tip B, o barcă de intervenție rapidă pe lac, vom elabora chiar și o hartă digitală pentru situații de urgență, pentru zonele cu potențiale riscuri naturale de calamități. Încercăm să gestionăm singuri aceste situații neprevăzute pentru că, de cele mai multe ori, în aceste cazuri, nefericite, minutele fac diferența.’’, a declarat primarul orașului Ovidiu, George Scupra.
Opinia publică s-a mulțumit la a discuta despre marii baroni locali, precum Mazăre sau Constantinescu, din simplul motiv că aceștia au fost mult mai mediatizați decât alții. În realitate, însă, modelul de la Constanța a fost exportat și aplicat și în localitățile din jur, în unele cazuri fiind chiar perfecționat, după chipul și gândirea baronului local.
În 2016, după ieșirea din peisajul politic al lui Mazăre, un PSD-ist constănțean povestea amuzat că mai marii organizației locale au decis să iasă la o plimbare prin târg, nu ca să vadă ce e de reparat prin oraș, ci evident, ca să vadă ce se mai poate fura. Concluzia a fost una sumbră. Gruparea care fusese la putere timp de 15 ani acaparase 110 % din oraș, spunea PSD-istul cu pricina.
Cam așa a gândit probabil și Matei de la Năvodari, atunci când s-a uitat în propria ogradă.
La fel s-a petrecut și la Năvodari. Magicianul Nicolae Matei a avut la dispoziție infinit mai puține resurse decât Mazăre de la Constanța, dar s-a descurcat. Sub bagheta maestrului de la Năvodari au dispărut sute de terenuri, pe malul mării, o tabără și, conform ultimei noastre descoperiri, o bucată importantă din lacul Siutghiol.
Adevărul, legat de furtul de terenuri de pe malul lacului Siutghiol, a ieșit la iveală pentru că Nicolae Matei și-a dat în petec. L-a furat puterea atât de rău, încât, din răzbunare, a impus o taxă de două milioane de euro, pentru o proprietate de pe malul lacului, care se dezvoltase fără a aduce beneficii baronului local. Este, cu siguranță, cea mai mare taxă impusă vreodată pe teritoriul României. Acest abuz a dus la un război în toată regula, între avocații proprietarului suprataxat și administrația locală.
Așa s-a aflat, că la Năvodari, au fost incluse fraudulos în patrimoniul orașului peste 360 de hectare de teren. Un furt de cel puțin un miliard de euro. Bani care nu au intrat însă în bugetul local ci în buzunarele celor care au împărțit aceste terenuri. Dacă autoritățile ar verifica cine sunt proprietarii, ar ieși un scandal de ne-ar ști toată Europa.
Printre proprietățile furate se află și coada lacului Siutghiol, de pe teritoriul Năvodariului. Conform legii, luciul de apă este proprietatea statului român, doar că pe Matei l-a durut în cot de lege. Conform datelor pe care le-am obținut prin extrasul de informare de la ANCPI, administrația locală a declarat că în loc de apă, în zona respectivă se află niște păduri, pe care le-a intabulat în domeniul orașului, cu gândul probabil să umple de pământ bucata respectivă de lac, lucrare care se vede că începuse deja. Noul teren rezultat prin umplerea lacului avea să devină proprietate de lux, împărțită pe bani grei între apropiații grupării.
Metoda s-a folosit în mai multe comune. Uneori ai impresia că primarii ăștia se întâlnesc la o bere și discută ”noile metode în ale furtului de teren”. În anul 2013, Matei supune Consiliului Local completarea terenurilor care aparțin Năvodariului cu trei terenuri. Primul este terenul ”împădurit”, de 25.000 de mp, în realitate o bucată generoasă din lacul Siutghiol. Valoarea de inventar, 17.032 lei. Vă bufnește râsul, nu-i așa?
Cu complicitatea autorităților, terenul a ajuns acum în intravilanul localității Năvodari. Te-ai fi gândit că undeva pe traseu, cineva ar fi spus că nu semnează o asemenea ilegalitate, dar iată că nu. Conform extrasului 13.000 de mp sunt păduri, restul fiind apă stătătoare. O apă stătătoare care a devenit proprietatea Năvodariului, prin câteva semnături girate de un veritabil grup infracțional.
Astfel, Matei a reușit o performanță unică în istoria administrației locale, intabulând separat de restul lacului o bucată de 24.000 de mp de teren, pe care le-a declarat drept păduri. Desigur, pentru a pune la cale o asemenea șmecherie, micuțul primar de la Năvodari a avut sprijinul unui lanț întreg de ”prieteni”. Nu doar că niciun procuror nu l-a deranjat cu întrebări legat de situația abuzivă. Nu doar că Prefectul a avizat cu ochii închiși hotărârile de Consiliu Local care au dus la furt, dar mai ales funcționarii de la OCPI care au fost complici la infracțiune, până la șeful de la București, în opinia noastră.
Au mai rămas 1000 de mp de lac, despre care nu e foarte clar unde au ajuns. Indiciile duc spre o retrocedare misterioasă.
Tot datorită războiului pe care îl duce omul de afaceri taxat de Primăria Năvodari cu două milioane de euro, pentru că respira aerul din localitate fără să ceară permisiune, s-a trezit și statul român care a deschis o acțiune în instanță, cerându-și terenurile confiscate abuziv. Procesul a început în februarie 2019 și se desfășoară greoi, pentru că mușuroiul de beneficiari ai terenurilor cedează greu lupta. Chiar de curând scriam despre un procuror care a cerut ca statul român să nu facă parte din acest proces, iar asta spune multe.
Cam așa au stat lucrurile la Năvodari, acolo unde primarul a învățat cum să facă să dispară bucăți importante din lacul din zonă. Partea cea mai importantă din acest număr de magie nu ne-a dezvăluit-o însă nimeni, deocamdată. Știm că terenurile au dispărut din proprietatea statului român, dar nu ne-a spus încă nimeni unde au apărut ele, în ce buzunare, în proprietatea cui? Cum spuneam, răspunsul ar obliga probabil mărirea semnificativă a numărului de paturi din pușcăriile românești.
Primari precum Matei știu că sunt protejați. Altfel n-ar avea niciodată tupeul să pună la cale asemenea grozăvii. Cum să-ți treacă prin cap ca în hârtii să minți că un luciu de apă e de fapt o ditamai pădurea? Recurgi la asemenea ”scamatorii” doar atunci când știi că în planul pe care l-ai pus la cale, nimeni nu-ți va pune bețe în roate.
Marea tristețe vine din faptul că în România furtul pare să nu se mai oprească niciodată. Mazăre, Nicușor, Matei, controlează în continuare sistemul prin păpuși. Autoritățile nu par dispuse să oprească hemoragia, mulțumindu-se ca din când în când să mai execute câte un primar, infim, de la țară, fără însă a se atinge de marea corupție din orașele importante. Pentru că, nu-i așa, nimeni nu-i nebun să-și taie propria cracă de sub picioare.
Frăția din județul Constanța ar umili oricând grupul infracțional de la Caracal. Aici furtul se învârte în jurul a un miliard de euro. Aici, la noi, bucăți de lac au dispărut fără probleme, doar pentru că așa au vrut băieții deștepți, care nu au avut nicio secundă frică de a fi prinși. Și cine să-i prindă, ei înșiși?
Un incendiu a izbucnit în urmă cu puțin timp la Clubul Silence (fostul Bamboo) din stațiunea turistică Mamaia. La fața locului intervin mai multe auto-speciale de pompieri. Flăcările au acoperit localul, care arde pe o suprafață de sute de metri pătrați.
În acest moment nu sunt informații cu privire la victime sau cauzele incendiului. Focul se extinde către zona de șezlonguri de pe plajă. Au intervenit cei de la ISU Dobrogea – Constanța. Petrecăreții aflați în interiorul clubului s-au auto-evacuat.
Cei prezenți trimit imagini și filmulețe realizate cu ajutorul telefoanele mobile, presei locale și centrale.
O informație venită pe surse, chiar de la vârful guvernului, atestă ipoteza potrivit căreia, Răducu Popescu, locotenentul lui Radu Mazăre, urmează să fie reînscăunat Inspector Șef al Inspectoratului Județean Constanța.
Așa cum ne amintim, Popescu a mai ocupat această poziție, în perioada 2012-2015, dar odată cu “săltarea” fostului primar Mazăre, a preferat să se retragă în plan secund, mai ales după ce Agenția Națională de Integritate l-a declarat incompatibil.
Conform surselor citate, Anca-Iuliana Dragomir ar reprezenta varianta de rezervă pentru poziția de Inspector Șef, în cazul în care Răducu se va alege cu o altă funcție, ceva mai interesantă pentru zbuciumata sa carieră.
Însă, indiferent pentru care variantă va opta PSD-ul, situația nu poate comporta modificări substanțaile în condițiile în care, se speculează că relațiile dintre Anca Dragomir și Răducu Popescu sunt mai mult decât apropiate.
În perioada 2008-2015, Popescu a fost consilier local, președinte al Comisiei pentru Învățământ a Consiliului Local Constanța, și sfetnicul de prim-rang pe probleme de învățământ al fostului primar Radu Mazăre. Ca să-i mai rotunjească veniturile, Mazăre l-a numit pe Popescu și-n Consiliul de Administrație al “muribundei” RADET Constanța, în ciuda faptului că, profesional vorbind, Popescu este paralel cu termoficarea.
Cariera unui “betonist șef”
Și-a obținut diploma de bacalaureat în 1987, la Liceul Industrial nr.9 din Constanța, iar la facultate a ajuns trei ani mai târziu, în 1990, fiind admis atunci la Științele Naturii și Agricultură, devenind licențiat în Educație Fizică. CV Popescu Raducu
Noroc cu înființarea Universității Ovidius la Constanța în 1990, că altfel ar mai fi trecut probabil mulți ani până când viitorul Inspector Șef să-și poată obține o diplomă de licență care să-l propulseze în lumea omanilor “cu școală.”
La nici doi ani de la tentativa procurorilor de igienizare morală a Constanței, partidul de guvernământ a considerat oportună reciclare lui Popescu, ajuns astfel consilier al ministrului “genunche” Liviu Pop.
Din această nouă poziție, Popescu s-a ocupat de relația ministerului cu inspectoratele școlare din întreaga țară. Adică, după tot scandalul de la Constanța, PSD s-a gândit să-l avanseze pe fostul “betonist șef”, așa cum se obișnuiește de vreo 30 de ani în politica de Dâmbovița.
După ce ministru “genunche” a fost înlocuit, Popescu este parașutat și el la Ministerul Culturii, acolo unde ocupă încă din 21 ianuarie 2019, fotoliul de consilier al ministrului Daniel Breaz.
Iar acum, după ce Andronescu a fost demisă, vechea gardă a baronilor își face din nou loc pe culoarele Ministerului Educației, acolo unde politizarea a atins cote alarmante, de nepermis atunci când discutăm despre ȘCOALĂ și interesele COPIILOR noștri.
Guvernul de coaliție din Italia a făcut implozie ieri, în timp ce liderul partidului aflat la putere, Matteo Salvini, a anunțat că lucrurile nu mai pot continua așa, și cere declanșarea alegerilor generale.
În același timp, moneda chineză se află în centrul atenției, după ce Banca Populară Chineză (PBOC) a stabilit valoare medie a Yuan-ului sub nivelul cursului de 7 Yuani per Dolar American.
Indicele pan-European STOXX 600 a căzut cu 0,5% în prima parte a acestei zile. Acțiunile băncilor au scăzut și ele cu 1,3%, în timp ce acțiunile creditorilor italieni au cunoscut o scădere pe fondul incertitudinii politice din această țară. Industria automotive conduce în topul pierderilor, cu o scădere de 1,5%.
Evoluțiile războiului comercial SUA – China, creșterea tensiunilor dintre cele două mari puteri, este foarte probabil să aducă următoarea recesiune în Statele Unite ale Americii, iar Rezerva Federală (FED) să reducă din nou ratele dobânzilor în luna Septembrie.
Acțiunile companiilor asiatice au relevat în această după-amiază o creștere a inflației în luna iulie, în zona producătorilor de alimente, în timp ce economia Japoniei a crescut în trimestru doi mai multe decât se aștepta.
Economia britanică se micșorează. Pancica BREXIT
În Europa, datele oficiale arată că economia britanică s-a micșorat, pentru prima dată din 2012 până azi, după ce BIP-ul englezilor a scăzut cu 0,2%. Totodată, BREXIT-ul se află din nou în centrul atenției, întrucât noul premier Boris Johnson a afirmat că Marea Britanie trebuie să părăsească Uniunea Europeană pe 31 octombrie 2019, cu sau fără acord. Este de precizat că toate companiile britanice, consideră o ieșire fără acord deosebit de problematică pentru întregul sistem economic.
Ministrul englez de finanțe, Sahid Javid, a precizat ieri că va amâna revizuirea planificată a cheltuielilor publice (a bugetului) pentru anul acesta, deoarece dorește să se concentreze pe pregătirea BREXIT-ului.
Băncile italiene se duc la vale
Acțiunile băncilor italiene s-au prăbușit în această dimineață, astfel Banco BPM a scăzut cu 7,8%, iar UniCredit și Ubi Banca au scăzut fiecare cu mai mult de 5,5%, trăgând “pe roșu” întregul sector bancar european.
La celălalt capăt al indicelui STOXX 600, acțiunile gigantului publicitar britanic WPP au urcat cu 7,2%, după ce această companie a raportat rezultate mai bune față de cele preconizate.
Pentru remedierea unei avarii pe conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 400 mm, din zonă hotelului Ambasador din Stațiunea Mamaia, RAJA S.A. a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile, astăzi – 09 august 2019, în intervalul orar 13.40-16.00.
Sunt afectate de lipsa apei hotelurile Ambasador, Savoy, Orfeu, Caraiman, precum și consumatorii din zona Summerland.
”Ne cerem scuze pentru disconfortul creat utilizatorilor, pe care îi asigurăm că echipele de intervenție vor face tot posibilul pentru finalizarea reparațiilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.”, au declarat reprezentanții RAJA.
Serviciul Public de Impozite și Taxe Constanța (SPIT) readuce în atenția contribuabililor faptul că taxa de salubrizare este datorată numai de persoanele fizice, locuitori ai municipiului Constanța, iar responsabilitatea încasării, controlului, constatării contravențiilor și aplicării sancțiunilor revine SPIT Constanța în conformitate cu prevederile art. 484 alin. (1) și (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Legea nr. 101/2006, republicată și anexa nr. 5 din H.C.L. nr. 136/2018.
Cuantumul taxei este de 5 lei/lună/persoană.
Impunerea se efectuează în termen de 30 de zile de la data apariției oricărei modificării în ceea ce privește numărul de persoane care locuiesc în imobil prin completarea/depunerea formularului „Declaraţie de impunere pentru stabilirea taxei de salubrizare” ce poate fi descărcat şi de pe site-ul instituţiei www.spit-ct.ro, secţiunea “Persoane fizice” – „Documente declarare” – „Taxa de salubrizare”.
Declaraţia de impunere completată şi copiile documentelor justificative pot fi expediate și prin e-mail, la adreseleag1@spit-ct.ro, ag2@spit-ct.ro, ag3@spit-ct.ro, ag4@spit-ct.ro, ag5@spit-ct.ro, ag6@spit-ct.ro sau depuse pe site-ul instituṭiei www.spit-ct.ro, accesând secţiunea ,,Servicii online/Declarații fiscale”, fără sau cu autentificare, caz în care este necesar un nume de utilizator şi parolă în aplicația e-Tax.
Pentru remedierea unei avarii pe conducta de alimentare cu apă, cu diametrul de 100 mm, de pe strada Axinte Sever, din localitatea Lazu, RAJA SA a fost nevoită să întrerupă furnizarea apei potabile astăzi – 09 august 2019, în intervalul orar 10,00 – 14,00. Sunt afectați de lipsa apei toți consumatorii din localitatea Lazu. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat utilizatorilor, pe care îi asigurăm că echipele de intervenție vor face tot posibilul pentru finalizarea reparațiilor și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp.
Situația transportului în comun, pe liniile intrajudețene, a ajuns în punctul de fierbere. Într-un moment în care transportatorii ar fi trebuit să țină cont de părerea oamenilor care au cerut un transport decent, modern, relaxat, în mașini îngrijite, nu în sicrie pe roți, responsabilii de la JTA, Metropolitan sau Grup Media Sud au decis să acționeze sfidător.
Astfel, în timp ce investițiile s-au limitat la o mașină, cel mult două, microbuzele au continuat să fie pline ochi, aceleași coșciuge care pot produce oricând o tragedie de proporții, în eventualitatea în care o astfel de mașină plină până la refuz ar suferi un accident.
Singurul lucru care s-a schimbat este prețul. În lipsa unor acțiuni concrete a Consiliului Județean, care a ”uitat” să întocmească un contract de delegare de gestiune cu transportatorii, aceștia au crescut vertiginos prețurile, dând foc, prin această sfidare, unei situații care mocnea deja vizibil.
Ce a făcut Consiliul Județean pentru a reglementa situația? A cerut Guvernului României, așa cum am dezvăluit în exclusivitate, prelungirea avizelor pentru acești golani de transportatori, încă patru ani de zile. În defavoarea cetățenilor, așa a decis CJC să acționeze, arătând peste putință de tăgadă că între conducerea CJC și firmele de transport există o prietenie ascunsă.
Și nu, nu e vorba despre Claudiu Palaz. Vicepreședintele Consiliului Județean a cerut reglementarea situației dintre instituție și transportatori, dar a fost refuzat de anumiți funcționari din aparatul președintelui, care au refuzat să impună situația cerută. Palaz a cerut demiterea acestor insubordonați, dar a fost refuzat. Despre această situație vom reveni într-un material pe larg.
Din partea celor de la ALDE, nu putem avea pretenții, aceștia fiind sponsorizați din greu de patronul firmei JTA, care e totodată și finul lui Călin Popescu Tăriceanu.
Ar mai rămâne liberalii, care dorm în papuci, tocmai acum când ar fi momentul perfect să facă gălăgie.
Domnilor de la PNL? De ce tăceți? Aveți acum ocazia să faceți un bine, pentru zeci de mii de oameni din județul Constanța, nemulțumiți de halul în care s-a ajuns. Oamenii din Ovidiu și Năvodari se plâng că au ajuns să plătească 15 lei de persoană pentru un drum dus întors. E prea mult!
Aveți ocazia să faceți opoziție. Cereți o ședință în care să reglementați transportul județean printr-o hotărâre, solicitați-i lui Horia Țuțuianu lămuriri legat de modul în care a controlat această situație. Altfel, tăcerea dumneavoastră va fi pedepsită la vot, pentru că oamenii vor înțelege că sunteți într-o conspirație cu firmele astea care jecmănesc oamenii amărâți din comunele constănțene.
Ați știut să săriți de cur în sus când Țuțuianu a împărțit discreționar banii pentru primarii din județul Constanța și foarte bine ați făcut. E cazul, însă, să continuați. Constănțenii trebuie să beneficieze de un transport decent, la un preț corect, iar voi, liberalii, puteți ajuta ca situația să se rezolve.
Avocatului Poporului, Renate Weber a atacat azi la Curtea Constituțională deja celebraOrdonanța de Urgență Nr. 51/2019, intrată în vigoare pe 28 iunie, privind transportul rutier județean de persoane. Prin această ordonantă, guvernul Dăncilă, cu susținerea unor consilii județene printre care și CJ Constanța, a scos practic transportul județean din sfera serviciilor publice, lăsând cetățenii la mâna firmelor de maxi-taxi, care și-au majorat peste noapte tarifele.
În plus, prin această Ordonanță cu dedicație, operatorilor le-a fost prelungită AUTOMAT și “valabilitatea actualelor programe de transport judeţean şi după caz, a licenţelor de traseu pentru transportul rutier contracost de persoane prin servicii regulate” până la data de 30.06.2023.
Iată ce spune Avocatul Poporului despre transportul local și județean de persoane
Adoptarea ordonanței de urgență analizate, încalcă dispozițiile Art. 61, alin (1)din Constituția României, conform cărora Parlamentul este organul suprem al poporului și unică autoritate legiuitoare a țării, precum și principiul separației consacrat prin Art 1, alin (4) din Constituție, texte constituționale care stabilesc interdicția alterării sau contracarării voinței exprimate de către Parlament prin adoptarea unei legi.
Eliminarea serviciilor de transport rutier de persoane contra cost, din sfera serviciilor publice contravine voinței legiuitoruluiprimar care, în mod tradițional, a considerat serviciile de transport de persoane, contra cost, ca fiind servicii publice. Voința suverană a legiuitorului privind regimul serviciilor publice este reflectată în trei acte normative care stabilesc cadrul legal privind serviciile publice:
Legea Nr. 544 /2004 a contenciosului administrativ, modificată și completată, care definește serviciul public ca fiind “activitatea organizată sau, după caz, autorizată de o autoritate publică, în scopul satisfacerii unui interes legitim public”
Legea 92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativ-teritoriale, lege a cărei modificare se produce prin ordonața de urgență supusă controlului de constituționalitate;
Legea 328/2018 pentru modificarea și completarea Legii serviciilor de transport local nr. 92/2007, publicată în Monitorul Oficial al României Nr. 1106 din data de 28 decembrie 2018, act normativ care stabilea o serie de principii pentru serviciciul public local și județean de persoane, după cum urmează:
garantarea accesului egal și nediscriminatoriu al operatorilor de transport și al transportatorilor autorizați la piața serviciilor de transport local și județean;
garantarea respectării drepturilor și intereselor utilizatorilor serviciului public de transport local și județean;
utilizarea eficientă a fondurilor publice în activitatea de administrare sau executare a serviciului public de transport local și județean;
asigurarea executării unui serviciu public de transport suportabil în ceea ce privește tariful de transport;
integrarea tarifară prin utilizarea unui singur tip de legitimație de călătorie pentru toate traseele și pentru toate mijloacele de transport ale serviciului local și județean;
dispecerizarea serviciului public de transport local și județean de persoane realizat prin programe permanente;
Prin aceasta, Avocatul Poporului atrage atenția că legea a fost calcată în picioare, cetățenii acestei țări devenind victimele acestui abuz în favoarea CARTELULUI transportatorilor județeni de persoane. DOCUMENTUL ORIGINAL AICI
Consiliul Județean Constanța a făcut jocul murdar al Guvernului Dăncilă
Amintim faptul că OG51/2019 a beneficiat de susținerea a șase Consilii Județene din țară, după cum urmează. În Secţiunea a 6-a a Notei de Fundamentare se menționează, negru pe alb, că acest act normativ s-a făcut la solicitarea următoarelor: CJ Gorj prin adresa nr. 7785/06.05.2019, CJ Brașov prin adresa nr. 10/9244/06.06.2019, CJ Dolj prin nr. 11034/05.06.2019, CJ Bihor prin adresa nr. 11285/05.06.2019, CJ Brăila prin adresa nr. 11015/04.06.2019 și, nu în ultimul rând, Consiliul Județean Constanța prin adresa 13.044/20.05.2019.
Consiliul Concurenței a atenționat că OG51/2019 încalcă principiile pieței libere
Prin Adresa Nr. 4321 din 07.05.2019 trimisă Secretarului de Stat din Ministerul Dezvoltării, Stan Sirma Caraman, CONSILIUL CONCURENȚEI atrăgea atenția că “prelungirea nejustificată a valabilității licențelor de traseu poate conduce la distorsionarea mediului concurențial, prin favorizarea operatorilor existenți pe piață și interzicerea accesului altor operatori care ar fi putut să efectueze acest serviciu în condiții economice și de calitate superioare.”
Cu alte cuvinte, prin promovarea și aplicarea Ordonanței 51/2019, Consiliul Județean Constanța încalcă principiul liberei concurențe, favorizând implicit Grup Media Sud și ceilalți opertaori existenți, situație care duce la denaturarea concurenței, și nu în ultimul rând la un abuz de poziție dominantă al firmelor existente.
Partidul Mișcarea Populară, prin președintele Claudiu-Iorga Palaz, cere demisia de urgență a ministrului Justiției, Ana Birchall, pentru atitudinea sfidătoare la adresa românilor.
În plin scandal pe tema corupției care a dus la pierderi de vieți omenești, în plin scandal pe tema ineficienței unor instituții ale statului român în favoarea infractorilor și implicit a monstrului din Caracal (fief PSD), ministrul Justiției vine cu propunere legislativă pentru a le ușura traiul în pușcărie unor astfel de monștri, ca cel din Caracal.
”Este inadmisibilă atitudinea sfidătoare a acestui ministru, care ocupă această funcție doar prin prisma relațiilor de partid, neavând habar de nimic legat de poziția și funcția pe care o deține.
Cui vrea să îi asigure un trai liniștit în pușcărie? Față de cine are obligații Ana Birchall?
Câtă umilință și sfidare mai trebuie să îndure românii de la acest gen de miniștri plin de tupeu?
Oare are curaj Ana Birchall să meargă în Caracal în fața mulțimii strânse acolo și să le spună că ea susține o lege prin care monstrul din Caracal să aibă un trai mai bun în pușcărie?
Sau a profitat doamna ministru al Justiției de scandalul legat de asasinatul fetelor și trece legea ”pe burtă”, fără să sesizeze românii?
Cucoană, dacă mai ai pic de decență, dă-ți demisia!
Nu ne mai sfida! Ajunge!
Doamnă prim-ministru Viorica Dăncilă, ori nu realizați gravitatea demersurilor ministrului Justiției, Ana Birchall, ori sunteți în asentimentul dumneaei de a asigura un trai decent unor astfel de oameni ca monstrul din Caracal, acuzat de crime?
În ultimul ceas aveți decența și curățați guvernul de AROGANȚI față de poporul român!
Eu, la fel ca mulți români, vreau bani pentru sănătate, educație, cultură!
Nu vreau să îi asigurăm un loc cald și condiții de aristocrat monstrului din Caracal! Dumneavoastră vreți asta, doamnă prim-ministru?
Dacă nu, nu îi susțineți initiativa Anei Birchall! Faceți chiar mai mult decât atât: Dați-o afară din Guvern!
Arătați că nu susțineți miniștri cu atitudine sfidătoare la adresa românilor”, a declarat Claudiu-Iorga Palaz.
Am întrebat, zilele trecute, un liberal constănțean, de ce nu fac colegii lui niciun fel de opoziție vizibilă în Agigea. E mai mult decât evident că primarul din localitate sifonează banii publici și-i mută în firmele familiei, dar e nevoie de voci care să arate asta locuitorilor. Răspunsul pe care mi l-a oferit liberalul e șocant: ”toți cei care s-au opus primarului de la Agigea, acolo, în comună, ori au luat bătaie ori au plângeri penale din partea primarului Cîrjaliu”. Cam asta e starea de fapt la Agigea, deși suntem în 2019. Cea mai bună dovadă că lucrurile stau așa, ne-a prezentat-o ziarul Ordinea.ro, atunci când a publicat discuțiile de pe grupul secret de whatsapp al PSD. Primarul de la Agigea, un fost milițian de rutieră, amenința golănește cu bătaia un coleg care avea curajul să-i spună adevărul despre atitudinea lui.
Așa și-a construit fostul milițian comunist cariera de primar. Pe frică. Și același lucru încearcă să-l facă și în afaceri, încercând să distrugă, prin plângeri penale și controale și denigrări cea mai cunoscută afacere din Agigea, Pescăria lui Matei, pentru ca afacerea familiei Cîrjaliu, Golful Pescarilor, să rămână singură pe piață. Și totul se întâmplă cu girul autorităților care au închis ochii și au lăsat lupta de la Agigea nearbitrată.
Afacerea Golful Pescarilor, construită prin decizii frauduloase
Restaurantul Pescăria lui Matei a fost, cumva, o consecință firească a unei tradiții de-o viață, în ale pescuitului, pe care o avea familia Datcu.
Înainte de revoluție, zona a fost populată de pescarii ce își țineau acolo bărcile și traulerele. În anii 80, Ceaușescu a amenajat digul de sud al Portului Constanța, fapt ce a afectat destul de grav pescuitul în zonă. Poate tocmai din acest motiv, comuniștii au demarat un proiect numit ”Modernizare cherhana pescuit marin. Amenajare platformă la rădăcina digului de sud Agigea”. Beneficiar, la acea vreme, a fost Întreprinderea Piscicolă Constanța, care după revoluție s-a numit Marea Neagră S.A.. Apoi, succesiv, urmărind documentele, care există și pe care le avem în posesie, terenul a trecut pe la Condemar și, din 2003, s-a aflat în proprietatea Sarda Fish SRL, firmă deținută de familia Datcu.
O adeverință emisă chiar de actualul primar, Maricel Cârjaliu, în anul 2011, atesta fără putință de tăgadă faptul că la acea vreme, firma SARDA FISH SRL deținea 8627 mp teren, intravilan în proprietate. Doar că 2011 a fost exact anul în care, în zonă, pe un teren învecinat, aflat mai la nord, s-a născut Pescăria lui Matei. Tot în proprietatea familiei Datcu, dar fără nicio legătură cu societatea Sarda Fish, așa cum încearcă diverse publicații să inoculeze. Odată cu restaurantul, s-a născut și conflictul pe care familia Datcu îl are cu autoritățile locale. Un conflict transpus în 37 de procese deschise pe rolul instanțelor. Un conflict care a venit din invidia primarului care a înțeles că în Agigea cea mai profitabilă afacere nu-i aparține, iar asta nu e deloc în regulă.
Astfel că primarul s-a pus pe treabă și, la un an după ce Pescăria lui Matei se înființase, propune o comisie de inventariere, care trebuia să întocmească două tabele. În primul, trebuiau înscrise terenurile și clădirile din domeniul public al localității, în speță drumuri publice, piețe publice, școli publice și altele asemenea. În al doilea, terenurile și clădirile din domeniul privat. Comisia avea obligația legală să verifice dacă bunurile private au fost dobândite legal de Comuna Agigea, mai exact dacă au fost obținute prin cumpărare, donație, legat, accesiune, prin schimb, ca bunuri fără stăpân sau lipsite de moștenitori, ca terenuri rămase de pe urma desființării fostelor cooperative agricole de producție etc., etc. În toate cazurile, era vorba de modalități legale de dobândire. Încălcându-și menirea legală, comisia a inventariat în domeniul privat aproximativ 1.000 de terenuri și clădiri, fără a verifica modul legal prin care acestea au fost dobândite în proprietate privată de Comuna Agigea. Această listă a fost însușită de Consiliul Local Agigea, la propunerea lui Maricel Cârjaliu, prin hotărârea nr. 92 din 19 martie 2012.
Nimeni din Consiliul Local nu a pus în dubiu deciziile comisiei numită de primarul milițian. Au ridicat mâna și au votat confiscarea acestor 1000 de terenuri, printre care și o mare parte din terenul familiei Datcu, în vecinătatea Pescăriei lui Matei, toate intrând în proprietatea comunei, adică la dispoziția primarului. Efectele s-au văzut imediat, sute de oameni reclamând pierderea unor proprietăți, dar, autoritățile au tăcut și au girat furtul, refuzând să facă dreptate.
Așa s-au pus bazele locației pe care urma să se construiască restaurantul Golful Pescarilor. Printr-o ilegalitate de zile mari. Practic, primarul a reinterpretat legea după bunul plac. Avea un singur scop, voia un restaurant de pește și nu s-a lăsat până nu l-a obținut.
A urmat împărțirea. Terenul din jurul restaurantului Pescăria lui Matei a fost lotizat, împărțit în șapte locuri. Așa au ajuns reprezentanții localului să fie umiliți, obligați să ceară în concesiune o bucată din terenul pe care până nu de curând îl avuseseră în proprietate, pentru a-și putea desfășura activitatea, până la o decizie în consecință a instanței.
S-a rezolvat cu terenul, vine și firma
Odată rezolvată problema terenului, a fost nevoie de o societate comercială care să intre în pâine. Așa s-a înființat Cherhanaua Bibanu SRL, cu sediu social într-un spațiu din Agigea, asociat cu afacerile familiei Cîrjaliu. Firma nu avea încă teren, dar știa că se vrea o cherhana. Pentru că evident, mersul fusese dictat dinainte, planul era bine stabilit. Și, la doar o lună după înființare, firma cea nouă participă la o licitație organizată de Primăria Agigea, pentru un teren de 1700 mp. Adresa, strada Meduzei, nr 6, lotul 5. Adică unul dintre loturile confiscate de la familia Datcu, în apropierea Pescăriei lui Matei.
S-a încheiat astfel contractul de concesiune 8879/10.04.2013, între Primăria Agigea și Cherhana Bibanu SRL, urmat de procesul de predare primire al terenul 8880 din aceeași zi. Totul pe mare grabă, după cum se observă. Cât credeți că se obliga să plătească firma nou înființată pentru un teren care e situat totuși pe malul mării? 1700 de euro. Adică fix un euro pe metru pătrat. PE AN. Adică 140 de euro pe lună sau aproximativ 4,6 euro pe zi. Dacă mai găsiți un teren, pe malul mării, de concesionat pe 25 de ani, la prețul respectiv, anunțați-ne și pe noi, pentru că așa afacere, doar să fii extrem de norocos să prinzi. Sau poate să fii prieten cu omul care gândise toată afacerea asta, de la cap la coadă. Iar în timp, lucrurile s-au lămurit.
Imediat ce afacerea prinde contur, afaceristul Ianis Caracotă renunță la tot, cedând noua cherhana lui Dumitru Stanciu, un mecanic auto din Agigea. De ce lui Stanciu? Pentru că este finul lui Bogdan Cîrjaliu, fratele primarului.
Concesiunea ieftină, înlocuită cu o vânzare ”de pomană”
Odată cu intrarea lui Stanciu în poveste, planul a mers mai departe. La nici șase luni de la concesiunea către Cherhanaua Bibanu, administrația locală vinde terenul către această firmă, pentru un preț pe care pe stradă l-am numi ”pomană”. 33.136 de euro, pentru un teren pe malul mării. Surprinzător este faptul că vânzarea s-a făcut direct între Primărie și societatea comercială, fără a exista în acest sens o hotărâre de Consiliu Local, așa cum prevede legea. Dar, legea pentru unii e opțională.
Un alt detaliu extrem de interesant, pe care l-am sesizat din actele pe care le deținem, este că societatea comercială Cherhanaua Bibanu plătea deja o parte din suma cerută, chiar înainte ca terenul să fie scos la licitație, ceea ce arată clar că planul fusese bine stabilit dinainte. Și că s-au grăbit teribil să acopere un furt epocal.
Iar ca să acopere totul, la scurt timp societatea și-a schimbat numele în Golful Pescarilor iar strada s-a redenumit aleea Golfului, pentru ca totul să se acopere.
Ginerele primarului primește o felie din afacerea Golfului Pescarilor
În urma articolelor pe care le-am scris despre restaurantul Golful Pescarilor, despre care am spus încă de la început că este al primarului Maricel Cîrjaliu, acesta a decis să nu se mai ascundă. Astfel, în 2018, ginerele primarului primește și el 10 % din restaurantul de pe malul mării, cumpărând, oficial, de la ceilalți asociați, partea respectivă, pentru imensa sumă de 100 de lei. De ce ai ceda 10 % dintr-o afacere de milioane unui tânăr fără afaceri sau experiență? Poate pentru că așa a ordonat tata socrul?
Ineficiența Poliției nu e un subiect nou, pentru niciunul dintre noi. Faceți un experiment, în grupul de prieteni porniți o discuție despre evenimente în care Poliția s-a făcut de râs într-un moment în care vă așteptați să vă rezolve o problemă urgentă. Veți vedea că fiecare prieten al dumneavoastră s-a lovit măcar o dată de un asemenea eveniment, indiferent că vorbim despre un furt care va rămâne pe veci nerezolvat sau un apel la 112 pe care l-ai inițiat cu încredere dar te-ai trezit repezit pe un ton arogant sau chiar ți s-a închis telefonul în nas. TOȚI am trecut prin asta, iar ceea ce se întâmplă acum este doar o răbufnire publică a unei situații pe care, în timp, am învățat s-o acceptăm cu toții.
Fiecare dintre noi a zis măcar o dată: ”nu fac reclamație la Poliție, nu rezolvă ăia nimic” sau ”să-i dau în judecată? Ar însemna să umblu ani de zile prin tribunale și n-am bani și timp”. Fiecare dintre noi s-a resemnat, într-un anumit moment, în fața unui stat incapabil să-și apere cetățenii.
La fel ne-am resemnat și-n fața abuzurilor celor pe care i-am votat. I-am privit an de an furând din bani publici fără să putem face nimic. Am așteptat ca autoritățile să-i pedepsească, iar în lipsa acestei pedepse, am înțeles că politicienii sunt mână în mână cu autoritățile și ne-am resemnat din nou.
Am ajuns chiar să spunem ”fură, dar parcă face și ceva pentru noi”. Până aici a ajuns nivelul de resemnare. Iar în lipsa reacției, din partea poporului, abuzurile au crescut, zi după zi.
Am avut noroc. Cineva, undeva la nivel înalt, a spus într-o zi: ”stop joc”. Undeva în culisele puterii, cineva a decis că baronii locali trebuie înlăturați. Nu a fost vreo tresărire de orgoliu a procurorilor, doar un ordin. S-a cerut capul hidrei și astfel baroni ca Mazăre sau Nicușor au ajuns după gratii. Cu cât mai cunoscuți, cu atât mai pedepsiți. Poate tocmai de-aia, micuțul baron de la Năvodari a scăpat cu o pedeapsă demnă de marginea litoralului, dar departe de adevărata valoare a corupției pe care a pus-o la cale în orașul în care a fost Dumnezeu timp de mai bine de opt ani.
Nicolae Matei a scăpat cu câteva luni de pușcărie. În urma lui, însă, oamenii de afaceri care au refuzat să pupe inelul ”nașului” de la Năvodari, se judecă de ani de zile, încercând să anuleze abuzurile puse la cale de fostul primar. Și nu reușesc. Pentru că flagelul impus de Matei a atins toate domeniile de activitate.
La Caracal se vorbește despre o rețea de trafic de persoane. La Năvodari rețeaua nu trafica minore, ci trafica terenuri. Destule pentru oricine ajuta grupul de interese, fie că vorbim de funcționari, polițiști, avocați, notari, procurori, judecători sau chiar jurnaliști.
Și tot de la un teren a plecat coșmarul vieții afaceristului Grigore Comănescu. Omul de afaceri a construit un complex hotelier pe malul lacului Siutghiol, în parohia lui Nicolae Matei. După o perioadă, a constatat că malul lacului este erodat iar apa pătrunde în subsolul construcțiilor, așa că a solicitat Apelor Române permisiunea de a consolida malul, pentru a-și salva investiția. Apele Române au dat acceptul, lucrarea s-a făcut și toată lumea a fost fericită. Până când în 2012, supărat pe acest afacerist care nu cotiza la bunăstarea baronului local, Matei a inventat o nefăcută de-ți stă mintea în loc. A transferat terenul dintre complexul hotelier și lac în patrimoniul Năvodariului, în mod fictiv iar apoi i-a impus afaceristului cea mai mare taxă de pe pământ, declarând că acesta datorează Primăriei suma de două milioane de euro.
Dacă n-am fi fost în sala de judecată la aproape fiecare termen, n-am fi crezut niciodată motivarea pe care Primăria lui Matei și mai nou a lui Chelaru, o oferă instanțelor pentru a explica situația. Reprezentanții Primăriei Năvodari consideră că prin introducerea blocurilor de piatră în mal, pentru a stopa eroziunea, firma lui Grigore Comănescu a folosit de fapt terenul și deci trebuie să plătească taxe. Și dacă explicația vi se pare halucinantă, nu știu cum vi se va părea următoarea frază: instanțele au acceptat vrăjeala asta, procesul fiind pe rol de ani de zile.
De ani de zile, Grigore Comănescu se judecă încercând să desfacă această nefăcută a lui Matei. A trecut de la agonie la extaz, le-a explicat de fiecare dată judecătorilor că i se pare complet nedrept ca un investitor de bună credință să se lovească de atâtea decizii nedrepte, dar a fost în van. Se luptă de ani de zile cu tot felul de decizii injuste, inexplicabile.
Încercând să tranșeze acest abuz, într-un moment în care s-a înțeles că ”rețeaua” de la nivelul Constanței nu poate fi învinsă decât de la un nivel mai înalt, Grigore Comănescu a sesizat Comisia de Abuzuri a Senatului României, care, analizând cazul, a sesizat la rândul ei Curtea de Conturi.
Ca niciodată, inspectorii Curții de Conturi au analizat situația, iar din această analiza a reieșit un raport de peste 100 de pagini, care explică pas cu pas, nu doar situația ridicolă ce i se impută afaceristului constănțean, dar și faptul că Primăria Năvodari a confiscat terenuri din cuveta lacului Siutghiol, pe care le-a trecut, ilegal, în patrimoniul administrației locale.
În total, vorbim de terenuri ce ar valora, acum peste un miliard de euro. Ați înțeles ce miză?
În urma raportului Curții de Conturi, raportul de forțe părea că s-a schimbat. Împotriva Primăriei Năvodari au venit în instanță și Apele Române dar și Statul Român prin Ministerul de Finanțe, care se luptă acum să-și recupereze terenurile acaparate de administrația lui Matei.
Am fost în sală, la fiecare înfățișare. Și dacă pentru un moment am crezut că statul român va birui sistemul local constănțean, ne-am dat seama că lucrurile nu stau deloc așa.
Nu știu dacă ați fost vreodată într-o sală de judecată. Pe lângă instanță, acolo există un procuror, care e reprezentantul Parchetului, adică al statului român și care cere pedepse mari funcție de vinovăția fiecărui inculpat. Pentru prima dată, de când ne aflam într-o sală de judecată, și mergem de ceva ani de zile, am asistat la un scenariu parcă pus la cale de niște băieți deștepți.
În primul rând, cazul lui Grigore Comănescu a fost lăsat ultimul. Apoi, doamna judecător a ridicat privirea și ne-a întrebat ce e cu noi, în sală. I-am explicat că suntem de la presă dar asta nu a contat. Am fost rugați să evacuăm sala. Am fost, pur și simplu dați afară din sala, nu unul, trei jurnaliști.
La finalul ședinței, curioși în legătură cu dezondământul, am discutat cu avocatul companiei lui Grigore Comănescu și chiar și cu omul de afaceri și am aflat că însuși procurorul s-a opus intervenției statului român în proces. Nu mai intrăm în toate detaliile avocățești, pentru că exact asta e esența: un procuror, plătit de statul român, s-a opus ca statul român să poată să-și ceară terenurile confiscate de un primar penal, alegând să fie mai degrabă avocatul lui Matei decât procurorul României.
Grigore Comănescu s-a abținut inițial de la declarații. L-am mai abordat de câteva ori, urmărind cazul, dar a evitat de fiecare dată declarațiile publice, considerând că justiția își va face într-un final datoria. Am reușit totuși să smulgem câteva cuvinte de la omul de afaceri, vizibil supărat de situația din sala de judecată. ”Nu-mi vine să cred că un procuror plătit de statul român nu apără interesele acestuia. Procurorul ar fi trebuit să insiste ca statul român să-și apere dreptul de proprietate. A părut intenționat să apere Primăria Năvodari care nici n-are nevoie de avocat, pentru că i-a apărat procurorul. Caracalul este mai mult la Constanța decât la Caracal. Așa ceva e inadmisibil”, a declarat Grigore Comănescu.
Noi vom urmări din sala de judecată, dacă vom fi lăsați, continuarea acestui proces. Sistemul, însă, la malul mării, este mult peste Caracal. Aici, reprezentanții ISU au murit cu zile în apele lacului Siutghiol, pentru că un ageamiu uitase cheile de la barcă la birou. Aici, mai multe fete au murit arse de vii la 50 de metri de sediul Pompierilor. Aici, un primar analfabet a furat tot malul lacului, iar STATUL ROMÂN se luptă să corecteze abuzul, chiar cu procurorii pe care-i plătește.
Caracul e în toată țara, dar parcă mai accentuat la noi aici, are dreptate Grigore Comănescu.
Într-un interviu acordat ieri postului public de radio, primarul orașului Năvodari, Florin Chelaru, a anunțat că va trimite o adresă oficială Consiliului Județean Constanța prin intermediul cărei va solicita instituției, informații cu privire la “criteriile care au stat la baza scumpirii biletelor de către operatori, de ce au avut loc aceste scumpiri, și cine anume a hotărât asta.”
Situația transportului de pe raza județului Constanța este una dezastruoasă, și tinde să devină explozivă. Instituția abilitată prin lege să pună lucrurile în ordine este Consiliul Județean, condus de Marius Horia Țuțuianu. Dar în ciuda miilor de sesizări primite atât la Primăria Năvodari, cât și la Consiliul Județean, din partea călătorilor și a asociațiilor civice, Țuțuianu întârzie nemotivat să-și facă datoria. De ce oare?
S-a ajuns astfel la punctul în care, transportaorii fac ce vor, cetățenii devenind prizonierii unui CARTEL alcătuit din firmele Grup Media Sud Company SRL (GMS), JTA Trans-Group SRL și TranSEvren.
Consiliul Județean are obligația legală să reglementeze prețul biletelor
Este de neconceput cum Horia Țuțuianu privește cu nepăsare la firmele de maxi-taxi care încalcă Legea zilnic, ceas de ceas, și minut de minut, în condițiile în care, Consiliul Județean este obligat să intervină și să amendeze tarifele transportatorilor județeni.
În conformitate cu Art 8 dinOrdonanța de Urgență Nr. 51/2019 consiliile județene, din întreaga țară, au obligația să “aprobe tarifele propuse de către operatorii economici pentru serviciile de transport judeţean, astfel încât costurile de transport suportate de către utilizatori să aibă în vedere recuperarea integrală a costurilor de exploatare şi un profit rezonabil pentru operatorii de transport.”
Cu alte cuvinte, transportatorii au obligația să obțină aprobarea Consiliului Județean pentru fiecare modificare de tarif, în timp ce consiliile județene sunt obligate, de-asemena prin Lege, să stabilească în acord cu operatorii, toate tarifele.
Mai mult decât atât, în conformitate cu Art 8, lit. C din OUG 51.2019, consiliile județene sunt obligate să “elaboreze și să aprobe programele de transport judeţean de persoane prin servicii regulate, precum şi a capacităţilor de transport necesare.”
Ori, după cum se poate observa, de peste o lună de zile CJ Constanța se rezumă la realizarea unor controale total ineficiente și care în loc să conducă la ameliorarea calității serviciilor de transport, au generat creșterea prețului per călătorie.
Cartelul amintit și-au majorat peste noapte tarifele, absolut ILEGAL!
Semnalul a fost dat de firma Grup Media Sud Company SRL (GMS), care pe 17 iulie a mărit, fără avertisment, prețul biletelor cu 20% pentru ruta Constanța – Năvodari.
La câteva zile diferență, ca să nu spunem ore, spre finalul lunii iulie, și operatorul JTA Trans-Group SRL a anunțat că urmează să-și majoreze prețul perceput pentru o călătorie, din data de 5 august 2019, de la 6 la 8 lei, adică cu nu mai puțin de 33%.
A urmat, în ordine, anunțul firmei TranSEvren care de-asemenea și-a crescut prețul biletelor, și tot din data de 5 august, simultan cu JTA Trans-Group SRL. Este sau nu este acesta, un comportament specific cartelurilor?
Și tot ieri, data la care transportatorii ne-au dovedit că au mai multă forță decât Consiliul Județean, primarul orașului Năvodari, a ținut să precizeze că aceste majorări au avut loc, după ce transporatorii s-au întâlnit cu reprezentanții administrației locale. Adică, în loc să rezolve problemele reclamate de călători, Țuțuianu a reușit imensa performață de a majora prețul biletelor:
“Nu se poate să vii la o întâlnire cu Primăria, cu Consiliul Județean, cu ISCTR-ul, și să ieși de aici și să spui că mărești prețul, ca și cum prețul a fost stabilit într-o ședință care avea o altă discuție și o altă tematică” a explicat Florin Chelaru. (interviul integral AICI)
În 2016, numirea lui Marius Horia Țuțuianu în funcția de președinte al Consiliului Județean Constanța a surprins pe toată lumea. Un personaj șters, care nu impresionase cu nimic, cunoscut ca fiind unul dintre pionii mărunți din curtea lui Nicușor Constantinescu, impus în diverse funcții, mai mult din cauza prieteniei fostului baron cu socrul lui Țuțuianu, celebrul Ilie Hondoreanu (HoldingHondor Stil și Tapihon SRL). Cam așa era văzut la acea vreme viitorul președinte al Consiliului Județean.
În primele zile de mandat, am întrebat sursele noastre de la vârful PSD Constanța, care a fost motivul impunerii lui Țuțuianu la conducerea CJC. Răspunsul a venit prompt: ”nu am găsit altul mai prost”. Iar răspunsul a fost unul foarte serios.
Adevărul, privind tot contextul, pare să fie altul. Deși Felix Stroe preluase puterea în organizația PSD Constanța, Mazăre era încă liber, departe de fuga în Madagascar iar Nicușor era abia la începutul problemelor penale. Puterea era încă a lor, iar asta le-a permis să-și aleagă succesorii.
Aveau nevoie ca viitorii membri ai CJC și respectiv CLM să nu se constituie parte în procesele ce știau că vor urma. Aveau nevoie ca primarul și președintele Consiliului Județean să nu înceapă să scormonească în trecut. Așa au ajuns Țuțuianu și Făgădău în funcții, iar Stroe a trebuit să se mulțumească doar cu funcția de la RAJA, iubirea lui cea mare.
Doar că în stilul său caracteristic, fostul șef de promoție de la Academia Navală s-a asigurat că nu pierde tot controlul la Consiliul Județean, așa cum s-a întâmplat la Primărie în acel moment, impunându-l pe Claudiu Palaz în funcția de vicepreședinte al CJC. Practic, printr-o manevră politică genială, Stroe le-a băgat sula-n coaste foștilor, impunând în funcția de vicepreședinte un om care s-a preocupat constant exact de ceea ce nu și-ar fi dorit Mazăre și ai lui.
Palaz a umblat zilnic în trecutul instituției, și a scos la iveală multe din fărădelegile pe care fosta putere le pusese la cale. Ce n-a putut opri Claudiu Palaz, fie chiar din funcția de vicepreședinte, a fost felul în care Țuțuianu a strâns alături de el un mic grup de interese, care s-a preocupat constant să tragă, pentru el și ai lui, partea leului.
Că doar nu era să conducă ditamai județul și să n-aibă și el beneficii. Iar grupul ăsta de interese este strâns legat de ”foștii”, Mazăre și Strutinsky, confirmând tot ceea ce v-am spus în introducere.
Astăzi vă facem o scurtă introducere a grupului care manevrează banii și afacerile Consiliului Județean Constanța, precum și două episoade legate de modul în care au fost deturnate fondurile instituției în beneficiul găștii înfășurate în jurul președintelui Horia Țuțuianu.
Finul Caracostea, omniprezenta Mirela și săgeata Vadim
Personajele pe care Horia Țuțuianu le-a adus (sau în unele cazuri le-a păstrat) alături de el, acestea servindu-i interesele, eminamente financiare, sunt următoarele. Și vom reveni, pe larg, pentru fiecare dintre ei.
Unul este Cătălin Caracostea, finul președintelui CJC, lăsat drept succesor la societatea Neptun Olimp și unul dintre antreprenorii care se ocupă de afacerile ”famiGliei”. Despre el, vom reveni într-un material dedicat, în curând.
Omul care are ca rol să-l introducă pe Cătălin Caracostea în diverse relații de afaceri cu instituțiile Consiliului Județean, este Corneliu Vadim Ruse.
După ce a servit interesele lui Nicușor Constantinescu, soția lui fiind chiar unul dintre angajații fideli ai lui Sorin Strutinsky, Vadim Ruse s-a înfășurat perfect și în sistemul lui Horia Țuțuianu, lucrând în Consiliul Județean drept inspector în compartimentul pentru mediul de afaceri.
Din această postură, are grijă ca la orice eveniment desfășurat de Consiliul Județean să-l introducă și pe finul Caracostea, dar să-și aducă și propriile afaceri. De-a lungul timpului au existat mai multe plângeri de la afaceriști locali, care au sesizat faptul că la târgurile organizate de CJC-ul lui Țuțuianu, au fost obligați să renunțe la vânzarea anumitor produse, pentru a oferi exclusivitate lui Cătălin Caracostea. Evident, nimeni nu i-a băgat în seamă pe cei care s-au plâns.
Despre felul în care Vadim Ruse și Cătălin Caracostea controlează piața de evenimente organizate de CJC vom reveni, de asemenea, într-un material incendiar, care vă va arăta sistemul corupt patronat de Horia Țuțuianu.
Mirela Matichescu a fost prima care a sosit alături de noul președinte al Consiliului Județean. Om de afaceri și revoluționar, școlită pe la Academia SRI, doamna a ajuns în anturajul lui Horia Țuțuianu direct din brațele lui Radu Mazăre, care a impus-o în mai multe funcții la nivel național, precum cea de șefă a Agenției Naționale pentru Turism, în perioada Guvernului Ponta.
Relația de prietenie cu Radu Mazăre se întinde pe mai mulți ani, încă din anul 2000, când Mirela Matichescu deținea, în asociere cu Ionuț Budi, celebrul club Crush, de pe bulevardul Brătianu (deschi vara și-n centrul stațiunii Mamaia). Rețineți acest aspect, e important.
În anturajul lui Horia Țuțuianu, doamna Mirela Matichescu s-a remarcat, cel mult, prin rapiditatea cu care a acaparat toate funcțiile posibile. A început drept consilier onorific, a avansat apoi la calitatea de director de cabinet al președintelui, apoi administratorul public al județului Constanța, și apoi s-a introdus în toate consiliile de administrație în care s-a putut introduce, beneficiind de remunerații considerabile, evident.
Desigur, aceste remunerații nu-i pot plăti mașina de lux cu care sosește la birou în fiecare dimineață, un Range Rover ce costă peste 100.000 de euro, așa că, antreprenorul Mirela Matichescu a știut cum să miște lucrurile, pentru ca firmele aflate în anturajul ei și a președintelui Horia Țuțuianu să își crească vertiginos încasările.
Unul dintre episoadele care au scos în față un mod de lucru viciat, a avut loc în vara anului 2017. În acel moment, Consiliul Județean finanța, în baza Legii 350, un concert rock, organizat taman pe plaja iubitului Mirelei Matichescu. Pentru acel eveniment, Consiliul Județean a plătit nu mai puțin de 625.000 de lei. Și nu, nu a venit Metallica să cânte pe plaja Mirelei Matichescu, dacă vă întrebați asta, cumva.
Anul acesta, modalitatea de operare pare să se repete. Nu mai e vorba de un eveniment cultural ci de unul sportiv. Trei zile de volei pe plajă pentru care Consiliul Județean plătește 300.000 de lei. Beneficiari: fratele amantei lui Mazăre, celebra Voinicel, cu voleiul și asociatul Mirelei Matichescu cu plaja.
Fratele lui Voinicel și candidatul Budi o pun de un eveniment finanțat generos. Prea generos!
În comisia de analiză, cea care a stabilit unde merg banii oferiți de CJC pe Legea 350, două nume îți sar imediat în ochi. Unul este Nicu Roșu, consilierul personal al președintelui Horia Țuțuianu. Al doilea este Vadim Ruse, despre care ați citit câteva rânduri mai sus. Așadar, președintele CJC a avut într-o comisie cu cinci membri, cel puțin două persoane care i-au servit interesele.
25 de asociații s-au înscris la Consiliul Județean Constanța pentru a beneficia de finanțări în baza Legii 350. Dintre ele, doar patru au fost considerate eligibile. Printre acestea patru, îți sare în ochi alocarea sumei de 287.010 lei, Asociației Club Sportiv Academia de Volei Tomis pentru proiectul ”Constanța Tour Beach Volley”.
Asociația cu pricina este reprezentată de Florin Voinea, un cunoscut voleibalist constănțean. Acesta este, întâmplător sau nu, fratele Elenei Voinea, una dintre amantele preferate ale fostului primar, Radu Mazăre, poreclită Voinicel. Da, ați auzit recent de ea, a fost pentru câteva zile șefa de cabinet a ministrului Nicolae Moga.
În descrierea oferită de Florin Voinea, surprind câteva detalii. Spre exemplu, autorul proiectului susține că proiectul este benefic pentru municipiul Constanța, ceea ce te face să te întrebi de ce nu l-a depus mai degrabă la Primărie.
Apoi, referitor la publicul căruia proiectul se adresează, autorul spune că publicul țintă este de 500 de spectatori. Aproape trei miliarde de lei pentru 500 de spectatori, pare o reală risipă a banului public.
Detalii interesante apar și la cheltuielile specificate de autorul proiectului, în descriere. Florin Voinea explică faptul că prin acest proiect urmărește să organizeze o etapă a Campionatului Național de Volei pe plajă, sub egida Federației, dar plătită integral din finanțarea proiectului.
Din cheltuielile specificate de Voinea, reiese că trebuie cumpărate echipamente sportive, mingi, pentru fiecare sportiv participant, dar și pentru arbitri. Grosul banilor, însă, adică 164.124 de lei din 287.000 se duc la categoria ”alte cheltuieli: servicii de închiriere de baze sportive, săli de conferință, spații, aparatură birotică și alte bunuri necesare”. După ce descrie exact cum oferă gustări de 17 lei fiecărui participant, autorul proiectului mută grosul banilor la capitolul ”și altele”, ceea ce ar fi trebuit să atragă atenția finanțatorului.
Motivele pentru care finanțatorul a închis ochii la faptul că mai bine de jumătate din sumă nu e cheltuită justificat, țin probabil și de faptul că una dintre cele trei etape ale proiectului s-a desfășurat pe plaja Luv, deținută de Ion Budi, cel cu care Mirela Matichescu a fost asociată în mai multe afaceri, precum cunoscutul club Crush. A doua locație specificată în proiect este plaja Blanco by Bavaria Blu. Adică hotelul vicepreședintelui PSD Constanța, Ion Dumitrache. A treia și ultima locație specificată în proiect ar fi trebuit să fie plaja Tataia, dar organizatorii s-au răzgândit și au menținut meciurile de volei în apropierea plajelor despre care vorbeam mai sus. Ca să fie toată lumea fericită, nu-i așa?
37.500 de lei s-au dus, de asemenea, pentru promovare, fotografiere și filmare live a meciurilor de volei. Desigur, nici această sumă mult prea mare nu a atras atenția finanțatorului. Nici nu avea cum, atât timp cât pe banii Consiliului Județean s-a întreținut atmosfera pe plaja prietenului Budi. Același Budi pe care PSD l-a impus drept candidat independent la Primăria Constanța, pentru a mai fura din publicul de dreapta și a asigura o victorie a candidatului de stânga, Decebal Făgădău.
Totul e bine când se termină cu bine, desigur, dar nu pe banii județului Constanța. Vom reveni.